Merko Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Hei. Har et objektiv på 70-500mm som veier noen kilo. Kan 550D huset ta skade om jeg plasserer kameraet på et stativ? Objektivet har eget 'hull', slik at jeg kan plassere selve objektivet på stativet. Bare litt tungvindt om jeg må skru av den saken under kameraet som fester seg til stativet hver gang jeg bytter objektiv Objektivet er som sagt veldig tung, så regner med det ikke er så lurt? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Ja, det kan være skadelig - bruk heller stativfestet på objektivet. Kjøp eventuelt et ekstra hurtigfeste til stativet hvis du synes det er plundrete å flytte hurtigfestet. Dessuten blir riggen mer stabil, så det blir færre vibrasjoner og mindre kamerashake. Endret 20. januar 2011 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det er en generell tommelfinger-regel at hvis objektivet har et eget stativ-feste, så bruker du det. Det er ikke så veldig stor sjanse for at kameraet tar skade, men platformen blir å mye mer ustabil, slik at du ikke får så skarpe bilder som du ønsker. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 "Noen kilo"? Da bør du absolutt flytte vektbelastningen over på objektivet, innfatningen i huset har sin grense angående belastning. Tor Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Takk for svar Ja, regnet med at det var meningen man skulle bruke festet på objektivet, ville bare spørre for sikkerhetsskyld. Har ikke sjekka nøykatig hvor mye det veier, men er ganske tungt.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Bruker selv alltid stativfestet på 70-200/2.8, og det veier "bare" 1.5kg.. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg bruker også alltid stativfeste på 70-200. Denne tråden minner meg skal bestille en ny hurtigplate, så det gjør jeg nå med en gang. Det jo sånn at jeg alltid tenker på det når jeg er ute og må låne plate fra kameraet, og så er det glemt når man er hjemme igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå