Gå til innhold

Trenger seriøst hjelp av dere til å fikse lyden min..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen linux-guru og blir sikkert flamet fordi jeg svarer på noe jeg egentlig ikke har så mye peiling på, men... Når jeg drev på å rota med lyd i linux så måtte jeg fikse tilgang på /dev/mixer (eller noe slikt) etter å ha mekka drivere, og i tillegg legge inn noe gruppe-greier i ei fil jeg f* ikke husker hva heter. Dette var riktignok ikke et integrert lydkort, men et Live 5.1 eller.no. Regner med du har brukt google flittig(!), men ta en ekstra sjekk , bare i tilfelle. Kan være ting du har hoppet over... :)

Lenke til kommentar

Hallo, skjønner problemet ditt, var en stund jeg ikke fikk til lyden med linux, det jeg gjordet da var å bestille det rimeligste soundblaster kortet på komplett.no. Da funket lyden, men etter dette har jeg brukt distroen slackware som fikser lyden min fra børjan av på de kortene jeg har testet, både integrert og pci kort.

Det du kan kikke på er OSS open source sound eller hva det står for, det er noen guider på nett som forklarer åssen man får opp lyden der. Etter du har innstallert OSS som er ganske lett, men nå har jo jeg holdt på snart et år med linux, så må du vite at lyden står på 0% default, dette er på grunn av at man ikke skal sprenge høytallere og slikt, så da må du bruke en OSS kompatibel mixer, den styrer lyden, du har sikkert en i Redhat installen din, jeg har ikke fått testet redhat 9.0 enda.

Uansett så tror jeg du skal få det bra til hvis du søker litt rundt etter OSS, da laster du ned en fil og kjører denne i konsoll, så forklarer installen seg selv.

Håper du får dette til, skal være bra dokumenterte saker.

Lykke til :woot:

Lenke til kommentar

Hadde planer om å kanskje prøve å legge inn den ALSA driver greia, men nå jeg kommer til siden, så er det så mye å velge i att jeg har ikke peil. Noen som kanskje vet hvilken jeg kan laste ned til mitt Asus P4PE hk med intigrert Soundmax Digital lyd? Tror chipsettet er i845.

Lenke til kommentar
Hadde planer om å kanskje prøve å legge inn den ALSA driver greia, men nå jeg kommer til siden, så er det så mye å velge i att jeg har ikke peil. Noen som kanskje vet hvilken jeg kan laste ned til mitt Asus P4PE hk med intigrert Soundmax Digital lyd? Tror chipsettet er i845.

ALSA er å anbefale.

Last ned ALSA-driver, ALSA-lib og ALSA-tools.

Kompiler ALSA-driver med ./configure --with-cards=i845 (tror jeg) && make && su -c "make install"

Samme med ALSA-lib og ALSA-tools, bare uten --with-cards=intel8x0.

Så må du legge til noen linjer i /etc/modules.conf, som lyder slik:

alias char-major-116 snd

# OSS/Free portion

alias char-major-14 soundcore

alias snd-card-0 snd-intel8x0

alias sound-slot-0 snd-card-0

alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss

alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss

alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

Kjør så /etc/rc.d/init.d/alsasound start

Kjør så alsamixer, og unmute (trykk m) og skru opp "Master" og "PCM"

(og kanskje still litt på bass og treble om du ønsker det)

Kjør "alsactl store"

Legg så til "alsasound" i init-redigeringen til RedHat.

Kjør XMMS og nyt livet :D

Edit: intel8x0 i stedet for i845

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...