Minneplugg Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Noe som irriterer meg er alle skip og vrak som ligger langs norskekysten fordi rederi eller forsikringsselskap ikke vil betale for opprydningen. Stygt er det og mange forlis er miljøfiendtlige. Er det ille nok, kommer staten inn og betaler. Hvorfor må det være sånn? Sier ikke norske regler noe om ansvar? Hvis forsikringsselskap/ rederi nekter å betale for opprydningen, hvorfor går ikke staten til domstolen og får en dom? Viss noen først forliser så må de jo rydde opp etter seg på egen regning. Det er vel kanskje ikke så enkelt som jeg skal ha det til. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7471408 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Nei, det er absolutt ikke så nekelt. En forsikring dekker visse ting opptil et beløp. Har rederi tegnet en billig forsikring er de dårlig dekket. Forsikringsselskapet dekker det de skal - men ikke utover det det dette. Rederier har ofte eget aksjeselskap pr. båt. Havarerer en bår er det normalt ikke problem grunnet forsikring, men naturskade, skade på andre skip, skade på personer kan medføre at aksjeselskapet går konkurs - og dermed er det intet å hente. Reder (aksjeselskap)/forsikringsselskap (ofte pool) neketer normalt ikke sitt ansvar innenfor det de har forpliktet seg til. Men ofte er ansvaret begrenset - utover det er det ikke noe å hente (selv ikk med forsøk på rettsrunder). Lenke til kommentar
Minneplugg Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Nei, det er absolutt ikke så nekelt. En forsikring dekker visse ting opptil et beløp. Har rederi tegnet en billig forsikring er de dårlig dekket. Forsikringsselskapet dekker det de skal - men ikke utover det det dette. Rederier har ofte eget aksjeselskap pr. båt. Havarerer en bår er det normalt ikke problem grunnet forsikring, men naturskade, skade på andre skip, skade på personer kan medføre at aksjeselskapet går konkurs - og dermed er det intet å hente. Reder (aksjeselskap)/forsikringsselskap (ofte pool) neketer normalt ikke sitt ansvar innenfor det de har forpliktet seg til. Men ofte er ansvaret begrenset - utover det er det ikke noe å hente (selv ikk med forsøk på rettsrunder). Full forsikring for skip mot grunnstøting og andre hendelser som skaper problem for miljøet burde vært lovpålagt for alle skip som kommer inn i norsk farvann. Helt utrolig at det er så liten styring. Men takk for bra svar Per B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå