dabear Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 I dag var jeg inn i byen (Trondheim) for første gang på lenge. Et godt stykke før solsiden så jeg en brusautomat. Denne automaten stod ute og var uten penger! For å få ut brus måtte jeg sende inn en sms med kodeord på mobilen. Dette har jeg aldri sett før. Når begynte dette? Tenk hvor herlig det hadde vært å betale feks matvarer, buss etc med sms!? Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Dette har eksistert lenge. Husker eg såg det for første gang når eg var i militæret i 2004. EDIT: Men når eg tenker meg om tror eg ikke at eg har sett det siden.. Endret 20. januar 2011 av Kleivis Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Dette har jeg ikke sett før :O Hadde vært genialt for meg da, siden jeg har sånn 2500 spenn på mobilen. Lenke til kommentar
DanieI Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 hmmm, det har jeg aldri hørt om før, hørtes ganske smart ut da Lenke til kommentar
delfin Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Ganske smart, bortsett fra at de tar 3 kroner i gebyr for transaksjonen, som gjør det unødvendig dyrt... 2 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Ganske smart, bortsett fra at de tar 3 kroner i gebyr for transaksjonen, som gjør det unødvendig dyrt... det er sant. Men nå som de fleste har epost på mobilen, burde en paypal-løsning være innen rekkevidde også(!?) Tre kroner er jo heller ingenting når en snakker om innkjøp av masse mat. da er jo dette en god erstatning for bankkkort. Gitt at de fikk til å implementere en sånn løsning for matbutikker da. Endret 24. januar 2011 av dabear Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Vet det er en slik automat ved arkaden i Oslo, aner ikke hvor mye det koster der. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) "Tyskerne har startet en omfattende test av ny teknologi som lar deg bruke mobiltelefonen som billett i kollektivtrafikken. 3000 berlinere betaler nå med mobilen når de reiser med forstadstog og T-bane." Lnik Alt dette kommer, bare vifter med mobilen så er ting betalt. "Prosjektet som er det første i Norden kalles ”Visa mobile Near Field Communications” (NFC) og finner i første fase sted i Helsinki. Prosjektet er første milepæl i Finland som dermed følger etter Storbritannia, Frankrike, Tyrkia, Italia, Sveits og Spania som allerede tilbyr Visas løsning for mobil betaling." Mye enklere å bare vifte med mobilen foran automaten enn å styre med sms. Endret 24. januar 2011 av ^fmj Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Nesten så jeg får litt lyst til å teste. Hvor langt unna solsiden og hvor står denne automaten? fmj, det er også STORE problemer med NFC. Tror det er lenge til vi får se det i butikkene i Norge. Det er ALT for lettvint å bare "vifte" med mobilen så er varen betalt. Da blir det fort populært å stjele mobiltelefoner. Endret 24. januar 2011 av Neppe Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Det er godt mulig det er store problemer, jeg vet for lite om det. Det jeg leste sist (fritt fra hodet) var at det kun ville være mulig å betale mindre beløp uten noen form for bekreftelse, samtidig ville det være en automatisk sperre når man hadde nådd et visst beløp innenfor et gitt tidsrom. Blir ikke rik av f. eks 200 kr i uken. Jeg ser stor nytte for dette i kiosker spesielt, kan øke farten på køen veldig. Og er det noe forskjell på å stjele en mobiltelefon og en lommebok? Det kommer også fiffige løsninger på dette, jeg leste om et program som låste telefonen til en persons ganglage. Da vil den uansett være ubrukelig. Link Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jævlig kult om du forstuer beinet da. Går sulten til du er frisk igjen liksom. Det er ingen fremtid i SMS betaling. Det var et prosjekt på midten av 2000-tallet, som en super hi-tech Eureka style løsning. Et gimmick. Det finnes alt for mange problemfaktorer med dette. 1 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Nesten så jeg får litt lyst til å teste. Hvor langt unna solsiden og hvor står denne automaten? fmj, det er også STORE problemer med NFC. Tror det er lenge til vi får se det i butikkene i Norge. Det er ALT for lettvint å bare "vifte" med mobilen så er varen betalt. Da blir det fort populært å stjele mobiltelefoner. Finnes en automat der bussene stopper i Dronningens Gate. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jævlig kult om du forstuer beinet da. Går sulten til du er frisk igjen liksom. Var det ment som en seriøs kommentar? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 Nesten så jeg får litt lyst til å teste. Hvor langt unna solsiden og hvor står denne automaten? Mener den stod ca attmed solstudiet megasun i innherredsveien. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Alt som fører til mindre behov for myntar og setlar er positivt. Gebyret er derimot ikkje like greit. Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Near Field Communication vil nok være en MYE bedre og lignende løsning. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Da kan jeg bekrefte at det står iallefall én til automat i Dronningensgate Near Field Communication vil nok være en MYE bedre og lignende løsning. håper dette blir en realitet. Iphone 5 skal visst få nfc innebygd sies det. Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Håper nesten iPhone får det. For da blir det nok litt fart i det Lenke til kommentar
Shadowxx Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 de skulle jo for noen år siden gjøre som at man kunne bruke tippe korte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå