Gå til innhold

Hjelp! Har påtatt meg å bygge server for jobben!


Anbefalte innlegg

Tenkte å bygge en sentralserver der opptil 4 personer kan logge seg på og benytte seg av programvaren på denne.

Dvs office, autocad, photoshop og andre Adobe produkter.

 

Dette høres ut som en eller annen konsulentvirksomhet, kanskje teknisk tegning, reklame e.l.

En slik bedrift vil vanligvis ha en timepris for arbeid og som andre har antydet kan dette bli dyrt for bedriften med f.eks. 3 dager nedetid.

 

Jeg anslår 500-1000,- kr. timen, med gjennomsnitt på 750,- kr.

750,- kr. pr time x 8 timer x 3 dager x 4 personer = 24 000,- kr.

 

Bruk heller dette litt mer fornuftig og bygg en solid server før uhellene skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk heller dette litt mer fornuftig og bygg en solid server før uhellene skjer.

Eller aller helst, som flere, inkludert meg selv har sagt: kjøp en server fra en seriøs leverandør. I SMB-markedet er HP/Dell de mest aktuelle grunnet forholde pris vs ytelse/kvalitet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Heh 10k skall gå fint om ikke OS er med i prisen.

 

Med server hardware!

 

 

Supermicro er server produsent kan fint få deler langet etter hardware er entlig utgått.

Har du sett hva slags prisnivå et hovedkort fra Supermicro ligger på? De begynner på ca 1600 kr eks. mva. Og det er bare for et Core i5 hovedkort. For Core i7 eller Xeon 55xx/56xx er prisene enda høyere. Supermicro er en av de aller dyreste hovedkortprodusentene, men de leverer kvalitet. I min multimedia-PC sitter det et hovedkort fra nettopp Supermicro. Så den påstanden din har ikke rot i virkeligheten. Dessverre.

 

 

Ja jeg har Supermicro HK på Fil/media servern min, med Xeon X3460 CPU og ECC minne.... Ikke noe så heter I5 HK. Socket 1156 passer Både I3 , I5 , I7 og div xeon cpu..

 

Xeon X3460 er jo samme så I7 cpu....

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Ja jeg har Supermicro HK på Fil/media servern min, med Xeon X3460 CPU og ECC minne.... Ikke noe så heter I5 HK. Socket 1156 passer Både I3 , I5 , I7 og div xeon cpu..

 

Xeon X3460 er jo samme så I7 cpu....

Ja, tilgi meg for at jeg ikke er 100% oppdatert på hva som finnes på desktop-fronten. Sånn er det å ha PCer hjemme man faktisk er fornøyd med. Man kjøper ikke nye før man må, og da er man ikke så opptatt av det kommer nye ting stadig vekk. Men poenget mitt står, Supermicro er blant de dyreste hovedkort-produsentene. De er også ganske konservative. Jeg har både LPT og COM-porter på hovedkortet til multimediabosken min (se profil for specs). Man må nok spe på mer enn 10000 kr hvis man skal ha selvbygg av respektabel kvalitet for bedriftsbruk, men selvbygg i næringsvirksomhet anser jeg som galskap uansett.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Poenget her er jo ikke hvor billig han kan få det. Både stigfjell og akll har kommet med flere gode grunner til hvorfor han bør kjøpe en ferdig server / bruke mer penger på et hjemmebygg. Ja, han kan kjøpe 2 desktop, men poenget her er : gjør det skikkelig når du først skal gjøre det! Dette er ikke gutterommet men en bedrift som muligens er avhengig av oppe tid. Slenger meg på og sier, hjemmesnekret i bedrift er galskap!

 

Men om TS har lisenser bør han klare og få noe fungerende til 20 000, om TS er i tvil på hva bedriften vil tillate kan han jo bare henvise til posten. Det er mange gode argumenter her! :thumbup:

Lenke til kommentar

Desktop hardware er godt nok, det er lett og billig å få nye delar. Heimesnekra i bedrift er faktisk svært vanleg, mykje mykje mykje meir vanlig enn dykk trur.

Den einaste grunnen ein trenger dyr bedriftshardware er når ein skal utnytte rackplass best mogleg. Den andre fordelen med å gå for desktop hardware er at ein slepper irriterande seljarar som skal selja inn ubrukelege supportavtaler.

 

Eg meiner ein athlon2 quad core med 8GB ECC minne og 2 harddisker som speiles er meir enn godt nok i dette tilfellet. Og det skal ikkje koste meir enn ca 3000-4000 per server. Trenger heller ikkje konsulent for å setja opp remote desktop og fleire brukarar. For 4 personar så er AD overkill.

Lenke til kommentar

Desktop hardware er godt nok, det er lett og billig å få nye delar. Heimesnekra i bedrift er faktisk svært vanleg, mykje mykje mykje meir vanlig enn dykk trur.

Den einaste grunnen ein trenger dyr bedriftshardware er når ein skal utnytte rackplass best mogleg. Den andre fordelen med å gå for desktop hardware er at ein slepper irriterande seljarar som skal selja inn ubrukelege supportavtaler.

 

Eg meiner ein athlon2 quad core med 8GB ECC minne og 2 harddisker som speiles er meir enn godt nok i dette tilfellet. Og det skal ikkje koste meir enn ca 3000-4000 per server. Trenger heller ikkje konsulent for å setja opp remote desktop og fleire brukarar. For 4 personar så er AD overkill.

Siden du tydeligvis vet mer om dette enn meg, hvorfor tar ikke større bedrifter å bare kjører hjemmesnekra hardware, selv om det på ingen måte har noe med rack-plass å gjøre...

Det er skjeldent mer enn 5-6 servere pr rack her.

Bedriften jeg jobber i ville spart ti-talls millioner på å bytte ut server-hardware med desktop-hardware, men av en eller annen merkelig grunn blir ikke dette gjort...

Lenke til kommentar

Hjemmesnekra løsning har en annen stor risiko for en bedrift. Nemlig hva som skjer når kompetansepersonen/pådriveren slutter.

 

Uansett, sikkerhetspersonen i meg grøsser når jeg hører at hjemmesnekrede løsninger er svært vanlig i bedrifter.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Hjemmesnekra løsning har en annen stor risiko for en bedrift. Nemlig hva som skjer når kompetansepersonen/pådriveren slutter.

 

Uansett, sikkerhetspersonen i meg grøsser når jeg hører at hjemmesnekrede løsninger er svært vanlig i bedrifter.

bygge-desktop "server" er ikke akkurat skjelden kompetanse, enhver sopp innen IT-bransjen klarer å bygge en desktop-pc og sette den opp som server...

Lenke til kommentar

Hjemmesnekra løsning har en annen stor risiko for en bedrift. Nemlig hva som skjer når kompetansepersonen/pådriveren slutter.

 

Uansett, sikkerhetspersonen i meg grøsser når jeg hører at hjemmesnekrede løsninger er svært vanlig i bedrifter.

bygge-desktop "server" er ikke akkurat skjelden kompetanse, enhver sopp innen IT-bransjen klarer å bygge en desktop-pc og sette den opp som server...

 

Sant en hver sopp kan bygge en desktop PC.

Men en av hovedgrunnen til at en kjøper inn servere fra HP, Dell eller andre leverandører er rett og slett på grunn av supportavtaler.

La oss nå si at det kjøpes inn masse deler fra komplett og en server settes sammen. Serveren er i drift i et par måneder og hovedkortet ryker. Hva gjør man da vist dette er den enste serveren i bedriften? Skrur man ut hovedkortet og sender det i posten til komplett, venter en uke på respons og enda noen dager for at ny del skal komme i posten?

Og for min del som har mye HP har avtale som tilsier at går noe i stykker på et stykke hardware skal dette være fikset innen 24 timer "on site" . Den tryggheten er god å ha, men selvsagt også andre redundante løsninger må til for at det skal bli 100%

Lenke til kommentar

Må og nesten skyte inn her.

Flere års erfering i IT-verden og kunne aldri tenkt meg å bygget en server, har jobbet en del med "custom" maskiner fra en leverandør som setter sammen selv, og det er helt klart mye mer problemer med de enn ferdige servere fra IBM/HP etc hvor alt er testet opp i mente for alle mulige feil.

 

Prismessig vil jeg påstå at det er billigere å kjøpre ferdig og, problemene som vil komme i ettertid koster fort mye penger de og.

Lenke til kommentar

Hjemmesnekra løsning har en annen stor risiko for en bedrift. Nemlig hva som skjer når kompetansepersonen/pådriveren slutter.

 

Uansett, sikkerhetspersonen i meg grøsser når jeg hører at hjemmesnekrede løsninger er svært vanlig i bedrifter.

bygge-desktop "server" er ikke akkurat skjelden kompetanse, enhver sopp innen IT-bransjen klarer å bygge en desktop-pc og sette den opp som server...

 

Det er ikke å bygge og sette opp det er snakk om, men arbeidet etterpå. Drift, vedlikehold og oppgraderinger. En ser ofte hvordan slike enkeltperson-prosjekter blir hodebry for en bedrift når denne personen ikke lenger er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Det er ikke å bygge og sette opp det er snakk om, men arbeidet etterpå. Drift, vedlikehold og oppgraderinger. En ser ofte hvordan slike enkeltperson-prosjekter blir hodebry for en bedrift når denne personen ikke lenger er tilgjengelig.

Drift, vedlikehold og oppgraderinger er jo det samme, uavhengig av om du har bygget selv eller kjøpt ferdig-servere...

Lenke til kommentar

Det er også garanti på deler man kjøper.

At man kan få tak i deler til en server lenger har også sin pris.

Disse delen er ofte dyrere enn å kjøpe helt nytt innhold til en desktop.

Det du glemmer er at du i så fall bare er dekket av kjøpsloven om reklamasjon. Du er overlatt til deg selv hva angår feilsøking, og det kan ta flere dager før en erstatning er på plass, hvilket betyr at serveren gjerne er ute av drift helt til erstatningen er på plass. Nedetid koster fort mye penger, har bedriften råd til det? Kostnadene til en server handler ikke bare om komponentene, men også det arbeidet som er nedlagt i å sette opp serveren, samt alle data serveren etter hvert inneholder.

 

På den andre siden, når man kjøper en komplett server fra en serverleverandør som HP eller Dell, følger det gjerne med en serviceavtale som sikrer feilretting innen 24 timer. Man kan også kjøpe høyere nivåer som sikrer raskere respons, som f.eks. 4 eller til og med 2 timers virksomhetskritisk. De høyeste nivåene er aktuelle der nedetid koster såpass mye at et høyt servicenivå blir rimelig i sammenligning. Selv velger jeg 24 timers support på mer perifere systemer og 4 timer på kjernesystemer.

 

Som jeg har sagt flere ganger tidligere, å basere virksomhetskritiske systemer på hjemmemekk/selvbygde servere er galskap. Den i utgangspunktet "billige" serveren kan fort bli svært kostbar for bedriften.

 

Verden er ikke så enkel som du vil ha det til, er jeg redd.

Lenke til kommentar

Det du glemmer er at du i så fall bare er dekket av kjøpsloven om reklamasjon.

 

Du henviser til riktig lov, men kjøpsloven sier ingenting om reklamasjon.

Jeg snakker om garanti fra leverandøren.

F.eks dette hovedkortet har 36 måneders garanti:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617600

 

Ja du må feilsøke selv.

 

Kostnadene til en server handler ikke bare om komponentene, men også det arbeidet som er nedlagt i å sette opp serveren, samt alle data serveren etter hvert inneholder.

 

Ja du trenger backup både på en innkjøpt ferdig server, og på en "hjemmesnekret" server.

 

På den andre siden, når man kjøper en komplett server fra en serverleverandør som HP eller Dell, følger det gjerne med en serviceavtale som sikrer feilretting innen 24 timer.

 

Dette er også en intresant del av regnestykket. En slik serviceavtale koster nødvendigvis penger.

 

Kan du komme med en anbefaling av server til TS formål med pris på server og serviceavtale i 3 år?

Så kan vi regne på om det lønner seg å bygge en tilsvarende desktopmodell, og f.eks kjøpe inn dobbelt opp med hardware komponenter.

 

 

Edit:

Og lovverket tar ikke hensyn til driftsstans' date=' noe en medfølgende serviceavtale gjør når man kjøper en server fra leverandører som HP eller Dell.

[/quote']

 

Mener du at supportavtalen dekker bedriftens økonomiske tap _utover_ erstatning av serveren?

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Du henviser til riktig lov, men kjøpsloven sier ingenting om reklamasjon.

Jeg snakker om garanti fra leverandøren.

F.eks dette hovedkortet har 36 måneders garanti:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617600

 

Ja du må feilsøke selv.

Men hvor lang tid tar det før komponenten med feil er erstattet, og serveren er i drift etter et maskinhavari, selv med en fabrikkgaranti på komponenten? Jeg regner med at du er kjent med hvordan nettbutikker håndterer defekte varer? De skal selvfølgelig teste komponenten for å se om det er feil, sånn at de kan gjøre en RMA mot produsenten, slik at kjøper får erstattet varen. For at disse fabrikkgarantiene skal gjelde har selvfølgelig produsenten satt en rekke krav som skal oppfylles. Da kan det fort gå 2-3-4-5 dager. Ja, foruten den tiden det tar for transportør (eks. Posten) å frakte den defekte delen til nettbutikken, og en eventuell erstatning i retur. Og forresten, kjl. § 32 omhandler nettopp temaet reklamasjon:

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Til opplysning: det hovedkortet er ikke ment for serverbruk, da det mangler funksjonalitet man finner på en server, se under.

 

Ja du trenger backup både på en innkjøpt ferdig server, og på en "hjemmesnekret" server.

Her er vi enige. Backup er viktig. Og backupen skal helst være satt opp på en slik måte at det er forholdsvis lite ressurskrevende å gjøre en restore. En backup er ikke en backup før man har en klar og effektiv fremgangsmåte for restore av tapte data.

 

Dette er også en intresant del av regnestykket. En slik serviceavtale koster nødvendigvis penger.

 

Kan du komme med en anbefaling av server til TS formål med pris på server og serviceavtale i 3 år?

Så kan vi regne på om det lønner seg å bygge en tilsvarende desktopmodell, og f.eks kjøpe inn dobbelt opp med hardware komponenter.

For ca 20000 kr eks. mva. kan man få tak i en server med respektabel hardware til trådstarters formål, med 3 års på stedet service neste arbeidsdag. Og vi snakker ikke billig-server her. Under finner du et et eksempel, og det er ikke en billig-server jeg har satt sammen. Det ER faktisk mulig.

 

Edit:

Mener du at supportavtalen dekker bedriftens økonomiske tap _utover_ erstatning av serveren?

Det har jeg ikke påstått. Derimot sikrer en 24h serviceavtale feilretting på stedet av autorisert servicepersonell 24 timer etter at problemene er feilsøkt, og feil lokalisert. Lokalisering av feil er mye lettere på en ferdigkjøpt server enn en selvbygd en, da en server levert av eks. HP eller Dell også har hardware som gjør slik feilsøking mye lettere. Når man har en slik serviceavtale på serveren kan man også ringe til support hvor man får snakke med teknikere som kjenner maskinvaren ut og inn. Og har man kjøpt serveren med det f.eks. Dell kaller ProSupport kan man over telefon få tak i servicepersonell 24 timer i døgnet. Slik service er ikke hjemlet i noen lov, det kan jeg garantere deg. Men det er gull verdt for en virksomhet.

 

Server, pris 20 481,00 kr eks. mva:

 

# DELL™ PowerEdge™ T610

 

 

Date 31.01.2011 17:00:28 Central Standard Time

Katalognummer 2323 Retail nobsdt1

Katalognummer / Beskrivelse Produktkode Qty SKU ID

Utførelse:

PowerEdge T610 Tower Chassis for Up to 8x 3.5" HDDs and Intel 55xx/56xx Processors 396033 1 [210-31971] 1

Processor:

Intel Xeon E5506, 4C, 2.13GHz, 4M Cache, 4.80GT/s, 80W TDP, Memory runs at 800MHz Max 205498 1 [213-10168] 146

Ekstra prosessor:

Intel Xeon E5506, 4C, 2.13GHz, 4M Cache, 4.80GT/s, 80W TDP, Memory runs at 800MHz Max 205509 1 [374-11976] 2

Minne:

8GB Memory for 2 CPUs, DDR3, 1333MHz (4x2GB Single Ranked UDIMMs) 457140 1 [370-19374] 3

Støttetjenester:

3 års grunnleggende service - neste arbeidsdag inkludert - ingen oppgradering valgt 137138 1 [710-10844] 30

Fabrikksinstallert operativsystem:

No Operating System 8007 1 [611-10036] 285

Leveringsdokumenter:

T610 EMEA1 Shipping Documentation (English/French/German/Spanish/Russian/Hebrew) 205488 1 [340-16387] 21

RAID-tilkoblingsmuligheter:

C0 - No RAID for PERC H200 Controller, 1-8 HDDs 205548 1 [780-11106] 1009

Første RAID- eller SCSI-kontrollerkort:

PERC H200, Integrated RAID Controller 364418 1 [405-11387] 278

Første harddisk:

146GB, SAS 6Gbps, 2.5-in, 10K RPM Hybrid Hard Drive (Hot Plug) in 3.5-in Carrier 364531 2 [400-19723] 1209

Strømforsyning:

High Output Power Supply, Redundant (2 PSU), 870W, Performance BIOS Setting 205626 1 [450-12451] 1015

Strømledning:

2x European - 220V Power Cord 209558 1 [450-10181][450-10181] 207

Administrasjonskort for server:

iDRAC6 Enterprise Server Management Card with VFlash, 8GB SD Card 434421 1 [565-10339] 1314

TCP/IP Offload Engine-aktivering:

Embedded Broadcom Gigabit Ethernet LOM with 2P TOE and iSCSI Offload 205972 1 [541-10053] 1310

Rack-monterbare skinner:

No Rack Rails Included 11433 1 [770-10303] 88

Optiske enheter:

16X DVD+/-RW Drive with SATA Cable 319391 1 [429-14699] 16

Mus:

Not included 7172 1 [570-10080] 12

Skjerm:

Display Not Included 5931 1 [480-10611] 5

Systemadministrasjon:

Electronic System Documentation and Dell OpenManage DVD for PowerEdge T610 205628 1 [631-10235] 49

Grunnleggende service:

3Yr Basic Warranty - Next Business Day - Minimum Warranty 368847 1 [709-10050][709-10570] 29

Bestillingsinformasjon:

PowerEdge Order - Norway 32392 1 [700-10009][800-10508] 111

Bedriftsinstallering:

Du har valgt å ikke inkludere tjenesten for Dell PowerEdge-installasjon 76588 1 [683-11870] 32

 

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...