Gå til innhold

Hjelp! Har påtatt meg å bygge server for jobben!


Anbefalte innlegg

Heisann , som jeg skriver i emnetittel så har jeg påtatt meg å bygge og drive en server her for firmaet :whistle:

 

Har erfaringer fra bygging av stasjonære desktoper, men når det gjelder serverbygging så er jeg en skikkelig noob :thumbup:

 

Tenkte å bygge en sentralserver der opptil 4 personer kan logge seg på og benytte seg av programvaren på denne.

Dvs office, autocad, photoshop og andre Adobe produkter.

 

Tenkte i første omgang å handle løse deler som til en vanlig desktop, men lurer fælt på hva en skal ta hensyn til?

 

Håper Dere kan gi meg vettuge svar, og sleng gjerne med en handlevogn om Dere gidder :thumbup:

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring en seriøs serverleverandør (eks. HP, Dell) og kjøp en server på den måten. Jeg kjenner godt til begge leverandører, og de leverer som regel gode varer, så lenge du ikke går for billig-variantene. Har du noe budsjett på handelen? Ville aldri ha benyttet hjemme-mekk i næringsvirksomhet, stopper serveren er man uten garanti utover lovverket. Og lovverket tar ikke hensyn til driftsstans, noe en medfølgende serviceavtale gjør når man kjøper en server fra leverandører som HP eller Dell.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ring en seriøs serverleverandør (eks. HP, Dell) og kjøp en server på den måten. Jeg kjenner godt til begge leverandører, og de leverer som regel gode varer, så lenge du ikke går for billig-variantene. Har du noe budsjett på handelen? Ville aldri ha benyttet hjemme-mekk i næringsvirksomhet, stopper serveren er man uten garanti utover lovverket. Og lovverket tar ikke hensyn til driftsstans, noe en medfølgende serviceavtale gjør når man kjøper en server fra leverandører som HP eller Dell.

 

 

Hei og takk for svar :)

 

Nå har det seg sånn at jeg er oppegående med bygging og drift av maskiner/server, så om jeg kan spare noen titusener på litt egeninnsats så gjør jeg gjerne det :thumbup:

 

Når det gjelder budsjett for selve serveren, så ligger dette opp i mot 10,000,- for hardware.

Software innehar jeg selv per i dag, så denne posten slipper jeg i utgangspunktet.

 

Vet av erfaring at Hp leverer, men servicen her nordpå er det heller dårlig med.

I tillegg så har jeg mang en gang hjulpet installatøren/teknikern med løsninger når ting har låst seg for ham.

 

Igjen takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at jeg er oppegående med bygging og drift av maskiner/server, så om jeg kan spare noen titusener på litt egeninnsats så gjør jeg gjerne det :thumbup:

Du er ikke alene om det. Jeg har en lang IT-utdannelse (siv.ing), har vært IT-ansvarlig for 20 ansatte mens jeg studerte og jobber nå som konsulent på åpen kildekode. Har selvfølgelig skrudd på en god del maskiner opp igjennom årene, så jeg er selv godt vant med å bygge maskiner.

 

Når det gjelder budsjett for selve serveren, så ligger dette opp i mot 10,000,- for hardware.

Software innehar jeg selv per i dag, så denne posten slipper jeg i utgangspunktet.

 

Vet av erfaring at Hp leverer, men servicen her nordpå er det heller dårlig med.

I tillegg så har jeg mang en gang hjulpet installatøren/teknikern med løsninger når ting har låst seg for ham.

 

Igjen takk for svar :thumbup:

10000 kr kan bli litt trangt hvis du skal ha en server som skal holde, også hvis du velger selvbygg. Du kjøper f.eks. ikke et billig hovedkort eller et hovedkort ment for gaming til en server hvor stabilitet er 1. prioritet. Da må du gå for kvalitet, og det koster, uansett om det er selvbygg eller fra HP/Dell. Jeg har vært borti billig-servere før, det var et mareritt. Endte med at jeg flyttet tjenestene til bedre servere og kastet dritten på dynga. Nedetid er dyrt.

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at jeg er oppegående med bygging og drift av maskiner/server, så om jeg kan spare noen titusener på litt egeninnsats så gjør jeg gjerne det :thumbup:

Du er ikke alene om det. Jeg har en lang IT-utdannelse (siv.ing), har vært IT-ansvarlig for 20 ansatte mens jeg studerte og jobber nå som konsulent på åpen kildekode. Har selvfølgelig skrudd på en god del maskiner opp igjennom årene, så jeg er selv godt vant med å bygge maskiner.

 

Når det gjelder budsjett for selve serveren, så ligger dette opp i mot 10,000,- for hardware.

Software innehar jeg selv per i dag, så denne posten slipper jeg i utgangspunktet.

 

Vet av erfaring at Hp leverer, men servicen her nordpå er det heller dårlig med.

I tillegg så har jeg mang en gang hjulpet installatøren/teknikern med løsninger når ting har låst seg for ham.

 

Igjen takk for svar :thumbup:

10000 kr kan bli litt trangt hvis du skal ha en server som skal holde, også hvis du velger selvbygg. Du kjøper f.eks. ikke et billig hovedkort eller et hovedkort ment for gaming til en server hvor stabilitet er 1. prioritet. Da må du gå for kvalitet, og det koster, uansett om det er selvbygg eller fra HP/Dell. Jeg har vært borti billig-servere før, det var et mareritt. Endte med at jeg flyttet tjenestene til bedre servere og kastet dritten på dynga. Nedetid er dyrt.

 

 

Hei og takk for kjapt svar, skjønner at du har peiling og det er derfor jeg er glad du svarer som du gjør :)

 

Men si det sånn da.... kan ikke du sette ihop en handlevogn med det du mener er ett absolutt minimum av hardware, og så kan vi jo se på hva vi havner på i pris? Må uansett ha en Server,så tror nok vi kan legge på litt oppå de 10k....

 

Takk igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

En annen ting, hva gjør du om 1 år, når ett eller annet ryker, og det er umulig å få tak i nytt fordi det har gått ut av produksjon?

Å bygge server selv ser jeg på som totalt uaktuellt for min del, både pga stabilitet og tid det er garantert at du får tak i reservedeler.

Jeg har servere som er 7-8 år gamle der det fortsatt er mulig å få tak i reservedeler til, dette skjer ikke med pc`r du bygger selv.

Samt, hva med redundans?

En server har oftest 2 strømforsyninger, noe som gjør at du kan koble de til 2 kurser og dermed være sikret om strømmen på en kurs går.

 

Hobby-mekk har ingenting på en bedrift sitt server-rom å gjøre.

 

Mvh en admin for 1000+ servere :)

 

 

edit: hvor mye koster det bedriften deres å være uten server i 3 dager? Om du kjøper en bygg-selv maskin tar det gjerne minst 3 dager å få tak i ny del som passer, med mindre du har en veldig god avtale med noen eller en lokal data-butikk som selger enkelt-deler...

 

Så forresten ikke at de skulle logge seg på selve serveren å jobbe, en windows server har mulighet for 3 RDP-sesjoner samtidig, 4, som du trenger, krever terminalserver, som nevnt under...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hvis 4 personer skal jobbe samtidig på en datamaskin, snakker vi med en gang om en eller annen form for terminalserver, eller Remote Desktop. Da må du ha server-utgaven av Windows og bruke den som en terminalserver. Her kan du bare glemme bruk av desktop-OS som Windows 7 Professional. Bare lisensene for dette ligger på ca 10000 kr samlet ved nyinnkjøp. Da ville ikke jeg gått for 2. rangs løsninger, Microsoft sin Terminalserver/Remote Desktop er nok det du bør gå for her. Så skal brukerne gjerne ha sine egne områder de kan lagre sine data. Det må du ta inn i beregningen. Og lagring koster, noe som bidrar til å dra opp prisen ytterligere.

 

@aklla: Man har gjerne en UPS som gir nødstrøm hvis strømmen går. Og uansett om man setter serveren på 2 kurser eller bare en, en strømforsyning kan uansett ryke. Da er det praktisk med to. Og strømforsyninger kan ryke rett som det er. Har selv sett det på jobben.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

@aklla: Man har gjerne en UPS som gir nødstrøm hvis strømmen går. Og uansett om man setter serveren på 2 kurser eller bare en, en strømforsyning kan uansett ryke. Da er det praktisk med to. Og strømforsyninger kan ryke rett som det er. Har selv sett det på jobben.

UPS ja, er ikke til å stole helt på de heller.

Jeg ser til stadighet UPS`er som ikke gjør jobben, så det gir ikke ekstremt mye trygghet det heller, UPS spiser en god del av det lille budsjettet også.

 

Og, ja, strømforsyninger ryker i ett sett, det gjør disker også.

Ser for meg at vanlige sata-disker bygget for vanlig bruk tar raskere enn server-disker bygget for hardt bruk om man setter de inn i en server...

Lenke til kommentar

UPS ja, er ikke til å stole helt på de heller.

Jeg ser til stadighet UPS`er som ikke gjør jobben, så det gir ikke ekstremt mye trygghet det heller, UPS spiser en god del av det lille budsjettet også.

Ja, UPS koster penger. Og jeg har selv opplevd en UPS som døde. Men de er veldig bra å ha når de fungerer. De fungerer også som overspenningsvern. Overspenning kan også ta knekken på servere og annet utstyr, også noe jeg har opplevd.

 

Og, ja, strømforsyninger ryker i ett sett, det gjør disker også.

Ser for meg at vanlige sata-disker bygget for vanlig bruk tar raskere enn server-disker bygget for hardt bruk om man setter de inn i en server...

Man kan også få tak i SATA-disker beregnet for hard bruk, men de koster som regel mer enn de mer "vanlige", billige SATA-diskene. For ikke å snakke om SAS-diskene, da, som man gjerne bruker på systemer beregnet på flere samtidige brukere.

 

Edit: uansett, dette er noe trådstarter bør tenke på. Kan si at 20000 kr i hw er mer realistisk enn 10000 kr. Eks. mva, selvfølgelig. Men igjen, for 20000 kr kan man faktisk få en helt grei ferdigbygd server med 3 års på stedet service neste arbeidsdag.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Så sant, så sant. Det koster, skal man gjøre det skikkelig. Men så er man også forsikret mot uhell og uforutsette hendelser som kan vise seg å være svært kostbare hvis man ikke har sikret seg.

 

Edit: og ikke at jeg skal beskylde trådstarter for noe, men det er veldig viktig at man har lisensene på programvare i orden. Seriøse bedrifter bruker ikke piratkopiert programvare. Dette sier jeg på generelt grunnlag.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Risiko og kostnad er alltid motsatt av hverandre, jo mindre risiko, jo dyrere...

Om TS kun får 10 000 vil dette innebære stor risiko, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Etter det jeg har skjønt er det ikke snakk om å ha ett sikkert system, men å begrense de værste fellene...

 

Både backup og sikkerhet blir vanskelig med ett så lite budsjett, med 10 000 er vel "best-case" det man bør håpe på, altså at ingen hardware ryker, at filsystemet ikke blir korrupt og at strømmen ikke går, osv...

Lenke til kommentar

Med bare 10000 kr til rådighet snakker vi om 2. rangs hw, høy risiko. Legg merke til denne:

 

Tenkte å bygge en sentralserver der opptil 4 personer kan logge seg på og benytte seg av programvaren på denne.

Dvs office, autocad, photoshop og andre Adobe produkter.

 

Her snakker vi om en terminalserver. Bare lisensene for dette samlet sett koster 10000 kr, og da snakker vi et veldig enkelt oppsett, sagt på en veldig enkel måte.

Lenke til kommentar

Oi,oi,oi!!! Her var det mange svar gitt!!! :)

 

Skjønner at det er en del bransjefolk her inne, og godt er det :thumbup:

 

Uansett, her er hva jeg har:

 

All software, selvfølgelig original lisens.

 

Vet at det er viktig med kvalitet både når det gjelder hardware og sikkerhet.

 

Derfor kjøpte vi i fjor en skikkelig ekstern disk til dette fra Dell... Powervault 500GB som jeg mener å erindre at vi betalte en plass mellom 7 og 9,000,- for. Denne må vi da kunne bruke fortsatt eller?

 

Videre så innehar vi en 1000 watts kvalitets UPS av merke APC, som er kanskje 18 mnd gammel. Er denne brukbar fortsatt?

 

Så da er regnestykket enklere kanskje? :whistle:

 

Og hvis det da ikke er muligheter for å få til en brukbar Terminal server for kanskje 15 - 20,000,- så skjønner jeg godt at det er dyrt for slike ting til bedrifter. ;)

 

Takk igjen folkens :thumbup:

Lenke til kommentar

Igjen, for 10000 kr får du en "server" med tvilsom kvalitet. Legger du 20000 kr på bordet har du kommet et godt stykke på vei. Du må likevel gjøre noen trade-offs, men du er langt bedre stilt. Og som sagt, man bruker ikke hjemme-mekk i bedriftssammenheng. Hvis en komponent ryker har du ingen støtte utover vanlig reklamasjon på den enkelte komponenten. Hvor lenge har bedriften råd til å ha serveren ute av drift? Da kan en server til 10000 kr fort bli SVÆRT kostbar for arbeidsplassen din. En server til 20000-30000 kr med serviceordning (typisk neste arbeidsdag) blir da meget rimelig til sammenligning.

 

En ting er å bygge en server på hobbybasis. Noe helt annet er det å bygge/anskaffe en server som er virksomhetskritisk. Man vil at denne skal fungere, og ha gode støtteordninger hvis den ikke fungerer. Lovverket kommer til kort i slike situasjoner.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Heh 10k skall gå fint om ikke OS er med i prisen.

 

Med server hardware!

 

 

Supermicro er server produsent kan fint få deler langet etter hardware er entlig utgått.

Har du sett hva slags prisnivå et hovedkort fra Supermicro ligger på? De begynner på ca 1600 kr eks. mva. Og det er bare for et Core i5 hovedkort. For Core i7 eller Xeon 55xx/56xx er prisene enda høyere. Supermicro er en av de aller dyreste hovedkortprodusentene, men de leverer kvalitet. I min multimedia-PC sitter det et hovedkort fra nettopp Supermicro. Så den påstanden din har ikke rot i virkeligheten. Dessverre.

Lenke til kommentar

Den serveren du trenger er meir ein tynnklient server enn ein skikkeleg server.

 

Eg ville ha kjøpt desktop hardware, plenty med minne og quad-core. Kjøp to harddisker som speiles. Eventuelt ups.

Men hvis 4 personer er avhengig av den maskinen for å jobbe, hva gjør de hvis maskinen ikke kan brukes på grunn av en feil som oppstår, og man ikke har noen form for garanti hvis maskinen er kjøpt i deler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...