Gå til innhold

IQ og skoleprestasjon


ltdata

Anbefalte innlegg

Dere kan lese linken del_diablo kom med, så slipper jeg å forklare. Men IQ endrer seg, og er ikke et fastsatt tall. Standardavvikene endrer seg etter normalen i landet. Du kan si at ca så og så mange beveger seg innenfor to standardavvik, men du kan ikke si at majoriteten er på 100, eller 80, eller 120. Jeg vil annta at det er flere over 100 enn under. Så å fastlå et eksakt tall mellom to standardavvik som er gjennomsnitt, blir igrunn umulig.

 

Så tror jeg melder meg ut der, så får dere heller prøve å lese og se hva dere kan finne ut ellers på nettet. Fikk det ganske godt forklart av et medlem i mensa Norge, men han var dessverre noe bedre til å forklare enn det jeg er.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner du terminologien du bruker selv? To standardavvik? Vet du hva et standardavvik er?

Ja. Men om du vil se på hvorfor og hvordan IQ endrer seg, så får du/dere lese litt om det selv. Standardavvik i en normalfordelt statistikk ser enkelt ut det, om den hadde stått stille. Tester byttes ut, endres, blir vanskeligere osv....

 

Mulig jeg er skikkelig ellendig til å forklare dette.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Du tar jo ikke utgangspunkt i en fluktuerende verdi. Den forandringer seg ikke ... NÅ. eller NÅ.

Standardavviket sier noe om hvor mye målingene KAN avvike fra et gjennomsnitt, per definisjon. Her har du gjennomsnittet ditt.

Jeg foreslår at du leser litt om det!

Lenke til kommentar

Neppe du er helt på jordet hvis du tror at 120 i IQ er "normalt". Hvis du har 128 i IQ så er du faktisk unik, hvis vi har samme forståelse ovenfor ordet. 128 er altså i "Superior intelligence" rangeringen, og 2 ifra å være i "Very superior intelligence" rangeringen, noe som helt klart er unikt å befinne seg i.

 

De fleste vil ha en IQ nærmere 100 siden er der gjennomsnittet ligger. Noen som har vært litt heldige vil stige høyere, mens noen vil ligge lavere enn 100, men til sammen blir det et gjennomsnitt på 100 i IQ.

 

Så hvis du tar en stor mengde med folk fra forskjellige miljøer rundt om i landet, vil du da mest sannsynlig ende opp med et gjennomsnitt på tilnærmet lik 100, og de fleste vil ligge 100+- noen få tall eller rett på gjennomsnittet. Bare noen veldig få i gruppen vil ende opp med 120 i IQ eller mer.

 

Det kan være lett å misforstå og tro at alle og enhver har 120 i IQ når folk skryter om hvor smarte de er og hvordan de scoret 120, eller 150 eller hva enn det måtte være på en IQ test på nettet, som enten ikke er valid eller så er det de forteller bare en løgn. De fleste som lyver tror nok også litt på det de sier selv. De fleste har nok en tro på at de har en IQ over normalen.

 

Gjennomsnitt burde være noe som er enkelt å forstå, men det ser ut som at du ikke forstår konseptet.

 

Jeg vil anbefale deg å lese litt her:

http://www.iqcomparisonsite.com/IQBasics.aspx

Det står veldig bra forklart hva IQ er og forskjellige ting innenfor emnet en måtte fundere på.

 

Her er en side som viser hva slags IQ de fleste innenfor forskjellige yrker har:

http://www.iqcomparisonsite.com/Occupations.aspx

Noe som ihvertfall sier noe om at de med høyest IQ som regel har de mest krevende yrkene å komme inn på karaktermessig mao det er de med høye karakterer som fikk jobben. Noe som kan indikere at skole og IQ kan ha en sammenheng. At det har en sammenheng er åpenbart, men hvor stor den er kan man fundere på.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Det kan være lett å misforstå og tro at alle og enhver har 120 i IQ når folk skryter om hvor smarte de er og hvordan de scoret 120, eller 150 eller hva enn det måtte være på en IQ test på nettet, som enten ikke er valid eller så er det de forteller bare en løgn. De fleste som lyver tror nok også litt på det de sier selv. De fleste har nok en tro på at de har en gjennomsnitts IQ over normalen.

 

Ja man hører nesten kun om de som "skryter" av den høye IQ`en sin. Derfor får man inntrykk av at 130 er normalt.Mange lyver nok også, og testene de kan ha tatt kan også ha vært hva som helst ja, som du nevner.

Lenke til kommentar

noen som forresten har prøvd Iq testen på mensa.no og IQ testen til illustrert vitenskap på nett? Fikk 120 på mensa og 127 på ill.vit.

Ill.vit resultatet var utrolig høyt synes jeg. For høyt til at jeg tror det stemmer. Har noen resultater fra begge testene?

Lenke til kommentar

noen som forresten har prøvd Iq testen på mensa.no og IQ testen til illustrert vitenskap på nett? Fikk 120 på mensa og 127 på ill.vit.

Ill.vit resultatet var utrolig høyt synes jeg. For høyt til at jeg tror det stemmer. Har noen resultater fra begge testene?

Jeg fikk selv litt høyere på Illustrert Vitenskap sist gang jeg prøvde, så det er nok ikke bare deg.

 

Uansett så burde IQ tester gjøres på et lukket lokale hvor juksing ikke er en mulighet, og man har tid på seg på enkelte (eller alle) oppgavene.

Det er så lett å jukse selv om man ikke går inn for det på internett tester, og noen tester har man så god tid på seg som man vil.

Lenke til kommentar

Neppe du er helt på jordet hvis du tror at 120 i IQ er "normalt". Hvis du har 128 i IQ så er du faktisk unik, hvis vi har samme forståelse ovenfor ordet. 128 er altså i "Superior intelligence" rangeringen, og 2 ifra å være i "Very superior intelligence" rangeringen, noe som helt klart er unikt å befinne seg i.

Jeg tror om du tar noen tester vil de viste deg hvor mye over du scorer en gjennomsnittet i din aldersgruppe. Noen vil havne på 10% selv med 120 IQ. Å det går ann å havne på 128 med 98%.

 

Jeg tror folk aktivt prøver å missforstå meg. Skulle nivået stige, skal deler av en test byttes ut, for å få mer korrekt svar. Derfor er det vanskeligere å bevise jo lengre opp du kommer. Du finner ikke IQ tester for de med 170 IQ som er nøyaktige, rett og slett fordi det ikke finnes folk som lager dem. Jeg synes ikke det her er så vanskelig å forstå, men det er tydligvis flere her som synes det.

 

 

Jeg havner selv godt over gjennomsnittet, og har selv vært med på opptak i mensa. Men jeg hadde likevel ikke tilstrekkelig. Man blir anbefalt å komme tilbake neste år om man havner rett under, siden det kan endre seg.

 

Og sikker fordi det koster 200,-, og det er en 30-40 der hver gang :p

 

Mensa sin test har det.

Din IQ ble beregnet til *** tilsvarende **.* prosentil

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Necrobumper denne, mest fordi jeg finner temaet interessant.

 

Jeg er selv Mensa-medlem, og er UiO-student nå om dagen, så jeg vet i det minste hva det går i, det å kombinere skolegang og (relativt) høy IQ. Selv meldte jeg meg inn mest fordi det virket interessant å ta noen pils med folk jeg føler er mer like meg enn de fleste andre jeg møter. Det er, med jevne mellomrom, en og annen tulling som går ut med et utspill fullstendig blottet for sosiale antenner, og vips, så er vi alle arrogante douchebags. Har til gode å høre et eneste negativt ord om folk som ikke er med i Mensa, og mye av ryktet som elitistiske nisser er nok ufortjent.

 

Uansett! Jeg hadde på langt nær det beste karaktersnittet i klassen min da vi gikk ut av VGS. Jeg snittet litt over 5, men det var også det. Det er jo et godt snitt, men dersom IQ korrelerte direkte med karakterer, ville jeg tross alt vært minst i topp 2% karaktermessig, og det var jeg definitivt ikke.

 

Mange misforstår hva høy IQ egentlig innebærer. IQ kan nok best beskrives som det intellektuelle potensialet ditt, ikke som dine egenskaper eller din kunnskap. Du kan fint ha 160 i IQ uten å finne opp kruttet, men du finner nok ikke opp kruttet uten å ha 160 i IQ. For de av oss som har tilbrakt mange timer foran skjermen mens vi spiller Football Manager er nok konseptet med Current Ability og Potential Ability velkjent: IQ er mer et mål på PA enn CA.

 

IQ har nok en viss sammenheng med skoleprestasjoner, men uvanlig høy IQ kan også virke andre veien. Eksempelvis har folk med høy IQ økt forekomst av tvangslidelser, OCD, mye fordi de nettopp er mer i stand til å følge sære, avhengighetsskapende tankemønstre enn de fleste andre. Samtidig kan høy IQ gjøre at du kjeder deg mye tidlig i skolegangen, slik at arbeidsvanene er ødelagt innen du faktisk behøver å begynne å jobbe.

 

Jeg husker det selv fra grunnskolen: Vi skulle jobbe så langt vi kom i matteboken i en del mattetimer, og etter tre-fire dobbelttimer med hoderegning var jeg gjennom hele boken. I august. Deretter ble det bare å sitte og se seg rundt i 9-10 måneder. I 6.-klasse fikk jeg en bok for 10.-klasse, men ingen oppfølging med den, jeg skulle styre læringen min helt selv, og det uten at andre elever hadde samme oppgavene engang. Lekser ble det heller ikke noe særlig av, for jeg kunne titte i boken, se at jeg fortsatt kunne ting uten å lese dem, og da droppe å gjøre disse leksene. Du kan ikke forvente at en tolvåring vet bedre enn det, intelligent eller ikke. Mot slutten av VGS kom det ting jeg ikke bare kunne cruise gjennom uten å åpne bøkene. Da var jeg overhodet ikke vant til å jobbe, og det var en overgang jeg fortsatt ikke er i nærheten av å ha kompensert for.

 

For best mulige skoleprestasjoner er nok en IQ i den høye normalen eller like over det aller best. 110-115 et sted, kanskje opp i 120. Da er du godt over snittet dyktig, men du må likevel jobbe noe fra ung alder av. Du får en sunn progresjon, du opparbeider deg arbeidsvaner som andre gjør, men du kan bruke disse arbeidsvanene bedre enn de fleste. En har et stort tilbud for å fange opp de som ligger 25 IQ-poeng bak snittet, men ikke noe for å fange opp de som ligger 25 IQ-poeng foran. Det er et tydelig problem i norsk skole: Vi har kategoriene "Klarer det" og "Henger etter", ingen kategori for de som "Trenger større utfordringer".

 

Det er en grunn til at vi høster kritikk for hvordan vi forvalter de som utmerker seg, enten det er de med høy IQ eller de med store talenter på andre områder. Dessverre er dette fortsatt delvis tabubelagt. Det sosialdemokratiske idealet har flere positive effekter, men akkurat dette nok må beskrives som en uheldig bieffekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig interessant tråd! Personlig tror jeg det kommer veldig an på personen også. Jeg har aldri tatt noen offisielle tester, men har tatt den som ligger på mensa.no (og scorte 117). Jeg tror ikke det er helt reelt, men hva vet vel jeg siden jeg ikke har tatt noen offisiell test? Når det kommer til sammenheng med skole og resultat har Jeg en tendens til å være lat når det kommer til skole og skolearbeid. Grunn? manglende interesse for fagene som gjennomføres. Jeg studerer nå på NITH, og gjør det plutselig veldig mye bedre sett utifra karakterer. Dette kommer mest sannsynlig av stor interesse for fagene og at miljøet er bedre enn hva jeg tidligere har vært borti i skolesammenheng.

 

Men jeg vil si meg enig med de som sier at folk med høy IQ kan forstå sammenhenger, og pensum lettere enn de som har gjennomsnittlig eller lavere IQ.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Er enig med det som blir sagt her, de med høy IQ har et større potensial for å kunne bli gode, mens de med lav IQ ikke har det potensialet.

 

Har også hørt at IQ kun er en måte å måle intelligens på.

 

Men jeg har sett en dokumentar serie fra BBC (husker ikke hva serien het) om emnet. De startet med en IQ test, og lot alle deltakerne deretter gjennomføre mange andre praktiske og teoretiske ting. Hver deltaker representerte forskjellig felt (høy IQ, selvlært, vanlig osv.). Til slutt oppsummerte de hvordan de gjorde det i IQ testen sammen med alle de andre testene. Ikke overraskende kom den med høyest IQ høyt opp på de andre testene også, men hun som var selvlært gjorde det minst like bra på de praktiske testene, selv om hun gjorde det langt dårligere på IQ testen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...