ltdata Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Er det noen klar sammenheng mellom IQ og skoleprestasjoner? Jeg har testet meg på mensa sine sider norsk, svensk og dansk versjon og jeg havnet mellom 118 og 120 på testene. Ifølge mensa er det bedre resultat enn ca 90% av befolkningen. Alikvel har jeg aldri vært noe spesielt flink på skolen, helt middelmådig og jeg har også strevd mye for å være middelmådig Jeg skulle tro jeg hadde lett for å lære med tanke på Iq resultatet? Ikke det at IQ`en min er noe å skryte av, men er tross alt høyere enn 90% av befolkningen. Men det er vel mange andre faktorer som spiller inn går jeg ut ifra. Noen synspunker? Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg er ikke noe professor på det med IQ osv, men det jeg tror er at disse testene er veldig "variable".Jeg tror at IQ-en hjelper til og forstå ting. Alt fra hvordan åpne ei dør til å løse et mattestykke. Det med at du har IQ på "120" og sliter på skolen kan komme av mange ting. Konsentrasjonsvansker, negativ innstilling osv. Man trenger ikke nødvendigvis være smart selv om man har fått over gjennomsnittlige tall Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 ok takk, men man kan heller ikke være dum og få over gjennomsnittlige tall! Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 ok takk, men man kan heller ikke være dum og få over gjennomsnittlige tall! Sant Tok en del tester i fjor og fikk alt fra 90 til 125 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Jeg tror ikke man kan stole på noen andre tester enn mensa sine tester. Har også tatt andre nett-tester og havnet på alt fra 96 til 127. Den offisielle testen er jo mensa sin, så det er vel den man bør bruke og stole på. Endret 20. januar 2011 av ltdata 1 Lenke til kommentar
kjermy Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det kommer helt an på hvor man tar testen. Mensa sin er vel den beste etter hva jeg har hørt. Tok en helt tilfeldig en som sa jeg hadde 180. Om jeg er smart eller ikke er en ting, men 180 kommer ikke på tale Nå var det haugevis av spam-reklame og slikt, så stinka råttent lang vei. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg har alltid hørt at IQ har lite med karakterer og skole å gjøre, men heller dine evner til å gjøre logiske ting, og ta logiske valg. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg har alltid hørt at IQ har lite med karakterer og skole å gjøre, men heller dine evner til å gjøre logiske ting, og ta logiske valg. For logikk og skole henger jo ikke sammen i det hele tatt! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg har alltid hørt at IQ har lite med karakterer og skole å gjøre, men heller dine evner til å gjøre logiske ting, og ta logiske valg. Hva i alle dager er "logiske valg"? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg skjønner at det er mulig å få bra karakterer på skolen uten spesiell høy IQ. Dette gjelder spesielt lesefag (ikke realfag som matte, fysikk, kjemi etc) I lesefagene så kan man bare pugge og pugge og få en god karakter. Men en annen ting er å få dårlige karakterer ved iherdig innsats når IQ`en er 120. Noe som er over normalen og bedre enn 90% av de som tester seg. Jeg var elendig i matematikk og realfag og strøk nesten i mattematikk. I lesefagene gjorde jeg det ok fordi jeg nettopp var flink til å pugge. Med tanke på at IQ`en min er over snittet så synes jeg det er litt merkelig at spesielt realfagene var vanskelige for meg Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) IQ Varierer fra år til år. 100 vil alltid være der de fleste lander, og du trenger 2x standardavvik for å være med i mensa (16*2+100). IQ er noe som stiger gradvis, og holder ikke et fast nivå. Det vil si at trolig vil deres tippoldebarn ha noe høyere IQ enn dere. Det er en naturlig Evolusjon. Bare se på Wall-E. Å til dere som sier at "Iq har ingenting med skole å gjøre", så er ikke det helt sannheten. Det blir litt som å si at størrelse ikke teller, men bruken. Det åpenbare er å si at man vi ta matte enklere enn andre med høyere IQ. Det finnes også tester som beviser at folk med høyere IQ har lettere til å behandle informasjon, og lærer derfor raskere. Men det vil ikke si at om du har 160 IQ så får du et snitt på 6. Ligger du mellom 118-120 IQ så har du ganske gjennomsnitlig IQ. Mao, du regnes desverre ikke for å ha høy IQ om du ikke begynner å passere 131-132. Til alle dere som tror dere er unike med 128 IQ. Endret 20. januar 2011 av Neppe Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) IQ Varierer fra år til år. 100 vil alltid være der de fleste lander, og du trenger 2x standardavvik for å være med i mensa (16*2+100). IQ er noe som stiger gradvis, og holder ikke et fast nivå. Det vil si at trolig vil deres tippoldebarn ha noe høyere IQ enn dere. Det er en naturlig Evolusjon. Bare se på Wall-E. Å til dere som sier at "Iq har ingenting med skole å gjøre", så er ikke det helt sannheten. Det blir litt som å si at størrelse ikke teller, men bruken. Det åpenbare er å si at man vi ta matte enklere enn andre med høyere IQ. Det finnes også tester som beviser at folk med høyere IQ har lettere til å behandle informasjon, og lærer derfor raskere. Men det vil ikke si at om du har 160 IQ så får du et snitt på 6. Ligger du mellom 118-120 IQ så har du ganske gjennomsnitlig IQ. Mao, du regnes desverre ikke for å ha høy IQ om du ikke begynner å passere 131-132. Til alle dere som tror dere er unike med 128 IQ. Liker definisjonen din av gjennomsnittlig; de fleste lander på 100, men gjennomsnittet er 118-120. Interessant! Red.: Definisjonen din på evolusjon, derimot, liker jeg ikke. Det er absolutt ikke naturlig evolusjon at fremtidige generasjoner vil få høyere IQ. Er usikker på statistikken; mye mulig at det har vært en tendens til å være slik, men det er uavhengig evolusjon. Så kan man da diskutere om utdanningsordninger har en innvirkning på IQ, om IQ er medfødt eller ikke, and whatnot. Endret 20. januar 2011 av JarlG 1 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Om du leser så vil du skjønne at (Jeg tror 80%) av befolkningen lander rundt 100 med to SD. Så du kan derfor si at 118-120 er gjennomsnittlig. Eller ikke unormalt, eller vanlig eller hva faen du vil!! Om du synes det er interessant så, javel. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Normaaalfordeeeelt. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Om du leser så vil du skjønne at (Jeg tror 80%) av befolkningen lander rundt 100 med to SD. Så du kan derfor si at 118-120 er gjennomsnittlig. Eller ikke unormalt, eller vanlig eller hva faen du vil!! Om du synes det er interessant så, javel. En av de bedre forklaringen på IQ: http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/UsefulNotes/IQTesting?from=Main.YouFailTheIQTest Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Definisjonen din på evolusjon, derimot, liker jeg ikke. Det er absolutt ikke naturlig evolusjon at fremtidige generasjoner vil få høyere IQ. Er usikker på statistikken; mye mulig at det har vært en tendens til å være slik, men det er uavhengig evolusjon. Så kan man da diskutere om utdanningsordninger har en innvirkning på IQ, om IQ er medfødt eller ikke, and whatnot. Man kan øve for å forbedre IQ, det er ikke noe som er fastslått. Vil si vi har utviklet også relativt mye siden vi var hårete apekatter. Er bare naturlig at dette vil fortsette. Det er også bevist flere plasser, og også ganske logisk. Del_Diablo, takk. Dårlig til å forklare til tider Endret 20. januar 2011 av Neppe Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 "Neppe" hvordan kan 120 være gjennomsnittlig når dette er 90% bedre enn resten av befolkningen? 120 er faktisk en del poeng mer enn 100 også. Jeg sier ikke at det er spesielt høyt, men alikevel større enn 90% av befolkningen. Ja Om vi blir smartere (mer IQ) er et interresant spm. Jeg tror vi etterhvert evolverer til å bli smartere, men selvsagt over meget lang tid. Men det kommer vel litt ann på hvem som parrer seg med hvem også Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 "Neppe" hvordan kan 120 være gjennomsnittlig når dette er 90% bedre enn resten av befolkningen? 120 er faktisk en del poeng mer enn 100 også. Jeg sier ikke at det er spesielt høyt, men alikevel større enn 90% av befolkningen. Det er nemlig det. Det er ikke nødvendigvis større enn 90% av befolkningen. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 kan du forklare hvorfor? jeg skjønner det ikke 2 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det er nemlig det. Det er ikke nødvendigvis større enn 90% av befolkningen. Det kommer jo selvfølgelig an på hvordan du definerer "befolkningen". Tar du den til å være alle som bor i Norge, er den ca større enn 90%. Tar du den til å være de som henger her inne på diskusjon.no trenger den ikke være det. Uten det kan jeg ikke forstå hvordan du ellers skal kunne forsvare utsagnet ditt med basis i enkel statistikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå