Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Menneskerettigheter i Russland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et interessant tema.

I praksis er det Putin som indirekte styrer rettsvesenet. Om du kritiserer Putin og hans system(eller borgermestre), så blir du enten fengslet selv om bevisene tilsier at du er uskyldig, overfalt eller drept. De siste 20(?) årene har over 300 journalister blitt drept i Russland.

Rettsaken mot Khodorkovsji sies å være politisk motivert.

Vesten vet av det skjer brudd på menneskerettighetene, men de tør ikke å kritisere ham pga. handelsavtalene.

I praksis er all opposisijon "utryddet" grunnet Putins taktikk; endre på loven slik at de blir fengslet, eller bare kidnappe dem, hvilket ikke er uvanlig.

De tre største byene har det relativt greit, men utenfor disse skjer det flest brudd.

I Tsjetsjenia har presidenten(Ramzan Kadyrov) og hans menn paramilitære tropper som dreper folk de tror er terrorister(selv om de fleste av dem er uskyldige). I media får vi ikke vite mye om denne krigen, takket være Putins journalistforbud i regionen...

Hvis du trenger utdyping i noen av temaene, så si ifra.

Anbefaler deg forøvrig å lese Mitt russiske testament av Anna Politkovskaja, hvis du vil ha fyldig beskrivelse av elendighetene

Lenke til kommentar

Skal skrive en oppgave om dette emnet. Hvordan er det med menneskerettigheter i Russland? Hvordan er den politiske situasjonen med tanke på dette. Er det klare brudd på rettighetene, eller følger de dem? Håper på mye bra hjelp! :)

Kanskje disse kan være til hjelp:

http://www.menneskerettigheter.no/Land/Europa/Russland/index.html

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.461420

http://www.amnesty.no/search/node/russland

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er et interessant tema.

I praksis er det Putin som indirekte styrer rettsvesenet. Om du kritiserer Putin og hans system(eller borgermestre), så blir du enten fengslet selv om bevisene tilsier at du er uskyldig, overfalt eller drept. De siste 20(?) årene har over 300 journalister blitt drept i Russland.

Rettsaken mot Khodorkovsji sies å være politisk motivert.

Vesten vet av det skjer brudd på menneskerettighetene, men de tør ikke å kritisere ham pga. handelsavtalene.

I praksis er all opposisijon "utryddet" grunnet Putins taktikk; endre på loven slik at de blir fengslet, eller bare kidnappe dem, hvilket ikke er uvanlig.

De tre største byene har det relativt greit, men utenfor disse skjer det flest brudd.

I Tsjetsjenia har presidenten(Ramzan Kadyrov) og hans menn paramilitære tropper som dreper folk de tror er terrorister(selv om de fleste av dem er uskyldige). I media får vi ikke vite mye om denne krigen, takket være Putins journalistforbud i regionen...

Hvis du trenger utdyping i noen av temaene, så si ifra.

Anbefaler deg forøvrig å lese Mitt russiske testament av Anna Politkovskaja, hvis du vil ha fyldig beskrivelse av elendighetene

Bare et lite spørsmål. Har du kilder? Det er ganske viktig for oppgaven :)

Lenke til kommentar

Nei, han har ingen seriøse kilder fordi allt han sier er rett-og-slett bullshit. Han har ikke peilling om hva han snakker om.

Jeg anbefalder der SERRIØST om å skrive over rapporten. En serriøs lærer ville ha gitt deg maks en 3'er p.g.a. manglende kritikk til kilder.

Russland er et sivilisert land i likhet med vesten, men problemet er at landet har et stort og relativt korrupt burokrati. Dette gjør at kriminalitets raten i Russland er forholdsvis høy.

Det finnes ikke ett eneste eksempel hvor ledelsen har brutt den Russiske grunnloven i det XXI. århundret.

Det jeg har skrevet over trenger strengt-tallt ikke kilder siden det er så vidt-kjent blant Russere. Hva som trenger (seriøse) kilder, i motsetning, er påstander om at Russland er ett diktatur.

Det finnes mange journalister i Tsjetjenia. Det er ett av de mest rapporterte områdene i Russland.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Skal skrive en oppgave om dette emnet. Hvordan er det med menneskerettigheter i Russland? Hvordan er den politiske situasjonen med tanke på dette. Er det klare brudd på rettighetene, eller følger de dem? Håper på mye bra hjelp! :)

Kanskje disse kan være til hjelp:

http://www.menneskerettigheter.no/Land/Europa/Russland/index.html

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.461420

http://www.amnesty.no/search/node/russland

De to første handler om kriminalitet (og nrk kilden er 9 år gammel). Den siste er igrunn søppel, ikke en kritisk analyse av situasjonen i Russland.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar
Nei, han har ingen seriøse kilder fordi allt han sier er rett-og-slett bullshit. Han har ikke peilling om hva han snakker om.

En av mine kilder er:

Anna Politkovskaja: Mitt russiske testament, Cappelen forlag 2007.

Jeg regner med at dette er en nokså seriøs kilde, da hun var en annerkjent journalist som kjempet for menneskerettigheter i Russland. Du kan vel ikke hevde at Cappelen gir ut en tullebok?

Hvorfor skulle noen drepe henne hvis det hun skrev kun var bullshit?

Jeg anbefalder der SERRIØST om å skrive over rapporten. En serriøs lærer ville ha gitt deg maks en 3'er p.g.a. manglende kritikk til kilder.

Absolutt. Kildekritikk er essensielt ikke i bare oppgaver, men livet generelt.

Russland er et sivilisert land i likhet med vesten, men problemet er at landet har et stort og relativt korrupt burokrati. Dette gjør at kriminalitets raten i Russland er forholdsvis høy.

Det finnes ikke ett eneste eksempel hvor ledelsen har brutt den Russiske grunnloven i det XXI. århundret.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg regner med at du er en oppegående person som vet at alle land bryter lover, i mer eller mindre grad.

Må også legge til at den russiske grunnloven kan endres av et flertall i Dumaen, noe som Putin har. Dette har blitt gjort flere ganger av Putin, til fordel for ham.

Det jeg har skrevet over trenger strenght-tallt ikke kilder siden det er så vidt-kjent blant Russere. Hva som trenger (seriøse) kilder, i motsetning, er påstander om at Russland er ett diktatur.

Ingen har sagt at det er et diktatur. At det likner et autoritært regime stemmer.

Hans påstander om Tsjetjenia er totallt latterlige og viser hans mangel på elementær-logikk (litt morsomt at han kaller seg selv etter et matematisk konsept).

Fortsatt vet jeg ikke alderen din, men skriveferdighetene dine viser ikke at du har god "elementær-logikk" i språket ditt.

Hvis det ikke finnes noen journalister i Tsjetjenia så hvordan har folk som Anna Politikovsaya fått rapportert disse lovbruddenne?

Kilder. Avslørende journalistikk bygges veldig ofte opp av kilder. Et eksempel på dette er Wikileaks.

Jeg vil anbefale deg å sette deg mer inn i hva som faktisk skjer, ikke hva du hører av Putins gledetaler om Russland og hans villmarksbilder som fremstiller ham som en 100% snill leder.

Om du vil ha kilder, søk litt rundt. "Menneskerettigheter i Russland". Ga meg i alle fall masse treff. Kan godt henvise til sidetall i boken.

Verden er ikke bare svart-hvitt. Hvis du vil skjønne hvordan verden fungerer, bør du sette deg inn i litt psykologi.

Tar gjerne opp videre diskusjon

Lenke til kommentar

Vell, problemet ditt er at du har et selektivt syn. Du ser kun på de kildene som passer ditt synspunkt.

Ja, Russland et ikke et perfekt land men det er ikke et diktatur (jo, det var det du påstod det var. Sovjet var en autoritær stat. Det moderne Russland er ett ikke-perfekt demokrati) hvor "opossisonjelle blir drept/fenglset", "opposisjonen er utryddet" og "staten gjør lov-brudd".

Dette er igrunn bare bullshit. Det finnes en opposisjon men den er ganske svak, ala det som foregikk i mange Europeiske land i etterkrigstiden. Det at Putin (han er ikke presidenten, forresten, Medvedev er) bestiller mord på dem er konspirasjons-tull uten bakgrunn.

Det har vært mange protester i Russland og de kan holde på sålenge det er lovlig. Men, det er de få ulovlige protestene som får all oppmerksomheten (noe nettop arrangørene vil ha).

Når det gjelder "300 journalister har blitt drept".. og hva så? Hvor mange av dem ble drept før Putin? 200?

Den Russiske grunnloven har hatt kun en seriøs forandring - noe som ikke har direkte tilknytting til dine påstander.

Dessuten, Russland har et stort problem med organisert kriminalitet (de fleste av bandene er fra Kaukasus-områder. hvorfor? Jo da må du lære litt sosiologi, historie og psykologi).

Når det gjelder Tsjetjenia, så er det et MEGET rapportert-om området. Du har rett-og-slett ikke peilling. Jeg vil også se noen seriøse kilder om Kadyrov's "massemord". Han har blod på sine hender, men han dreper ikke tilfeldige folk som du påstår.

Som konklusjon vil jeg råde deg til å:

a) sjekke kildene i kildene dine (for eksempel hvordan har politikovskaya kommet frem til sine resultater? hvor stor er ussikerheten?)

b) Ikke prøve å "synse", alså ikke snakk om ting som du ikke vet sikkelig.

Når det gjelder meg selv så er jeg opprinnelig fra Russland og jeg har litt dårlig staving (sorry, bruker ikke mye tid på sånnt + jeg har ikke installert spell-checker).

Lenke til kommentar
Vell, problemet ditt er at du har et selektivt syn. Du ser kun på de kildene som passer ditt synspunkt.

Selvfølgelig. Vi snakker om menneskerettigheter - og det dårlige er det vi skal fokusere på for at det skal bli bedre

Når det gjelder meg selv så er jeg opprinnelig fra Russland og jeg har litt dårlig staving (sorry, bruker ikke mye tid på sånnt + jeg har ikke installert spell-checker).

Det er ikke noe galt. Synes du skriver bra norsk :)

Jeg erklærer meg på ingen måte en Russland-ekspert, da jeg bare er 18 år og ikke har noen lengre utdannelse enn VGS. Hvordan Politkovskaja kom frem til kildene sine, må du ikke spørre meg om.

Tror jeg dropper videre diskusjon, da vi begge to har rett og feil.

Lenke til kommentar

Såklart skal man finne brudd på menneskerettighetene, men da må man finne reelle brudd, ikke imaginære. Politikovsaya's kilder var "øyevitner" og intervjuer.

PS. Jeg tror de aller fleste av oss i dette forumet går på VGS (jeg gjør det ivhertfall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...