Gå til innhold

Allround objektiv til mitt Nikon D3000

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt et liten stund på å skaffe et objektiv til kamera mitt. Vil gjerne ha et allround At jeg slipper å bytte objektiv hele tiden, og heller ha et 18-200 ellerno. Noen gode objektiv å anbefale meg da? Jeg er ganske nybegynner og har ikke så mye peiling.

Kjøpte et billig objektiv for å teste bare. Sigma 70-300. Fungerer helt greit, men blir ikke så skrapt og klare bilder ved mye zoom, og krever maks dagslys. Tenkte på et litt bedre objektiv bare fra 18-200.

Helt så lavt tall forann som mulig. Har hørt det er viktig at objektivet har bildestabilisering også. Skal ha fokusmotor..

Noen som har noen gode tips? :) Dette objektiv skal jeg da bruke mest på ferier med familien osv hvor ting går ekstremt fort unna og da tenker jeg det er greit med et allround objektiv. Så jeg slipper å bytte objektiv så ofte.

btw, ser på en del bilder hvor det er knivskarpt bilder, med ufokusert bakgrunn. Hvordan objetiv brukes dette til, snakker vi en veldig drøy pris klasse da?

Tenker litt på slike:

Animal.jpg

Beautiful-Animal-017.jpg

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå,utålmodig :)

Dårlig med respons har nok noe med hva du spør etter,veldig få her vil anbefale et superzoom-objektiv da bildekvaliteten du få er heller laber.

Men det finnes noen som er litt bedre en de dårligeste superzoomene,hvis du tar sigma vs Nikon* ser du tydelig forskjeller eller sigma vs tamron 18-270 VR*,som går for og levere best resultat over hele brennvidde registret.

Hvis jeg skal anbefale noe så måtte det bli Nikon 55-300mm VR til 1990.- som faktisk er et godt kjøp,men da må du bytte objektiver.

* bare dra pekeren over bilde for og se forskjellene,du ser i overkant av bildet en pil som indikerer hvilken objektiv du ser brukt på bildet.

Edit: når det gjelder spørmålet om dybdeskarphet "dof" kan du få det til med omtrent alle typer objektiver,hovedmotivet må være relativt nært og bakgrunnen lang unna.Jo større brennvidde du bruker jo enklere er det og oppnå denne effekten samt stor blender "lite f/tall".

Har du lest tråden "lukker,blender,iso og sånt" ?

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå,utålmodig :)

Dårlig med respons har nok noe med hva du spør etter,veldig få her vil anbefale et superzoom-objektiv da bildekvaliteten du få er heller laber.

Men det finnes noen som er litt bedre en de dårligeste superzoomene,hvis du tar sigma vs Nikon* ser du tydelig forskjeller eller sigma vs tamron 18-270 VR*,som går for og levere best resultat over hele brennvidde registret.

Hvis jeg skal anbefale noe så måtte det bli Nikon 55-300mm VR til 1990.- som faktisk er et godt kjøp,men da må du bytte objektiver.

* bare dra pekeren over bilde for og se forskjellene,du ser i overkant av bildet en pil som indikerer hvilken objektiv du ser brukt på bildet.

Edit: når det gjelder spørmålet om dybdeskarphet "dof" kan du få det til med omtrent alle typer objektiver,hovedmotivet må være relativt nært og bakgrunnen lang unna.Jo større brennvidde du bruker jo enklere er det og oppnå denne effekten samt stor blender "lite f/tall".

Har du lest tråden "lukker,blender,iso og sånt" ?

Takk for svar. Har kansje tenkt på at jeg klarer meg fint med et ikke allround kamera. Men tenkte likevel å oppgradere fra det objektivet som fulgte med. Det er kun et kjedelig Nikkor 18-55 MM DX.

Hva vil dere anbfale? Da trenger det vel ikke å bli så veldig dyrt heller. Så billig som mulig, men så samt bra som mulig!

Er på utsikk etter 2 forkjellige objektiver.

1 Marco objektiv, jeg har ikke så mye greie på dette. Tenker da så jeg får mulighet til å ta macro bilder også, av planter osv.

2 Et 18-55 eller 18-70. Noe i den duren der. Dette skal være mere fritids objektiv jeg bruker litt over alt. Spesielt på ferie. Har også et Sigma 70-300 objektiv.

Litt flaut og ikke vite dette, men dybeskarpheten. Er dette kamerahusets verdi, eller objektivet's ? :p Trur det er objekitv, men ble litt usikker faktisk.

Lenke til kommentar

Dybdeskarpheten er veldig godt forklart i linken som jeg la med i forrige innlegg "lukker,blender,iso og sånt",men det er objektivet som har hovedansvaret for dette.Jo større åpning "lite f/tall" du har på objektivet jo mindre blir det fokuserte området i motivet.

Til normal fotografering ville jeg nok kjøpt Nikon 16-85 VR og 55-300 VR samt en SB 600 blits eller bedre.

Til utfordrende fotografering et fastobjektiv rundt 50/90mm,gjerne i kombinasjon med et macro-objektiv.Når du også må ha et objektiv med fokusmotor er nok Tamron 90mm macro et godt valg,bare vær klar over at bruken av macro-objektiver er veldig krevende og du trenger minimum et godt stativ i tillegg til litt Basic kunnskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dybdeskarpheten er veldig godt forklart i linken som jeg la med i forrige innlegg "lukker,blender,iso og sånt",men det er objektivet som har hovedansvaret for dette.Jo større åpning "lite f/tall" du har på objektivet jo mindre blir det fokuserte området i motivet.

Til normal fotografering ville jeg nok kjøpt Nikon 16-85 VR og 55-300 VR samt en SB 600 blits eller bedre.

Til utfordrende fotografering et fastobjektiv rundt 50/90mm,gjerne i kombinasjon med et macro-objektiv.Når du også må ha et objektiv med fokusmotor er nok Tamron 90mm macro et godt valg,bare vær klar over at bruken av macro-objektiver er veldig krevende og du trenger minimum et godt stativ i tillegg til litt Basic kunnskap.

Takk for svar. Er det da denne jeg skal ha?

Kan du, som har peiling, sjekke om denne har alt nødvendige? Altså motor og bildestabilisering og greier og greier. Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Nikon 16-85 VR har både en rask og stille fokusmotor pluss stabilisering,det er et populært objektiv som flere velger til allround fotografering.

Ta med kameraet til en fotobutikk og test det på kameraet,du vil merke en stor forskjell på bildekvaliteten.Du kan se forskjellen på den og standard 18-55 til Nikon her,bare dra pekeren over bilde og du ser rett over bildet hvilken objektiv som er hvor.

Lenke til kommentar

Sjekket noen ønsker for egne oppgraderinger. Takk for tips.

(Skulle gjerne hatt en 10-300mm f1.8 som Allround objektiv,

men ser av bruken(ferie) at 10-200mm dekker 99% av behovet ;) )

Er det noen som har tips til et annet nettsted for å sammenligne objektiver?

Lenke til kommentar

Nikon 16-85 VR har både en rask og stille fokusmotor pluss stabilisering,det er et populært objektiv som flere velger til allround fotografering.

Ta med kameraet til en fotobutikk og test det på kameraet,du vil merke en stor forskjell på bildekvaliteten.Du kan se forskjellen på den og standard 18-55 til Nikon her,bare dra pekeren over bilde og du ser rett over bildet hvilken objektiv som er hvor.

Tusen takk for hjelpen!! Da har jeg gått innfor å skaffe meg et Nikkor 16-85 objektiv. Foreldrene mine vil spleise med meg, så jeg bataler halvparten. Tenkte kansje å spare litt penger ved å kjøpe fra utlandet. Eller er ikke det noe å anbefale brukt fra utlandet?

Tittet litt på dette. Jeg har handlet en del på ebay, så jeg vet hvem jeg kan stole på og ikke. Denne brukeren har som dere ser 99.8% Positive feedback av over 15000 solgte produkter. Da er sjangsen for at denne handelen blir vellyket veldig veldig stor.

Dette ligger på 498 $ som tilsvarer 2 871 Norske Kroner. + Frakt og andre omkostninger. Står også at dette er Auto Fokus. For sikkerhets skyld, kunne du være så snill og sjekke linken? Får å se at dette er komplett med alt som trenges, siden jeg ikke har så mye peiling. Igjen hjertelig takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Kom til feldigvis over dette objektivet på finn.no til 1500 kroner.

Ett Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G. MEd bildestabilisator, og Bæreveske, solblender, begge lokk og garantiseddel medfølger.

Det synes jeg hørtes veldig greit ut, men hvordan er dette kamera i sammenlignet med mitt orginale 18-55 og det nikkor 16-85, som du tipset meg om før i tården, og som jeg linket til ebay ista?

Lenke til kommentar

18-105 VR er ikke et dårlig objektiv,endel bedre en 18-55,men om den er på linje med 16-85 VR vet jeg ikke.

Når det gjelder og handle brukt på ebay må man være ytterst forsiktig,men den selgeren du linker til virker seriøs.Hvis du ser på negativ feedback så responderer selgere på disse,det er veldig bra viser seriøsitet.

Lenke til kommentar

De hadde ikke 16-85 alikevel. Hvilket ville dere valgt da?? Til under 5000. Skal ikke ha høyere en 135. Så litt på 18-135 men ser at det er standar på d80 og ganske billig. Tenkte å invisrere litt mere en 2000 kr da. Takk!!! Står i butikken nå :p

Ville nok ha prøvd en annen plass angående 16-85 mm

Alle Nikonobjektiver som slutter med bokstavene VR har stabilisering og AF-S betyr at objektivet har innebygget fokusmotor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...