Akrobaten Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Hei! I høst var jeg på sesjon del 2, og ble umiddelbart plassert i Panserbataljonen, med innrykk i august (eller var det juli?) 2011. Problemet er at siden den tid har jeg mistet nesten all motivasjon for å gjennomføre førstegangstjenesten. Neste år hadde jeg tenkt å studere (medisin- eller ingeniørstudier), men jeg har liten lyst på en utsettelse. Jeg har heller ikke tenkt til å lyve på meg noen sykdommer eller noe, da jeg er klar over at dette strider mot Norges lover. Kan mangel på motivasjon regnes som grunn nok for å få fritak? Ser at på det skjemaet på Forsvarets sider for utsettelse/fritak er man nødt til å legge ved bevis (f.eks. fra lege), men man kan jo ikke ha bevis på at man ikke har motivasjon. Edit: Jeg har forsåvidt en vond skulder, og kunne vel fått en attest av fysioterapeut på dette, men prognosene tilsier vel at den med riktig trening er frisk innen tjenesten. Endret 20. januar 2011 av Akrobaten Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Jeg er nok redd for at hvis dårlig motivasjon er din eneste grunn til fritak, så skal det vanskelig gjøres. Du vil nok ikke være den eneste der med dårlig motivasjon;) Du sier du har en vond skulder som du kan fikse. Mitt tips er; fiks skuldra di og ta året i panser. Veldig bra tjenestested. Skuldra bør du jo egentlig få orden på uansett. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Dårlig motivasjon er nok ingen unnskyldning nei. Men du sier du kunne tenke deg medisinstudier? Har du en interesse innenfor medisin kunne du kanskje forsøkt å komme deg inn i sanitetstroppen i ESK6 i Panser. Har selv en interesse for medisin/fysiologi/førstehjelp, og har for øyeblikket et sykt digg år før jeg går videre på høyere studier. Lenke til kommentar
Akrobaten Skrevet 21. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2011 Vel, den største redselen min for Panserbataljonen er egentlig det å stå på ski. Jeg sa til offiseren at jeg var totalt evneveik i å stå på langrenn, men han plasserte meg der allikevel; og etter det jeg har hørt er det mye skigåing der. Så sanitetstroppen i Panser trenger jeg ikke søke på på forhånd? Hva slags muligheter får man for å komme inn dit? Velger de ut tilfeldig? For det høres jo ut som en spennende mulighet. Lenke til kommentar
The Barnacle Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Oj, er det mye skigåing der? Det har ikke jeg fått med meg Lenke til kommentar
HOK Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) Jeg var i Panser, og vi gikk ikke en eneste meter på ski. Vi gikk kanskje 100m på truger en gang, det var alt. Når det kommer til hvor man havner så gjøres det slik at man møter en intervjuoffiser på Sessvollmoen, og blir plassert i en Eskadron. Ønsker du sanitetstroppen i Esk6, så sier du det. Når du så kommer opp på Setermoen får dere utdelt et ark hvor dere skal skrive ned hvilken tropp dere ønsker å havne i, hvorfor og litt om dere selv. Var i alle fall slik det ble gjort da jeg var inne. Endret 22. januar 2011 av HOK Lenke til kommentar
douchebag Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Når var du inne, HOK og hvor i PBN? Ble man plassert før eller etter man var ferdig mer rekrutten? Blir betenkt når folk sier sånn, kunne gjerne tenkt meg å vise hva jeg duger til før jeg bare blir plassert en plass. Litt off-topic men slikt går utover motivasjonen min hvertfall. Lenke til kommentar
Akrobaten Skrevet 22. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2011 Regner med at de ser litt på f.eks motivasjon (og evnen til å skryte av (mangel på) evner...), douchebag. Så hvis jeg sier at jeg er SJUKT gira på å drive med sanitet, og sier at jeg allerede har sluppet inn på Medisin, gir de meg vel plass Haha, Barnacle og HOK - det er bare det jeg har hørt altså, både gjennom venners venner, og gjennom offiseren som mente man generelt stod mye på ski i Hæren. Men det der var absolutt betryggende! Lenke til kommentar
HOK Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Jeg var inne i 2009. Esk6, Bombekastertroppen, OP. Ble plassert i Eskadron og tropp på innrykksdagen, og fordelt på stillinger inad i troppen etter rekrutten. Da skrev vi opp ønsker på hvilke stillinger vi kunne tenke oss, og ble satt opp dit vi passet. For oss som var i OP ble det også gjenomført et opptak på en ukes tid hvor vi hadde pakningsløp, styrketester, teoritester osv. Det skal også sies at det er en viss mulighet for å bytte Eskadron etter rekrutten. Men om du skulle havne i Esk6 og ønsker deg over i storm/kavesk, så er nok det mindre sannsynlig. Dette fordi dette er meget populære Eskadroner og som kan velge og vrake mellom folk. Vær bestemt på innrykksdagen. Fortell hvorfor du passer i den Eskadronen du vil, og gi uttrykk for hvor motivert du er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå