SilentNET Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg har per i dag en HP Mediasmart EX470 med prosessor og minnemod. Denne tar 4 disker, og jeg er usikker på om den klarer å benytte de nye 2,5TB, 3TB og eventuelle større disker. Hastigheten på denne er helt grei, men ikke noe sånn kjempegreier. 30-40-50MB skriving og litt høyere lesing, over 1Gbit nettverk. Har begynt å snuse på nye produkter da jeg snart flytter inn i nytt hus og ikke har lyst til å ta med meg EX'n. De andre som bor der bruker enheten, og det blir mindre trøbbel for meg å skaffe noe nytt, enn for dem. Mye vil ha mer som vanlig, og istedenfor å kjøpe en ny EX så tenkte jeg å sjekke hva annet som er der ute. Det viktigste for meg er rett og slett mengden lagringsplass man kan stappe i enheten. Neste punkt er hastighet/pris, og til slutt kommer eventuelle funksjoner som en bonus. Både Thecus 7700 Pro og QNAP TS-859 kan lagre relativt store mengder data (21TB og 24TB respektivt). Begge ser ut til å ha ganske god hastighet. Thecus støtter flere forskjellige filsystemer (XFS, ZFS, ext3). QNAP er vel ext3 og 4. Thecus koster 3-4 tusen kroner mindre. Begge produktene ser ut til å komme med software for å ta inkrementell backup av klientmaskiner (2-3 stk Win7 klienter). Begge produktene (så langt jeg ser) støtter oppgradering av raid nivå etter behov (gå fra R5 -> R6 f.eks. uten å ta ned raidet først). Jeg ser for meg å starte med 3 stk 3TB disker i R5, også oppgradere etterhvert som jeg trenger mer og mer plass. Det jeg etterlyser er vel egentlig first hand experience med en eller flere av disse NAS boksene i ca samme klasse som QNAP TS-859 og Thecus 7700. Eventuelt andre lignende alternativer. EX'n har vært snill den, men ytelsen er som sagt litt dårlig, og mangelen på flere enn 4 disker blir litt showstopper. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Ingen som bruker litt over gjennomsnittet NAS enheter(hjemmebruk / SMB) som kan komme med noe førstehånds informasjon om disse? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Har gode erfaringer med TS-809U-RP, rett over 15k pr stk. Har brukt de 10ish ganger som iscsi targets for vmware bokser for backup, var null problemer sette opp og fungert utmerket uten noe problemer. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Supert, takk for tilbakemeldingen Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Da har jeg bestilt, og valget falt på Synology DS1511+. Blir R5 med 3TB disker fra Hitachi. Så får vi se hvordan resultatet blir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå