Gå til innhold

Thecus 7700Pro vs QNAP TS-859 Pro vs ?

Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag en HP Mediasmart EX470 med prosessor og minnemod. Denne tar 4 disker, og jeg er usikker på om den klarer å benytte de nye 2,5TB, 3TB og eventuelle større disker.

Hastigheten på denne er helt grei, men ikke noe sånn kjempegreier. 30-40-50MB skriving og litt høyere lesing, over 1Gbit nettverk.

Har begynt å snuse på nye produkter da jeg snart flytter inn i nytt hus og ikke har lyst til å ta med meg EX'n. De andre som bor der bruker enheten, og det blir mindre trøbbel for meg å skaffe noe nytt, enn for dem.

Mye vil ha mer som vanlig, og istedenfor å kjøpe en ny EX så tenkte jeg å sjekke hva annet som er der ute. Det viktigste for meg er rett og slett mengden lagringsplass man kan stappe i enheten. Neste punkt er hastighet/pris, og til slutt kommer eventuelle funksjoner som en bonus.

Både Thecus 7700 Pro og QNAP TS-859 kan lagre relativt store mengder data (21TB og 24TB respektivt). Begge ser ut til å ha ganske god hastighet. Thecus støtter flere forskjellige filsystemer (XFS, ZFS, ext3). QNAP er vel ext3 og 4. Thecus koster 3-4 tusen kroner mindre. Begge produktene ser ut til å komme med software for å ta inkrementell backup av klientmaskiner (2-3 stk Win7 klienter).

Begge produktene (så langt jeg ser) støtter oppgradering av raid nivå etter behov (gå fra R5 -> R6 f.eks. uten å ta ned raidet først). Jeg ser for meg å starte med 3 stk 3TB disker i R5, også oppgradere etterhvert som jeg trenger mer og mer plass.

Det jeg etterlyser er vel egentlig first hand experience med en eller flere av disse NAS boksene i ca samme klasse som QNAP TS-859 og Thecus 7700. Eventuelt andre lignende alternativer. EX'n har vært snill den, men ytelsen er som sagt litt dårlig, og mangelen på flere enn 4 disker blir litt showstopper.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...