Gå til innhold

El-lære for dummies

Anbefalte innlegg

Hei

Har drevet såvidt med elektrisitet på skolen og skjønt at det er veldig mye grunnleggende kunnskap om emnet jeg mangler. Håper noen har lyst til å hjelpe meg litt og at dere skjønner spørsmålene (er som sagt rimelig grønn:-)

1. Når man sender strømmen fra et IT nett, inn til en krets og ut til et apparat, hva skjer? Er det vekselstrøm fra til apparatet som gjør det om til likestrøm? Og hvor går strømmen etter at den har vært innom apparatet. Den må vel på en måte gå tilbake for å få en lukket krets?

2. Hvordan fungerer en jordings-ledning? Jeg veit at man bruker jording for at strømmen skal gå igjennom jordinga istedenfor oss når man får feil, men hvorfor går den ikke gjennom jordinga hele tiden når strømmen tar letteste vei?

Dette er blant annet noe av det jeg lurer på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Når man sender strømmen fra et IT nett, inn til en krets og ut til et apparat, hva skjer? Er det vekselstrøm fra til apparatet som gjør det om til likestrøm? Og hvor går strømmen etter at den har vært innom apparatet. Den må vel på en måte gå tilbake for å få en lukket krets?

Straumen går ut gjennom ein fase og tilbake gjennom den andre. Apparater som har bruk for likestraum vil ha ein innebygget likerettar og vanlegvis transformator for å rette og transformere spenninga frå 230V AC til 12VDC eller noko i den duren. Ikkje alle apparater har derimot bruk for DC. Apparater med elektronikk har i stort sett DC-komponenter.

2. Hvordan fungerer en jordings-ledning? Jeg veit at man bruker jording for at strømmen skal gå igjennom jordinga istedenfor oss når man får feil, men hvorfor går den ikke gjennom jordinga hele tiden når strømmen tar letteste vei?

Jordinga skal sikre at mest mogeleg av straumen går gjennom jordsystemet ved ein feil. Grunnen til at straumen ikkje går der i normal drift er at det ikkje er ein feil. Normalt har ikkje faseledningar direkte kontakt med jord, då vil det heller ikkje kunne gå straum den veien.

På ein komfyr har du normalt eit chassi av metall. Dette er kopla til jord, men har under normal drift ikkje kontakt med ein fase. Ved ein feil der ein ledning løsnar og får kontakt med chassiet vil det gå straum mot jord. Dersom det ikkje er lagt opp jord og ein person berører komfyren samtidig som ein vask kan straumen gå gjennom personen og føre til livsfarlege skader. Sidan det er lagt opp jord til komfyren vil den største delen av straumen gå gjennom jord. Det er motstandsavhengig, jo lågare overgangsmotstand, ja betre kontakt mot jord. Personen som berører ovnen har og ein indre motstand som er langt høgare enn overgangsmotstanden i jordanlegget.

I eldre IT-anlegg kan ein enkel jordfeil bli ståande sidan det ikkje var krav til jordfeilvern før. I dag monteres det jordfeilautomater på alle forbrukarkursar i eit hus som sikrar utkopling ved jordfeil. Kravene er at feilstraumen ikkje skal overstige 30mA, maks tillatte berøringsspenning er 50V.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...