Gå til innhold

Til kristne: Hvordan kan dere tilbe denne guden?


Anbefalte innlegg

Slaveriet i Europa ble rettferdigjort av kristendommen der Gud sa at slaver (og dyr) var mindre verdt enn "mennesker".

 

Da slaveriet ble oppløst, var det visst ikke det Gud sa allikvel om slaver. Men dyrene sto fortsatt under mennesket, noe som gjelder for mange den dag i dag.

 

I motsetning til evolusjonsteorien, som sier at vi er dyr, og at vi ikke har mer eller mindre rett til livet enn andre arter, så "eier" vi dyrene og kan gjøre det vi vil med dem.

 

Det betyr at om du plager, torturerer, dreper eller hva du enn måtte finne på, så har du rett til det nettopp fordi Gud har sagt at slik er det.

 

Mitt spørsmål er, hvordan kan en god og rettferdig Gud ha et slikt syn på alle andre arter enn homo sapiens? At om du ikke tilhører vår art, så er du mindre verdt?

 

Du har muligens lagt merke til at det du nevner her er svært menneskelige egenskaper, noe som dokumenteres i alskens historiebøker. Gud er altså tilfeldigvis svært menneskelig av seg, og han bytter mening etter hvert som menneskeheten utvikler seg. I grunn flott at vi har en så fleksibel gud som kan tas til inntekt for alle slags syn alt ettersom hva den enkelte har lyst til å tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Her er et innspill til det som gjelder Moses og offertjeneste, innvoller osv

 

Vi som er kristne (Tror på Kristus) tror at Jesus døde på korset og erstatter dermed den gamle offertjenesten. Dette beskrives blant annet i Hebr.7 20-28. I tillegg om tempelet, det aller helligste og Jesus + ny pakt i Hebr. 9

 

så det som står om de blodige ofringene er mosebøkene, det gjelder ikke lenger.

 

Det å gå inn i det aller helligste og offertjenesten var noe helt spesielt og offertjenesten var en erstatning frem til Kristus gav sitt liv som offer for oss. Så dere som syntes det var litt ekkelt å lese om involler og geiter burde takke Jesus som satte en ende for dette!

 

Det at prestene måtte være lytefri var det minste problemet når de skulle inn i det aller helligste. De måtte også være renset for synd, ellers døde de og måtte hales ut etter tauet i de hadde i foten.

Lenke til kommentar

Her er et innspill til det som gjelder Moses og offertjeneste, innvoller osv

 

Vi som er kristne (Tror på Kristus) tror at Jesus døde på korset og erstatter dermed den gamle offertjenesten. Dette beskrives blant annet i Hebr.7 20-28. I tillegg om tempelet, det aller helligste og Jesus + ny pakt i Hebr. 9

 

så det som står om de blodige ofringene er mosebøkene, det gjelder ikke lenger.

 

Det å gå inn i det aller helligste og offertjenesten var noe helt spesielt og offertjenesten var en erstatning frem til Kristus gav sitt liv som offer for oss. Så dere som syntes det var litt ekkelt å lese om involler og geiter burde takke Jesus som satte en ende for dette!

 

Det at prestene måtte være lytefri var det minste problemet når de skulle inn i det aller helligste. De måtte også være renset for synd, ellers døde de og måtte hales ut etter tauet i de hadde i foten.

Også kristne renser seg!

 

Paulus > Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning.

 

Johannes > Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren.

 

Johannes > Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen.

Lenke til kommentar

Slaveriet i Europa ble rettferdigjort av kristendommen der Gud sa at slaver (og dyr) var mindre verdt enn "mennesker".

 

Da slaveriet ble oppløst, var det visst ikke det Gud sa allikvel om slaver. Men dyrene sto fortsatt under mennesket, noe som gjelder for mange den dag i dag.

 

I motsetning til darwinismen som sier at vi er dyr, og at vi ikke har mer eller mindre rett til livet enn andre arter, så sier kristendommen at vi "eier" dyrene og kan gjøre det vi vil med dem.

 

Det betyr at om du plager, torturerer, dreper eller hva du enn måtte finne på, så har du rett til det nettopp fordi Gud har sagt at slik er det.

 

Mitt spørsmål er, hvordan kan en god og rettferdig Gud ha et slikt syn på alle andre arter enn homo sapiens? At om du ikke tilhører vår art, så er du mindre verdt?

 

Er enig med deg at det er gjort mange grusomheter i Guds navn. Heksebrenning og annen grusmhet ble sikkert også gjort i Guds navn. Det var helt sikkert nazister som gjorde grusome ting under krigen i Guds navn uten å ha dekning for det i Bibelen.

 

Derfor er det svært viktig for kristne å ha dekning for sine handlinger i Bibelen som er Guds ord. No doubt.

 

Paulus instruerte oss kristne (og alle egentlig) om å elske hverandre. Gal 5.14 Jeg tror dette er en veldig bra leveregel. Uten denne leveregelen fungere ikke det at kvinnen skal underordne seg mannen i alt Ef. 5.21

 

Det med kjærlighet og elske er nøkkel til å forstå den nye pakten (Kristus) i bibelen.

 

Det med treller i bibelen og mosebøkene er ikke det samme som slave, men mer som en tjener og et slags system for fattige. Slags dagens NAV vil jeg tro :whistle:

Lenke til kommentar

Slaveriet i Europa ble rettferdigjort av kristendommen der Gud sa at slaver (og dyr) var mindre verdt enn "mennesker".

 

Da slaveriet ble oppløst, var det visst ikke det Gud sa allikvel om slaver. Men dyrene sto fortsatt under mennesket, noe som gjelder for mange den dag i dag.

 

I motsetning til darwinismen som sier at vi er dyr, og at vi ikke har mer eller mindre rett til livet enn andre arter, så sier kristendommen at vi "eier" dyrene og kan gjøre det vi vil med dem.

 

Det betyr at om du plager, torturerer, dreper eller hva du enn måtte finne på, så har du rett til det nettopp fordi Gud har sagt at slik er det.

 

Mitt spørsmål er, hvordan kan en god og rettferdig Gud ha et slikt syn på alle andre arter enn homo sapiens? At om du ikke tilhører vår art, så er du mindre verdt?

 

Er enig med deg at det er gjort mange grusomheter i Guds navn. Heksebrenning og annen grusmhet ble sikkert også gjort i Guds navn. Det var helt sikkert nazister som gjorde grusome ting under krigen i Guds navn uten å ha dekning for det i Bibelen.

 

Derfor er det svært viktig for kristne å ha dekning for sine handlinger i Bibelen som er Guds ord. No doubt.

 

Paulus instruerte oss kristne (og alle egentlig) om å elske hverandre. Gal 5.14 Jeg tror dette er en veldig bra leveregel. Uten denne leveregelen fungere ikke det at kvinnen skal underordne seg mannen i alt Ef. 5.21

 

Det med kjærlighet og elske er nøkkel til å forstå den nye pakten (Kristus) i bibelen.

 

Det med treller i bibelen og mosebøkene er ikke det samme som slave, men mer som en tjener og et slags system for fattige. Slags dagens NAV vil jeg tro :whistle:

Hva om Moseboksitatene som her er nevnt (gjennom hele tråden) hadde blitt knyttet til f.eks. Allah istedenfor?

Hadde dere da vært like forståelsesfulle for Allahs uendelige visdom, eller ville dette vært barbariske eksempler på en uhellig guds ondskap?

 

Hva måtte til for at dere skulle ha reagert på Guds formaninger og instrukser?

En slik terskel ser ikke bare ut til å være ekstremt høy - den synes å være ikke-eksisterende.

Om Moseboklovene hadde formant til rituell analvoldtekt av spedbarn, har jeg en mistanke om at man uten blygsel hadde vært i stand til å rasjonalisere det, og henvise til Guds fortreffelighet.

Lenke til kommentar

Mosebøkene skildrer jo feks hvordan gud sender Azrael, dødsengelen, for å drepe alle guttebarn i egypt, når han og farao er uenig om hvordan politikk som skal gjelde for isralittene.

 

Det må jo være noe av det mest bestialske og grusome som man kan tenke seg, og man kan jo uten problem trekke en parallell til en hendelse i veldig nær fortid, som har vakt stor avsky og landesorg, men som er barnemat i forhold til det som skildres og hylles i bibelen.

Lenke til kommentar

Biblen blir omskrevet til tider,litt merkelig?. Søk litt kjapt på nett, og man finner utgaver av det nye testamentet, mange sådan. Religioner forandrer seg, så gjør også menneskesynet.

Før var det brutalt, hardtslående osv. Men Nå skal alt være så medmenneskelig og så barmhjertig.

Men det mange glemmer er at mange israelitter følger moseboken ennå..

Herrefolket kaller de seg.

 

Men det er da ikke bare det gamle testament blod og gørr og hat ..

Her er litt fra det nye Testament:

http://www.skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt_list.html

Lenke til kommentar

Dersom noen av dere har kjøpt en omskrevet bibel, så må dere levere den tilbake og kjøpe en med henvisninger til grunnteksten. Er småe nyanseforskjeller. For eksempel blir jomfru oversatt med ung jente i noen nye oversettelser.

 

Dette har mest å si dersom man skal studere bibelen. Dersom man bare leser den som en bok, så duger de fleste oversettelser.

 

Jeg synes Thoralf Gilbrant sin studiebibel er den beste!

Lenke til kommentar

Her er et innspill til det som gjelder Moses og offertjeneste, innvoller osv

 

Vi som er kristne (Tror på Kristus) tror at Jesus døde på korset og erstatter dermed den gamle offertjenesten. Dette beskrives blant annet i Hebr.7 20-28. I tillegg om tempelet, det aller helligste og Jesus + ny pakt i Hebr. 9

 

så det som står om de blodige ofringene er mosebøkene, det gjelder ikke lenger.

 

Det å gå inn i det aller helligste og offertjenesten var noe helt spesielt og offertjenesten var en erstatning frem til Kristus gav sitt liv som offer for oss. Så dere som syntes det var litt ekkelt å lese om involler og geiter burde takke Jesus som satte en ende for dette!

 

Det at prestene måtte være lytefri var det minste problemet når de skulle inn i det aller helligste. De måtte også være renset for synd, ellers døde de og måtte hales ut etter tauet i de hadde i foten.

Ja, jeg skjønner godt at de som oppfant kristendommen valgte å "ugyldiggjøre" GT. For ellers hadde vel ikke guden hatt så mange tilhengere...

 

Men hvorfor denne store forandringen? Hvorfor kunne han ikke vært snill fra begynnelsen av?

skizofren?

Hvorfor tålte han ikke små skavanker(som han selv hadde skapt).

Er ikke alle like i hans øyne?

 

Hvorfor ble han nødt til å sende sin egen sønn(seg selv) for å rydde opp? Han kunne jo bare ha sendt noen nye bud og regler?

Og hvorfor ikke disse snille reglene fra begynnelsen av? Gjorde han en feil?

Kan gud feile?

Lenke til kommentar

Her er et innspill til det som gjelder Moses og offertjeneste, innvoller osv

 

Vi som er kristne (Tror på Kristus) tror at Jesus døde på korset og erstatter dermed den gamle offertjenesten. Dette beskrives blant annet i Hebr.7 20-28. I tillegg om tempelet, det aller helligste og Jesus + ny pakt i Hebr. 9

 

så det som står om de blodige ofringene er mosebøkene, det gjelder ikke lenger.

 

Det å gå inn i det aller helligste og offertjenesten var noe helt spesielt og offertjenesten var en erstatning frem til Kristus gav sitt liv som offer for oss. Så dere som syntes det var litt ekkelt å lese om involler og geiter burde takke Jesus som satte en ende for dette!

 

Det at prestene måtte være lytefri var det minste problemet når de skulle inn i det aller helligste. De måtte også være renset for synd, ellers døde de og måtte hales ut etter tauet i de hadde i foten.

Ja, jeg skjønner godt at de som oppfant kristendommen valgte å "ugyldiggjøre" GT. For ellers hadde vel ikke guden hatt så mange tilhengere...

 

Men hvorfor denne store forandringen? Hvorfor kunne han ikke vært snill fra begynnelsen av?

skizofren?

Hvorfor tålte han ikke små skavanker(som han selv hadde skapt).

Er ikke alle like i hans øyne?

 

Hvorfor ble han nødt til å sende sin egen sønn(seg selv) for å rydde opp? Han kunne jo bare ha sendt noen nye bud og regler?

Og hvorfor ikke disse snille reglene fra begynnelsen av? Gjorde han en feil?

Kan gud feile?

 

Rydda sønnen opp da? Husk at jesus er gud og den hellige ånd. Den hellige treenigheten.

Så han sendte bare seg selv, og ifølge det nye testamente var han også noget arg der også.

Lenke til kommentar

Dersom noen av dere har kjøpt en omskrevet bibel, så må dere levere den tilbake og kjøpe en med henvisninger til grunnteksten. Er småe nyanseforskjeller. For eksempel blir jomfru oversatt med ung jente i noen nye oversettelser.

 

Dette har mest å si dersom man skal studere bibelen. Dersom man bare leser den som en bok, så duger de fleste oversettelser.

 

Jeg synes Thoralf Gilbrant sin studiebibel er den beste!

Pøh... Det er nettbibler som er de beste om man ønsker å studere. Skal man gå dypere til verks kan man jo kjøpe eller laste ned programet: bibleworks - som da er det desidert beste programmet på nettet til å studere bibelen opp mot original-språket. Man kan i tillegg lære mye språk. Holder man musepekeren over et ord, så vil det komme opp en sak hvor det står original-ordet og dets mangfoldige betydninger. Dette kan jo bidra med å se på det på en litt annen måte...

 

http://www.bibleworks.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom noen av dere har kjøpt en omskrevet bibel, så må dere levere den tilbake og kjøpe en med henvisninger til grunnteksten. Er småe nyanseforskjeller. For eksempel blir jomfru oversatt med ung jente i noen nye oversettelser.

 

Dette har mest å si dersom man skal studere bibelen. Dersom man bare leser den som en bok, så duger de fleste oversettelser.

 

Jeg synes Thoralf Gilbrant sin studiebibel er den beste!

Her er også en meget god studiebibel. Den er mer kritisk til selve innholdet i bibelen, mens den andre fokuserer på språket:

http://skepticsannotatedbible.com/

 

Her kan man gå inn på de ulike bøkene i bibelen, og sjekke ut hva slags motsigelser som finnes der.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For eksempel denne er meget god.

 

Siden jeg er i god form i dag, så skal jeg oversette den.

 

Er Jesus Gud?

Her er noen bibelvers som taler for at Jesus er Gud:

Matt 9,2-6 | Mark 2,3-12 | Joh 1,1 | Joh 1,14 | Joh 5,16-18 | Joh 8,58 |

Joh 10,30-31 | Joh 10,38-39 | Joh 14,9 | Joh 20,28 | Kol 1,16 | Kol 2,9 |

| 1 Tim 3,16 | Tit 2,13 | Fil 2,6 | Hebr 1,8 | Åp 1,17 | Åp 22,13 |

 

Og her er noen bibelvers som taler i mot at Jesus er Gud:

Matt 19,17 | Mark 10,18 | Matt 27,46Mark 15,34 | Mark 16,19 | Joh 8,40 |

| Joh 20,17 | Apg 17,31 | 1 Kor 11,3 | 1 Kor 15,28 | Kol 3,1 | 1 Tim 2,5 |

 

 

Fyttegrisen... Skaffe lenker til alle disse sitatene var et stress...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jehova har ved flere anledninger utført særs grusomme handlinger, men den hellige ånd skremmer meg mer enn Jehova av og til:

 

1 Nephi 4:6-12 & 16-19

 

Og jeg ble ledet av Ånden, for jeg visste ikke på forhånd hva jeg skulle gjøre. Likevel gikk jeg videre, og da jeg nærmet meg Labans hus, så jeg en mann som var falt om på marken foran meg, for han var drukken av vin. Og da jeg kom bort til ham, så jeg at det var Laban. Og jeg så sverdet hans og dro det ut av skjeden. Håndtaket var av rent gull og håndverksmessig overmåte fint, og jeg så at bladet var av det edleste stål. Og det skjedde at jeg ble tilskyndet av Ånden til å drepe Laban, men jeg sa i mitt hjerte: Aldri har jeg noensinne utgytt et menneskes blod, og jeg kviet meg og ønsket at jeg kunne slippe å drepe ham. Men Ånden sa til meg igjen: Se, Herren har overlatt ham i dine hender. Ja, jeg visste også at han hadde forsøkt å ta mitt liv, han ville ikke lytte til Herrens befalinger og hadde også tatt fra oss våre rikdommer. Og det skjedde at Ånden sa til meg igjen: Drep ham, for Herren har overlatt ham i dine hender.

 

Og jeg visste også at loven var gravert på messingplatene. Og videre visste jeg at Herren hadde overlatt Laban i mine hender, så jeg kunne få tak i opptegnelsene ifølge hans befalinger. Derfor adlød jeg Åndens røst, tok Laban i håret og hugget hans hode av med hans eget sverd.

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Jehova har ved flere anledninger utført særs grusomme handlinger, men den hellige ånd skremmer meg mer enn Jehova av og til:

 

1 Nephi 4:6-12 & 16-19

 

Og jeg ble ledet av Ånden, for jeg visste ikke på forhånd hva jeg skulle gjøre. Likevel gikk jeg videre, og da jeg nærmet meg Labans hus, så jeg en mann som var falt om på marken foran meg, for han var drukken av vin. Og da jeg kom bort til ham, så jeg at det var Laban. Og jeg så sverdet hans og dro det ut av skjeden. Håndtaket var av rent gull og håndverksmessig overmåte fint, og jeg så at bladet var av det edleste stål. Og det skjedde at jeg ble tilskyndet av Ånden til å drepe Laban, men jeg sa i mitt hjerte: Aldri har jeg noensinne utgytt et menneskes blod, og jeg kviet meg og ønsket at jeg kunne slippe å drepe ham. Men Ånden sa til meg igjen: Se, Herren har overlatt ham i dine hender. Ja, jeg visste også at han hadde forsøkt å ta mitt liv, han ville ikke lytte til Herrens befalinger og hadde også tatt fra oss våre rikdommer. Og det skjedde at Ånden sa til meg igjen: Drep ham, for Herren har overlatt ham i dine hender.

 

Og jeg visste også at loven var gravert på messingplatene. Og videre visste jeg at Herren hadde overlatt Laban i mine hender, så jeg kunne få tak i opptegnelsene ifølge hans befalinger. Derfor adlød jeg Åndens røst, tok Laban i håret og hugget hans hode av med hans eget sverd.

 

Her har du henvist til en bok som ikke står i min bibel. Googlet litt og fant ut av dette var mormoner-bibelen. Så dette er litt off-topic, siden denne tråden henvises til "de kristne". Eller så mener du opriktig at mormonere er kristne de også. (Noe jeg ikke mener).

Lenke til kommentar

Jesus kaller seg selv som guds sønn og gjorde seg selv lik gud fordi han vil ikke at hans plager skal øke. I denne siste delen: Åp 22 vers 18 til 19. Og det står en annen: Fork 3, vers 14.

Hvis Jesus virkelig sa at han er Gud, da ville han ha fått plager. Derfor han plasserte kjerubene ved østen. 1. mosebok, kap 3, vers 24. Dvs mennesker får plager og øker og aldri minke.

Lenke til kommentar

Er Jesus Gud?

Her er noen bibelvers som taler for at Jesus er Gud:

Matt 9,2-6 | Mark 2,3-12 | Joh 1,1 | Joh 1,14 | Joh 5,16-18 | Joh 8,58 |

Joh 10,30-31 | Joh 10,38-39 | Joh 14,9 | Joh 20,28 | Kol 1,16 | Kol 2,9 |

| 1 Tim 3,16 | Tit 2,13 | Fil 2,6 | Hebr 1,8 | Åp 1,17 | Åp 22,13 |

 

Og her er noen bibelvers som taler i mot at Jesus er Gud:

Matt 19,17 | Mark 10,18 | Matt 27,46Mark 15,34 | Mark 16,19 | Joh 8,40 |

| Joh 20,17 | Apg 17,31 | 1 Kor 11,3 | 1 Kor 15,28 | Kol 3,1 | 1 Tim 2,5 |

 

 

Fyttegrisen... Skaffe lenker til alle disse sitatene var et stress...

Du missforstår fullstendig, turbonello

 

Gud er i Jesus Kristus. Når Jesus Kristus snakker eller gjør noe, så er det egentlig Gud som snakker og gjør noe.

 

 

NT > Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: 'Vis oss Far'? Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...