Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regning nesten to år etter dyrlegebesøk

Heidi

Anbefalte innlegg

Min forvertshund var hos dyrlegen pga akutt sykdom mai 2009. Jeg var forvert for denne hunden da på det tidspunktet, og skulle betale daglige utgifter som det fremkom av kontrakten.

Etter hunden var frisk diskuterte vi litt om hva det kom på, og jeg fant ut at egenandelen var 1500, eller jeg trodde den var det.

Hørte aldri noe mer om saken, og tok det for gitt at eier og oppdretter av hunden da hadde betalt. Hunden bor nå ikke hos meg lenger, og har en annen forvert.

Nå ringer oppdretter meg og forteller at h*n nå har fått en regning på over 4000 for denne saken. Dette er visst egenandel + 20% av prisen, som visstnok var forsikringsavtalen.

Lurte på adressen og sa h*n skulle sende den til meg. Jeg ble mildt sagt litt paff. Hva skal jeg gjøre? Jeg har ingen mulighet til å betale dette, jeg kan ikke skjønne at de kan komme så lenge etterpå og kreve betaling, uten å ha sendt en eneste regning i forveien.. Ei heller at oppdretter kan kreve det. Vet ikke hvilket navn regningen står på eller om den står i mitt navn.

Får også legge til at det ikke var mitt valg å behandle hunden. Hadde jeg eid hunden hadde jeg valgt avlivning istedet for fire døgn med smerter for denne hunden. Siden jeg kun var forvert hadde jeg ikke annet valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig foreldelse i slike saker er 3 år (36 måneder). regningen har i dette tilfellet kommet ca 20 måneder etter, det vil si godt innenfor fristen.

Om dette kan kalles daglige utgifter som du kontraktsmessige skulle betale kan være et spørsmål.

Lenke til kommentar

Men kan dyrlegen skrive regningen på mitt navn når det ikke var jeg som bestilte behandling, ei heller jeg som tok noen avgjørelser eller var eier av hunden?

Og om den står i oppdretters navn, så er det vel ikke på meg inkasso kommer?

Jeg har heller aldri hatt noenting med forsikringen å gjøre, jeg fikk bare beskjed om at det var billigere for meg å ha forsikring via oppdretter, og har satt over sum til oppdretter årlig.

Jeg mener jo selv at jeg da burde fått valget om hunden skulle slippe eller om vi skulle prøve behandling om det var jeg som skulle betale dette.

(Forelding (nederst på siden) gjelder forresten frem til skyldner erkjenner kravet eller kreditor sender videre til namsmann, ikke frem til kreditor sender regning: Vanlege rekningar og rentekrav blir normalt forelda etter tre år, mens lånegjeld først blir forelda etter ti år. Men desse fristane kan avbrytast, både ved at du sjølv erkjenner kravet (til dømes ved fast betaling), eller ved at kreditoren sender saka til forliksrådet eller namsmannen.)

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Oppdretter etter min mening, objektivt sett så er jeg ikke helt sikker på hva andre vil mene, men slik skjedde det:

Da sykdommen kom (natt) tok jeg med hunden til min lokale veterinær siden det var akutt, dagen etter fikk jeg beskjed av oppdretter om å komme til oppdretters veterinærklinikk, siden min lokale ikke var bra nok ifølge oppdretter. Oppdretter møtte meg der og hadde all samtale med veterinæren(e).

Hunden ble på klinikken i tre døgn (med delvis vakt av både meg og oppdretter), før oppdretter hentet den og hadde den hjemme hos seg i ett døgn til.

Lenke til kommentar

Hvis denne regningen hadde måtte betales samme dag som du tok hunden med deg hjem fra vetrinæren, hadde det vært naturlig for deg å betale den da?

Og står det ingenting i kontrakt du har med oppdretter om hvem som dekker utgifter ved sykdom og har hvem som har avgjørende stemme ved hvordan hunden skal behandles?

Lenke til kommentar

Hvis denne regningen hadde måtte betales samme dag som du tok hunden med deg hjem fra vetrinæren, hadde det vært naturlig for deg å betale den da?

Og står det ingenting i kontrakt du har med oppdretter om hvem som dekker utgifter ved sykdom og har hvem som har avgjørende stemme ved hvordan hunden skal behandles?

Nei, oppdretter sa mens vi var der at "Takk og lov for forsikring". Oppdretter vet og visste om hvordan min økonomi var. Jeg hadde sagt nei om jeg hadde blitt bedt om å ta regningen da, for det første siden det ikke var min hund, for det andre siden jeg ikke hadde noen bestemmelsesrett iht behandling.

Jeg skulle sende inn kvittering for behandlingen som ble utført hos min lokale veterinær når forsikringsoppgjøret skulle taes. Jeg spurte igjen senere om oppdretter snart skulle ha kvitteringen (kostet 1700 første behandlingen også), men fikk til svar at "ikke enda".

Etter det har ikke saken blitt nevnt før jeg nå fikk telefon.

Kontrakten leter jeg etter nå, men jeg er rimelig sikker på at det kun var spesifert med daglige utgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...