Gå til innhold

[Løst] Excel 2007: Duplikatmerking

osmoen

Anbefalte innlegg

Hei.

Utfordringen gjelder norsk Excel 2007.

Jeg jobber i et dokument som har flere ark. Ark1 er en liste over ledninger med unike ID-numre hentet fra en forenklet modell over et område. De andre arkene inneholder alle ledningene fra den fulle modellen delt opp i hvert sitt område, f.eks. nord, sør, øst og vest.

Ledningene som ligger i Ark1, den forenklede modellen, kan dukke opp i arkene for de forskjellige områdene. Jeg ønsker en duplikatmerking, altså at ledninger som dukker opp i Ark1 merkes som duplikater i sitt respektive områdeark dersom cellen i S-kolonnen inneholder vurderingskode 98 eller 99. Om S-kolonnen i Ark1 inneholder noe annet enn disse verdiene skal ikke ledningen merkes som duplikat. Disse kodene kan i seg selv ikke brukes i duplikatsøket da ledningene i områdearket ikke er vurdert ennå.

Har en mistanke om at det er vrient å få til, men det hadde vært rimelig tidsbesparende om mulig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, ser at jeg misforsto oppgaven. 98 er også i Ark1?

Edit: Ark1, ID i A, tallverdier i S.

ArkNord, ID i A2. Formel for antall forekomster i Ark1 der S ikke er 97 eller 98:

=SUMMERPRODUKT(('Ark1'!$A$1:$A$5000=A2)*('Ark1'!$S$1:$S$5000<>97)*('Ark1'!$S$1:$S$5000<>98))

Har jeg forstått logikken din? I så fall, pakk den inn i en hvis:

=HVIS((minformel)>0;"Duplikat";"")

Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Takk for assistansen :) Jeg er imponert.

Godt mulig min forklaring ikke er 100 %, ble mye å brette tankene rundt. Formelen din returnerer om hvorvidt celleverdien er et duplikat eller ei, men ikke slik jeg hadde forestilt meg.

Jeg har nå laget en montasje som kanskje kan vise hva jeg mener. Jeg ønsker i praksis det motsatte av det som nå skjer; nå merker den motsvarende celler som ikke inneholder 98 eller 99 som duplikater. Målet er altså omvendt :)

post-24025-0-37521000-1295527726_thumb.jpg

Igjen, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...