Gå til innhold

Polaroidfilter. Hvordan fungerer graderingen?

Anbefalte innlegg

Kjøpte et polaroiseringsfilter her om dagen. I dag ville jeg prøve det ut litt, og så oppdaget jeg at det er gradering på. Finner ikke noe innstillingspunkt. Det er et Heliopan polfilter circular.

Kjøpte det egentlig på impuls på et opphørssalg. Nå har jeg tatt noen bilder ned variert innstiling men finner ikke noe vesentlig forskjell.

Er det noen som kan forklare meg litt mer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Effekten av polariseringsfilteret avhenger av vinkelen på det polariserte lyset i bildet, og selvfølgelig hvorvidt det er noe polarisert lys i bildet i det hele tatt. Polarisert lys er vanligvis refleksjoner fra ikke-metalliske overflater.

For å stille inn polariseringsfilteret må du se gjennom søkeren mens du vrir på filteret, effekten er sterkest når bildet blir mørkest.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Det fungerer best når det er solskinn, sola står lavt på himmelen og det er reflekterende flater der du tar bilde. F.eks vann eller vinduer. Du kan også teste det på en gråværsdag hjemme i sofaen ved å sikte på LCD-TVen eller PCen og vri på filteret mens du ser i søkeren.

Det er gunstigst å bruke polariseringsfilter på solskinnsdager.

PS. Polaroid og deres legendariske fremkall-på-stedet-kameraer har ikke noe med dette filteret å gjøre.

Lenke til kommentar

Gå et sted hvor du ser solen/himmelen reflektert i noe - vann, asfalt, vinduer eller noe annet - det skal være reflektert i en skrå vinkel. Så kikker du igjennom søkeren og vrir på filteret.

Du kan også bare holde det opp foran øyet og kikke gjennom mens du vrir. NB: hold det riktig vei - fordi det er sirkulært fungerer det bare den ene veien.. Prøv også å holde det opp foran en led-skjerm (mobiltelefon fungerer fint) og vri - hvor ble det av lyset?

Polariseringsfilter er gøy! Prøv ved fotografering av regnbuer - og a propos regnbuer - kikk på gjennomsiktig plast gjennom filteret - for eksempel et CD-cover.

Lenke til kommentar

"Ja".

Det er stor forskjell - billige jallafiltre gir markant dårligere bildekvalitet.

Bruk ikke filtre hvis det ikke er nødvendig - men skal du først bruke et - bruk et bra et.

Men - når det er sagt - fotobutikken er et dyrt sted å kjøpe filter.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål angående filtere generelt.

Er det noe forskjell fra billig filtere og de som koster litt mer?

Ser at Nordic Import selger filter til 80-90kr, mens i foto butikken ligger de til nærmere 4-500kr

Filter til 5/600.- er forsåvidt jalla de også,det er her mye av fortjenesten ligger for butikkene,hvis du kjøper samme filter på eBay kan du nesten trekke fra en null.

Jeg bruker maxsaver til filterkjøp,og handler stort sett Hoya HD eller pro1, bare husk riktig dimensjon :)

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål angående filtere generelt.

Er det noe forskjell fra billig filtere og de som koster litt mer?

Ser at Nordic Import selger filter til 80-90kr, mens i foto butikken ligger de til nærmere 4-500kr

Filter til 5/600.- er forsåvidt jalla de også,det er her mye av fortjenesten ligger for butikkene,hvis du kjøper samme filter på eBay kan du nesten trekke fra en null.

Jeg bruker maxsaver til filterkjøp,og handler stort sett Hoya HD eller pro1, bare husk riktig dimensjon :)

Jeg har et Hoya uV filter. Det er jeg fornøyd med :)

Lenke til kommentar

filtrene du linker til koster ~100 USD i tilleg til frakt. legger du inn et tilsvarende beløp hos Japan Photo, Foto Video eller tilsvarende steder kan du få et ganske bra filter.

Ca 5/600 Nkr frakt er gratis,men mva på 25% kan hende man må betale,så hvilken 82mm filter får man tak på hos JP,fotovideo for 750.- ?

Edit:det billigeste 82mm PL-filteret "B+W" jeg finner hos FotoVideo koster 1795.-,samme filter koster ca 1000.- ink.mva hos maxsaver.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

det største objektivet jeg har hat en diameter på 72mm så jeg har ikke vært oppdatert på prisene på større filter. etter å ha tittet på prises hos Japan Photo og Foto Video ser jeg aat det kan være endel å spare på den filterstørrelsen.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...