halvorlu Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg oppdaget en brun substans/avleiring da jeg åpnet radiatorlokket på min Toyota Carina '97. Er dette noe jeg bør gjøre noe med? I så fall: Hva? Se vedlagt bilde. Takk for alle innspill og forslag. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Ser ut som for mye vann og for lite glykol som har gått rundt der. Jeg anbefaler en radiatorrens og ny frostvæske. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Dette var ganske ille, ville ha demontert slangene og prøvd og spyle blokk og radiator. Det er ikke rester etter noen form for radiatortetter? Løser det seg opp i vann? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Kan det være oljelekasje? Sjekk hvordan motoroljen ser ut. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Kan være at kjølevæska er veldig gammel (= korrosjon) og/eller at det er en blanding av ukompatible frostvæsker. Gammel frostvæske (somoftest blå farge) må byttes hvert 2. år. Nyere frostvæske (varierende farge) skal byttes hvert 5. år. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det der var ille, værre en amerikaneren jeg kjøpte for 2 år siden der det var brun gørr som sirkulerte i radiatoren. For min del løste det seg ved å tappe av gørra og fylle opp med vann mange ganger i løpet av sommeren. Brukte bare ferskvann inntil jeg syntes det som kom ut var rent nok. Har du mulighet til å få spylt motoren innvendig så gjør gjerne det og har du ikke muligheter til det så bytt vann ofte i løpet av kort tid og da helst om sommeren for da kan skylliunga foregå med rent vann. En viktig ting når man byutter vann er å forsikre seg om at lufta er ute av systemet før man kjører motoren skikkelig varm, og ikke spør hvordan jeg vet det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå