Gå til innhold

Tvist med håndverker

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Pusset opp eneboligen min i 2010. Leide inn en snekker\rørlegger som ordnet med elektriker. Forsto det sånn at jeg kun forholdt meg til snekkeren. Betalte snekkeren akonti et par ganger (blant annet for materiellutlegg som elektrikeren hadde). Fikk sluttregning sommeren 2010. Elektrikeren kom i etterkant med et krav på 90 000. Materiellkostnadene fra snekkeren stemmer ikke overens med faktisk brukt materiale og har et avvik på ca 70 000 ifølge mine beregninger. Han nekter å komme med spesifikasjon på hva pengene er brukt på (kvitteringer), og svarer ikke lengre på telefon eller ringer tilbake. Elektriker jobber dagtid i et stort firma og driver et personlig på siden. Nå truer han med å fakturere hele regningen gjennom hovedarbeidsgiver som vil gi en regning på over 200 000.

Hva kan jeg gjøre i denne saken? Føler meg lurt, men frykter å måtte betale 200 000.

Har ingen skriftlige avtaler i det hele tatt. I tillegg viser det seg at organisasjonsnummeret på regningen fra snekkeren viser til et foretak som er oppløst for noen år siden.

Kan jeg anmelde? Må jeg gå til sivilt søksmål? Kan elektrikeren gå til sjefen sin og så etterfakturere så mye arbeid? Det ser ut som om snekkeren jobber svart, kan jeg bli dømt for det nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du betalt over bank til en akonto, kan jeg ikke skjønne annet enn at du trodde du handlet i god tro.

Du som kunde kan ikke ettergå snekkers regnskap for å se om de betaler moms for penger du overfører til dem. For myndighetene er det uansett verdens letteste sak å sjekke overføringer i banksystemet. Om du hadde tatt ut penger og gitt rett i hånden tror jeg du hadde stått langt svakere.

Var nettopp en sak om dette på dinside eller tilsvarende.

Jeg hadde anmeldt forholdet om det viser seg at du er lurt av snekker. Han har åpenbart arbeidet svart hos deg. Om du visste at snekker jobber svart, tja, da får andre komme med gode råd.

Lenke til kommentar

Jeg har betalt stort sett alt via bank. Regningen så ut som en vanlig regning, med beregnet MVA og med organisasjonsnummer. Det var først når vi begynte å diskutere dette og jeg søkte opp organisasjonsnummeret at jeg så at det var oppløst. Elektrikeren har også eget enkeltmannsforetak registrert, så at de jobber svart er jo umulig for meg å vite for sikkert. Hvis de ikke hadde vært registret med eget firma, så skjønner jeg at man kan lastes, men jeg føler meg rett og slett lurt her.

Når det gjelder snekkerregningen, så nekter han å oppgi spesifikasjon og har er nå umulig å få tak i. Diverse materiell som er brukt ønsker jeg også å reklamere på, men vet ikke hvor det er kjøpt og har ikke kvittering.

Går det an å anmelde i en sivil sak?

Takk for svar, skal se om jeg finner artikkelen på DinSide.

Lenke til kommentar

Når skal folk lære at man IKKE går inn i såpass dyre prosjekt uten noen som helst form for dokumentasjon eller skriftlig avtale? Gang på gang lurer man seg selv til å tro at det ikke skjer noe. Og gang på gang er det noen som lærer at det var helt feil. Men nok om det.

Til snekkeren så sier du at det blir tatt ut forliksklage om han ikke kan komme med en spesifisert faktura på hva som er gjort, antall timer som er brukt, materiale som er gått med og tid brukt til kjøring til og fra. Ta også med hvilke poster som snekkeren har tatt betalt for på vegne av elektrikeren. Om han har noe utestående hos deg kan du og varsle om at det ikke blir betalt før dere er blitt enige om det som allerede er betalt inn.

Til elektrikeren er det værre. Om du har noen form for bevis for at dere hadde en avtale om at dette skulle betales via snekker så bruker du det for det det er verdt. At han krever 90k nå kontra 200k om det går via hovedarbeidsgiver kan indikere at det har vært en avtale utenom det vanlige her, men ut over det blir det veldig vanskelig å bevise noe som helst. At han først kommer nå kan jo og kanskje indikere at han har først prøvd å fått betaling via snekkeren, og når det ikke lykkes gått på deg direkte. Dette kan kanskje være ditt sterkeste kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...