student_92 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg går 3. året vgs studiespesialiserende og må velge videre utdanning. Jeg er veldig usikker og valget står mellom Ingeniør, lærer og fysioterapeut. Det som gjør meg så usikker er mangel på informasjon ang. de forskjellige yrkene. Hadde vært fint om noen som har erfaring rundt dette kunne komme med gode svar Har søkt meg litt rundt på nett og funnet svar på det meste, men det som gjenstår av spørsmål håper jeg å få svar på her Det jeg lurer på er hvordan en vanlig jobb-uke ser ut for en ingeniør? Er det lange arbeidsdager? Er ingeniørutdanningen (m/forkurs) en veldig utfordrende/vanskelig utdanning (med tanke på at jeg ikke har realfag)? Er åpen for kommentarer, veiledning og gode råd Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Ingeniør i hvilken fagretning? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg er byggningsingeniør, og forholdsvis nyutdanent. Min jobbdag varer fra 0800 til 1600, og evt lenger om det er mye som ligger i kø av oppdrag. Styrer dette litt som jeg selv vil. Jeg tok også utdanningen med et forkurs i forkant, og da hadde jeg to valg. Ta forkurset samtidig som 1.året på høyskolen, eller ta forkurset som et eget studieår. Jeg gikk for sistnevnte ettersom jeg ikke hadde gått noen skole på en del år. Tok forkurset som et ledd i tilpasningen til studielivet, og tok da alle fagene for å få stipend, selv om jeg kun manglet matte, kjemi og fysikk. Ellers er ingeniørutdanningen litt utfordrende ja, og ikke forvent at du kan ligge på latsiden i alle fag. Dog, jeg skal ikke skryte av min innsats da den bestod av en del skippertak. Det anbefales ikke å gjøre det slik. Følger du heller med i forelesningene og jobber noen timer med fagene i uken, kommer du meget langt. Da får du også litt fritid. Sørg også for å finne deg noen klassekamerater å jobbe i grupper med, da dere vil hjelpe hverandre med å øke nivået. Ikke for stor gruppe da det bare fører til mas og kjas og tullprat. 3-5 stk er optimalt. Jobb mye med regnefagene da disse vil øke kjapt i vanskelighetsgrad! Ellers var det heller ikke noe problem å få seg jobb etter utdanning. De aller fleste av oss hadde jobb før endt utdanning også, da vi ble "snappet opp" i løpet av siste studieåret. Begynnerlønna er på 350k og oppover, alt etter hvor i landet du starter (by/tettsted). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Dette vil i stor grad variere alt etter kva type ingeniør du er og om du jobber i privat eller kommunal sektor. Men dei fleste ingeniørar jobber på kontor med vanlig arbeidstid. Det er med andre ord lagt opp til lite kveldsjobbing med mindre du har fag- eller personellansvar. Unntaket er sjølvsagt når det er mykje arbeid som må gjennomførast på kort tid, men dei fleste arbeidsgivere prøver å unngå dette med mindre det er store økonomiske gjevinster ved å få ansatte til å jobbe overtid. Dersom du skal velge ingeniørutdanning så bør du huske at det er fleire ingeniørtyper en berre byggingeniøren som nok er den mest kjente ingeniørtypen. Lenke til kommentar
student_92 Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Ingeniør i hvilken fagretning? Har i hovedsak tenkt på bygningsingeniør, men jeg har ikke bestemt meg. Jeg er byggningsingeniør, og forholdsvis nyutdanent. Min jobbdag varer fra 0800 til 1600, og evt lenger om det er mye som ligger i kø av oppdrag. Styrer dette litt som jeg selv vil. Jeg tok også utdanningen med et forkurs i forkant, og da hadde jeg to valg. Ta forkurset samtidig som 1.året på høyskolen, eller ta forkurset som et eget studieår. Jeg gikk for sistnevnte ettersom jeg ikke hadde gått noen skole på en del år. Tok forkurset som et ledd i tilpasningen til studielivet, og tok da alle fagene for å få stipend, selv om jeg kun manglet matte, kjemi og fysikk. Ellers er ingeniørutdanningen litt utfordrende ja, og ikke forvent at du kan ligge på latsiden i alle fag. Dog, jeg skal ikke skryte av min innsats da den bestod av en del skippertak. Det anbefales ikke å gjøre det slik. Følger du heller med i forelesningene og jobber noen timer med fagene i uken, kommer du meget langt. Da får du også litt fritid. Sørg også for å finne deg noen klassekamerater å jobbe i grupper med, da dere vil hjelpe hverandre med å øke nivået. Ikke for stor gruppe da det bare fører til mas og kjas og tullprat. 3-5 stk er optimalt. Jobb mye med regnefagene da disse vil øke kjapt i vanskelighetsgrad! Ellers var det heller ikke noe problem å få seg jobb etter utdanning. De aller fleste av oss hadde jobb før endt utdanning også, da vi ble "snappet opp" i løpet av siste studieåret. Begynnerlønna er på 350k og oppover, alt etter hvor i landet du starter (by/tettsted). Takk for svar! Må man ta alle fagene på forkurset for å få stipend/studielån? Jeg kan bli fritatt for norsk og engelsk, og jeg vil selvfølgelig det, og heller fokusere mer på matte, kjemi og fysikk. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Man MÅ ikke, men stipendet/lånet blir redusert, hvilket fører til at du kan slite økonomisk... Jeg vurderte dithen at det å ta alle fagene ble mest gunstig. Evt kan du ta forkurset samtidig som høyskolestudiene. I Ålesund kalte de det "Y-veien". Endret 20. januar 2011 av Kongklykken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå