danfredr Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Hei. Hvordan fr jeg frem hardiskene i linux mandrake 9.1 eller noe som ligner på Utforsker i Windows som jeg kan se alle partisjoner på pc-en min, sån at jeg kan sørfe på dem Lenke til kommentar
huf Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Visst du har mountet dem så får du aksess på de via /mnt Visst du ikke har mountet de, må du gjøre det først, ellers får du ikke aksess på dem i det hele tatt. Lenke til kommentar
danfredr Skrevet 5. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2003 Det blir jo nesten som i MacOS men finnes det et program jeg kan laste ned får å få kontakt med dem eller ? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Det programmet har du allerede inne (det heter mount) :wink: Man bruker mount på denne måten: mount /dev/hdxy <der du vil mounte den> Der x er harddiskbokstav (a for master, b for slave) og y er partisjonsnummer (1-4 er primære partisjoner, 5-> er logiske partisjoner). Den bedre måten å gjøre det på er å legge til partisjonen i /etc/fstab. Rediger fila som root og legg til dette i slutten av fila: #For en ntfs partisjon: /dev/hdxy <der du vil mounte den> ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<brukernavn>,gid=users 0 0 #For en Fat32 partisjon: /dev/hdxy <der du vil mounte den> vfat users,noexec,nodev,nosuid,uid=<brukernavn>,gid=users,umask=700 0 0 Så får brukerkontoen din tilgang til partisjonen og den mountes ved boot MarcelSB Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 eller gå til mdk kontrollpanel og mount dem derfra Lenke til kommentar
nander Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Hmmm... Alle mine partisjoner ble mountet i Mandrake 9.1... har du sett i /fat mappen? let litt, så tror jeg du finner at det er mountet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå