norsemanGrey Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Hallo, Jeg har en liten oppgave jeg trenger hjelp med å få løst. Jeg har en tekstfil med mange tusen linjer. En del hundre av disse linjene skal jeg oppdater med en macro (excel) basert på innholdet i hver enkelt linje. Dvs. jeg må lese igjennom hver enkelt linje for å finne de jeg vil oppdatere. F.eks. hvis linja inneholder ordet "Analog[1]" skal hele linjen oppdateres. Hver linje er unik. Jeg må altså lete opp de linjene jeg skal bytte ut, lese innholdet i hver enkelt av disse linjene og så oppdatere teksten og skrive den tilbake igjen (overskrive) samme linje. Kan dere, godt folk, hjelpe meg med forslag til den beste/raskeste/enkleste måten å gjøre dette på? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Spørsmålet er mildest sagt sammensatt. Og "oppgave" betyr kanskje noe retning lekser? Her er kode som leser en og en linje i en tekstfil, håper det får deg i gang: Sub test() Dim Linje As String Dim iFnum As Integer iFnum = FreeFile Open "C:\Temp\Fil.txt" For Input As #iFnum While Not EOF(iFnum) Line Input #iFnum, Linje 'action her Wend Close #iFnum End Sub Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Spørsmålet er mildest sagt sammensatt. Og "oppgave" betyr kanskje noe retning lekser? Her er kode som leser en og en linje i en tekstfil, håper det får deg i gang: Sub test() Dim Linje As String Dim iFnum As Integer iFnum = FreeFile Open "C:\Temp\Fil.txt" For Input As #iFnum While Not EOF(iFnum) Line Input #iFnum, Linje 'action her Wend Close #iFnum End Sub Hehe, nei jeg jeg er heldigvis godt forbi lekse-stadiet ;p Takk for forslaget, men så langt har jeg kommet og. Det er her det begynner å bli vanskelig, Så setter pris på flere forslag / hjelp videre. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg ville nok manipulert linje for linje der det er merket action, og skrevet disse linjene til en annen fil underveis/samtidig. En annen måte er å lagre alt ferdig bearbeidet i en strengvariabel og skrive denne til slutt. Det er kanskje fler måter. Jeg ville uansett ikke skrevet til samme fil som jeg leser i øyeblikket, om det i det hele tatt er mulig. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå