Gå til innhold

[LØST] Passer dette objektivet til Sony Alpha A33?

Anbefalte innlegg

http://www.sigmaphoto.com/shop/70-300mm-f4-56-dg-macro-sigma

http://www.elkjop.no/product/foto-video/tilbehor-systemkamera/HAMA300077/sigma-70-300mm-for-sony

Har vunnet et Sony Alpha A33 idag ( :new_woot: ). Har prøvd det ut og det er jo knall (som forventet). Men jeg tror jeg etterhvert trenger et objektiv med lenger zoom. Jeg er nybegynner bare så det er sagt.

Er dette eventuelt et greit objektiv? Hva skiller disse kontra Sony sine egne til ca 1500,- ekstra (for meg som nybegynner)?

Edit:

Uhm, denne skulle vel kanskje i en litt annen kategori egentlig..?

Endret av iHouse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener det er verdt de 400,- (for min del iallefall) ekstra? :)

Eneste forskjell jeg kan se er at dette har "Apochromatic". Sier meg lite, men det skal visst være noe bedre en "vanlig" objektiv.

Samt:

Maximum Magnifications: 1:4 *(1:2) <--(den dyre)

kontra

Maximum Magnifications: 1:4

Hva slags forskjeller vil jeg merke? Bare så det er sagt; dette er min første speilrefleks, og jeg er bare nybegynner. Kommer nok ikke til å bli skikkelig fotograf heller, men det er veldig kjekt med speilrefleks til visse anledninger.

Endret av iHouse
Lenke til kommentar

Du mener det er verdt de 400,- (for min del iallefall) ekstra? :)

Eneste forskjell jeg kan se er at dette har "Apochromatic". Sier meg lite, men det skal visst være noe bedre en "vanlig" objektiv.

Samt:

Maximum Magnifications: 1:4 *(1:2) <--(den dyre)

kontra

Maximum Magnifications: 1:4

Hva slags forskjeller vil jeg merke? Bare så det er sagt; dette er min første speilrefleks, og jeg er bare nybegynner. Kommer nok ikke til å bli skikkelig fotograf heller, men det er veldig kjekt med speilrefleks til visse anledninger.

Apochromatic (APO) betyr at noen av linseelementene er slipt på en spesiell måte for at bildet skal bli skarpere.

APO utgaven har en makro-modus som gjør at du kan gå en god del nærmere. Fint til blomster o.l.

Jeg synes det er verdt de 400 kronene ekstra.

Lenke til kommentar

APO: objektivet har noen linseelementer som er lavdispersjons/apokromatiske, det vil si linseelementer som bryter alle bølgelengder av lys (tilnærmet) like mye. Uten dette får man gjerne større grad av kromatisk feilbrytning, som reduserer kontraster og kan gi fargede "glorier" rundt kontrastrike områder.

Apochromatic (APO) betyr at noen av linseelementene er slipt på en spesiell måte for at bildet skal bli skarpere.

Du blander begreper, Tom :p Asfæriske linseelementer er "ASP"
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...