Gå til innhold

Oppgradering av PC til spill

Anbefalte innlegg

Har en PC med følgende specs:

-Dell HK(S775, nForce 680 SLI eller 650 SLI)

-Intel C2D 8300 2,8 @3,2 GHz

-4x1 GB DDR2-ram (800 MHz)

-2x 8800 GT 512 MB i SLI

Kjører Black Ops på 1680x1050 "på fullt", og det går OK, men det lagger en del. Om det er pga nettverket, dataen eller spillet er jeg ikke sikker på(har prøvd å stille til 800x600 med alt på low, men lagget like mye). Det lagger like mye i Vista 32 som i nyinnstallert Win7 64 bit.

IOM at det er forholdsvis ny maskinvare, er det egentlig ikke vits å oppgradere imho, men skulle gjerne hatt mulighet til å spille av 1080p på HTPC, så tenkte å sette i min nåværende HW i HTPC.

Hvis dere kunne kommet med forslag til ny PSU(for å drive nåværende oppsett i HTPC), HK, CPU, RAM og GPU til maks pris er 5000, så hadde det vært supert. Hvis det ikke er noe vits å oppgradere, eller dersom jeg heller bør vente på sandy bridge(eller hva enn som er bra, og på vei inn), så er det fint om noen sier i fra om det også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iflg. denne kalkulatoren trenger du minimum 282W, anbefalt 332W, til oppsettet ditt i dag, gitt at du har 1 stk SATA-disk og et DVD-drev. Dropper du SLI og klarer deg med ett kort, faller tallene ned til 218/268. Hvor realistisk det er vet jeg ikke, men du klarer deg nok med 450W.

Lagde en liste som ender på 5050,- fra PCkiosken. Mulig mange vil være uenige i prioriteringene mine, men her har jeg altså valgt hovedkort med maks støtte for Crossfire samt god CPU fremfor å legge mest mulig i grafikk i første omgang. På den måten har du et svært godt oppgraderingsutgangspunkt dersom din gamle PSU takler to slike grafikkort. Hvis ikke bør det omprioriteres slik at du bruker mindre på hovedkort og mer på skjermkort :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for innsatsen! Nåværende PSU er en 750W, så den takler det meste! Kjørte igjennom kalkulatoren du linket til og fikk 389W, anbefalt 439W. Det er riktignok slik som det står nå. Når jeg setter opp sånn som det ville blitt i den andre PC-en fikk jeg 416 W anbefalt med ett skjermkort. ~500W med to. Det vil vel si at jeg bør kjøpe rundt 500, i tilfelle jeg skal oppgradere senere?

Lenke til kommentar

Har en PC med følgende specs:

-Dell HK(S775, nForce 680 SLI eller 650 SLI)

-Intel C2D 8300 2,8 @3,2 GHz

-4x1 GB DDR2-ram (800 MHz)

-2x 8800 GT 512 MB i SLI

Kjører Black Ops på 1680x1050 "på fullt", og det går OK, men det lagger en del. Om det er pga nettverket, dataen eller spillet er jeg ikke sikker på(har prøvd å stille til 800x600 med alt på low, men lagget like mye). Det lagger like mye i Vista 32 som i nyinnstallert Win7 64 bit.

IOM at det er forholdsvis ny maskinvare, er det egentlig ikke vits å oppgradere imho, men skulle gjerne hatt mulighet til å spille av 1080p på HTPC, så tenkte å sette i min nåværende HW i HTPC.

Hvis dere kunne kommet med forslag til ny PSU(for å drive nåværende oppsett i HTPC), HK, CPU, RAM og GPU til maks pris er 5000, så hadde det vært supert. Hvis det ikke er noe vits å oppgradere, eller dersom jeg heller bør vente på sandy bridge(eller hva enn som er bra, og på vei inn), så er det fint om noen sier i fra om det også :)

Antakeligvis er det kun på grunn av CPU at det lagger. Det å kjøre SLI medfører en del CPU overhead, og jeg vil tippe at dersom du skrudde ut et av skjermkortene ville det slutte å lagge for deg. Spesielt siden du sier at det lagger også på 800x600.

Hvis jeg var deg ville jeg finne den råeste s775 prosessoren som hovedkortet ditt støtter, kjøpe ny og bedre strømforsyning, og leve lykkelig med det.

Lenke til kommentar

Vel, jeg ville fremdeles ha droppet det ene 8800 GT-kortet hvis de gamle delene skal i en HTPC, med mindre du trenger å kunne game på din HTPC. Det vil ta unødvendig plass, ta unødvendig strøm og ikke minst støye unødvendig skal du ha to kort. Og jeg regner med den nye strømforsyningen er ment til HTPC, mens du beholder den gamle i hovedmaskinen?

Skal du tviholde på den gamle sokkelen og bare bytte prossessor, slik det foreslås i innlegget over, er det Q9550 og Q9650 som er aktuelle. Disse koster hhv. fra ca 2000 og fra ca 2500. Det vil nok være en betydelig oppgradering da begge har minst like høy stockfrekvens, dobbelt antall kjerner og dobbel mengde cache, men likevel...

En ting jeg forøvrig ikke la merke til tidligere: du skriver du har et Dell-HK. Har du også et Dell-kabinett? Dell og endel andre PC-produsenter har ofte sine egne standarder på hovedkort og kabinetter, eksempelvis BTX istedenfor den "vanlige" ATX-standarden. Du bør sjekke dette ut, ellers er det en viss fare for at ditt nåværende hovedkort ikke vil passe i et nytt HTPC-kabinett og at et nytt hovedkort ikke vil passe i ditt nåværende kabinett.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Over 3600 innlegg og jeg blir fortsatt behandlet som en n00b :/ Er såklart ATX. Og 2x PCIexpress.

Allikevel kommer et nybegynner-spørsmål. Er det virkelig så sikkert at

a) jeg merker forskjell i ytelse?

b) at hovedkortet mitt støtter nevnte quad-prosessorer?

Fant en q9550 som selges, men er usikker på pris. Gidder ikke å betale 2000 kroner for en såpass "gammel" prosessor når det ikke engang er sikkert at den blir godkjent av Dell bios!

Apropos sokkel, så er det ganske så likegyldig for meg. Jeg vil bare ikke kjøpe i7 hvis sandy bridge er det nye og store. Isåfall vil jeg kjøpe etter prisen på i7 er presset langt ned!

Lenke til kommentar

Såfremt den støttes så vil du nok merke forskjell. Hvorvidt ytelseshoppet vil forsvare prislapp på over 2000 kr, njaa. Tror jeg hadde valgt et annet alternativ.

Hvorvidt den støttes: godt poeng, jeg har ikke peiling.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Fant ut at vcore var 1.4V, noe som er latterlig høyt. Stilte denne til 1.3V, og skal prøve å kjøre CPU på 3,4 GHz. Det hjelper sikkert enda litt. En annen ting jeg har gjort er å sette RAM-spenningen til 1,95V. Maks på DDR2 er såvidt meg bekjent 2.2V, så er langt innenfor grensene. Maks "trygge" spenning prosessoren min er iflg intel 1.36V. 1.30 må være godkjent da.

Er det stor ytelsesforskjell hvis jeg får CPU til 3,4 GHz og RAM til 900 MHz kontra originalt 2.8 GHz og 800 MHz? Hjelper det å overklokke skjermkort?

Beklager mine dumme spørsmål men er ikke proff på overklokking. Har prøvd det før uten merkbare resultater, så er litt skeptisk =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...