Gå til innhold

Fotoboks. Rødt blink


V_B

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et lite spørsmål angående fotobokser og rødt blink som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Episoden hendte da jeg kjørte hjem. Alle som bilene som kjørte i samme strekning ble dirigert over i høyrefilen pga arbeid i tunnel. Kjørte så bak 3 - 4 biler, og alle fulgte fartsgrensen (kunne jo heller ikke kjøre forbi noen pga arbeidet), men da jeg kom til fotoboksen blinket det et rødt lys. Det var et blink i den grad at jeg observerte det ganske godt (det er ikke snitt måler i området). Tar det testbilder av biler, eller har jeg faktisk blitt knipset av boksen når jeg kjørte i korrekt fart? Hvor skal jeg eventuelt gå for å forklare hva som skjedde. Hadde jo vært ironisk å få bot for å kjøre etter fartsgrensen.

 

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var nok en "setebelteboks". Tar bilde av alle for å ta dem uten sikkerhetsbelte.

 

Artig vandrehistorie om de boksene, sånn mens vi er inne på det:P

 

Var en dude som skulle hjem fra jobb da han ble knippset i en fotoboks. Han skjønte ikke hvorfor siden han kjørte jo i fartsgrensa. Så han bestemte seg for å kjøre forbi samme boksen igjen sånn for å være sikker på at dette bare var i hue hans. Denne gangen litt under fartsgrensa.

Men boksen blinket igjen. Denne gangen var han sikker på at det var noe galt og bestemte seg for å kjøre forbi igjen før han ringte og melde den ødelagt. Denne gangen skulle han kjøre sakte forbi. Boksen blinket igjen.

Han ringte da inn og lurte på hva som var greia, og fikk til svar at det var en setebelteboks.

En stund etterpå får han bot for å ha kjørt tre ganger forbi boksen uten setebelte:D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finner ingen kilder på nett bortsett fra folk med påstander.

 

Men er sikker på å ha lest at dem kan gjøre så bokser tar bilde av alle innen en tidsperiode, før den begynner å ta fartssyndere igjen. I denne perioden tar dem også mobiltelefonbrukere i samma slengen.

 

Men igjen, uten kilder å vise til.

 

Blir nok en rask telefon til Biltilsynet i morgen ja. Ble usikker selv jeg nå.

Lenke til kommentar

Var en dude som skulle hjem fra jobb da han ble knippset i en fotoboks. Han skjønte ikke hvorfor siden han kjørte jo i fartsgrensa. Så han bestemte seg for å kjøre forbi samme boksen igjen sånn for å være sikker på at dette bare var i hue hans. Denne gangen litt under fartsgrensa.

Men boksen blinket igjen. Denne gangen var han sikker på at det var noe galt og bestemte seg for å kjøre forbi igjen før han ringte og melde den ødelagt. Denne gangen skulle han kjøre sakte forbi. Boksen blinket igjen.

Han ringte da inn og lurte på hva som var greia, og fikk til svar at det var en setebelteboks.

En stund etterpå får han bot for å ha kjørt tre ganger forbi boksen uten setebelte:D

Hahaha :D

Lenke til kommentar

min erfaring er at de nye har litt refleksjon i seg, viss ikke så kan det jo være en strekning der de har planlagt gjennomsnitts måling, også bare tester de ut hvordan folk kjører der :p

Det er ikke lov å ta bilder av folk sånn helt uten videre, så dette kan du se helt bort fra.

 

Dersom det skal innhentes statistikk tas det aldri bilde. Da brukes kun sensorene som oppdager hastighet, eller nye sensorer settes opp. Det blir da aldri innsamlet noe data som kan identifisere noen av de som kjører forbi. Der det settes opp prøvestrekninger må det søkes og det skal skiltes.

 

I tillegg brukes det alltid infrarød blits i gjennomsnittsmålingen, siden blits med synlig lys er veldig, veldig, trafikkfarlig. Ser noen mot boksen idèt den tar bilde, så mangler den personen syn den neste halvtimen. Dette er "greit" der det er snakk om å ta noen som bryter loven ved å kjøre for fort, men ikke ellers. De boksene som står som nummer 2 i gjennomsnittsmåling har også alltid en egen rød lampe som blinker like bak boksen (ikke en blits!) for de som kjører for fort.

 

Merk at fotoboksene reagerer på trafikk i begge retninger, så med mindre det er snakk om vei med fysisk skille og ingen mulighet for biler i mot, så kan den ha tatt en bil som gikk andre veien.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Merk at fotoboksene reagerer på trafikk i begge retninger, så med mindre det er snakk om vei med fysisk skille og ingen mulighet for biler i mot, så kan den ha tatt en bil som gikk andre veien.

Fotobokser som tar biler andre veien har jeg ikke hørt om før, er det noe nytt?

Poenget med bildet er jo å få bilde av sjåføren sammen med regnr, så ser ikke helt hvordan man får dette bevismaterialet om bilder tas bakfra... :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merk at fotoboksene reagerer på trafikk i begge retninger, så med mindre det er snakk om vei med fysisk skille og ingen mulighet for biler i mot, så kan den ha tatt en bil som gikk andre veien.

Tror nok at sensorene "ser" hvilken vei bilen kommer, slik at den ikke tar bilde dersom en bil kommer feil vei. Andre steder (England, Spania, Hellas bl.a.) tar fotoboksene bilde kun bakfra, og eier av bilen, ev. leietager av leiebil får boten. I USA er det ikke påbudt med bilnummerskilt foran, så ved faste sjekkpunkter er det 4 kameraer som tar bilde samtidig, 2 forfra og 2 bakfra, fra begge sider av veien, slik at man både får bilde av bilen bakfra med nummerskilt og forfra med fører (gjelder Arizona). Der er det også mobile fotobokser (står på en liten tilhenger), men de bruker heldigvis radar, slik at man får varsel i god tid på radarvarsleren.

Lenke til kommentar

Beklager, forvekset det å ta bil i andre kjørefelt med andre retning. Det ble feil. Jeg mente at den tar biler som også er i andre felt, men det vil såvidt jeg ser på førsteposten ikke være aktuelt i denne sammenheng siden alle biler ble dirigert til ett felt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Beklager, forvekset det å ta bil i andre kjørefelt med andre retning. Det ble feil. Jeg mente at den tar biler som også er i andre felt, men det vil såvidt jeg ser på førsteposten ikke være aktuelt i denne sammenheng siden alle biler ble dirigert til ett felt

Husker i "gamle" dager, da de første fotoboksene kom. Da var det sensorer bare i høyre felt (på en 2-felt vei (dvs et felt i hver retning)), så dersom det ikke var motgående trafikk, var det bare å holde farten, og legge bilen over i motgående felt til sensorene var plassert. Ble skikkelig bråbrems første gang jeg så det var frest spor for sensorer også i motgående felt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...