Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger ny ruter til spilling, torrents og diverse andre godsaker for 5 pers. masse spørsmål!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har funnet ut at ruteren min er mest sannsynlig gåen, og vi er 5 personer som sitter ofte på nett samtidig, og to av oss spiller online FPS spill, noe som krever lite latency, og med den vi har nå er vi ofte oppe i 500 eller mer når vi er 2 som spiller samtidig.

Når begge spiller er det ofte at jeg mister nettet for ca 30-60 sek, og faller ut av spillet, og skype :(

virker som jeg faller ut mest når jeg starter og spiller COD 4, men ikke noen andre spill ? :hmm:

snakket med ISP igår, og han sa at det mest sannsynlig var ruter ettersom han ikke fant noen problemer inn til modemet, og han hadde hatt kontakt med modemet vårt i en uke uten brudd.

koblet direkte til modemet for å se om problmet forsvant, og det gjorde det såvidt jeg merket :D

dette skal ikke skyldes hastighet ettersom vi har en 15Mbps linje, upload er jeg ikke sikker på, tror den er på 0,60 elns. (kan kjøre test hvis nødvendig :) )

Når broren min er på datamaskinen hans, laster han nesten alltid ned dritt og lort, som ødelegger for meg og alle andre, så trenger en ruter med kontroll for hvor mye man kan laste ned pr datamaskin.

Vi har store problemer med ekstremt lange loading tider på youtube, selv om vi bare er en eller to på nettet også..

jeg laster ned en del torrents, og har hørt noe om at man kan bruke ruter for torrents på en eller annen måte? hva er denne funksjonen?

høres stilig ut, så vil gjerne ha det som en mulighet på den nye ruteren :)

som sagt så er vi 5 personer så må ha en ruter som tåler såpass at den tar alle 5 uten noe tull, så jeg kan skylde på linjen hvis det er treigt.

har også hørt en del om flashing av ruter for bedre firmware, noen som har en guide på hvordan dette gjøres og hvilke fordeler og ulemper det har?

BTW, har nå en Netgear WPN 824 v2

Hvis noen hadde giddet å ta seg tid til å svare på noen av disse spørsmålene hadde det vært supert! :D

har hørt rykter om en ekspert her på forumet, og håper å få litt hjelp av han og, tror han heter la7dfa.com? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Lasse :-) Er nok ingen ekspert, men liker å lære om nettverk/data/radio.

Vil anbefale deg å skaffe en router som tåler masse tilkoblinger mot nettet. Da får du bort flaskehalsen med at nettet blir tregt eller faller ut pga overbelastning av prosessor i routeren. Anbefaler gjerne ASUS RT-N16 som jeg har selv. Den tåler masse trafikk uten å bli svett.

I første omgang kan du bare bruke routeren som den er. Behøver ikke flashe den med tredjeparts firmware.

Den har innebygd torrenklient og du kan plugge i en ekstern USB-harddisk i routeren.

Når det gjelder youtube, så er det ofte problemer med båndbredde hos youtube. Selv med min 20Mbit linje, så går det veldig tregt innimellom. Andre ganger så kan man laste ned HD på et blunk.

Ved torrentbruk, så lønner det seg å sette begrensning på opp og nedlasting. Dette kan gjøre i selve programmet. Da slipper man at ping stiger opp i mange hundre ms.

Lenke til kommentar

Hei Lasse :-) Er nok ingen ekspert, men liker å lære om nettverk/data/radio.

Vil anbefale deg å skaffe en router som tåler masse tilkoblinger mot nettet. Da får du bort flaskehalsen med at nettet blir tregt eller faller ut pga overbelastning av prosessor i routeren. Anbefaler gjerne ASUS RT-N16 som jeg har selv. Den tåler masse trafikk uten å bli svett.

I første omgang kan du bare bruke routeren som den er. Behøver ikke flashe den med tredjeparts firmware.

Den har innebygd torrenklient og du kan plugge i en ekstern USB-harddisk i routeren.

Når det gjelder youtube, så er det ofte problemer med båndbredde hos youtube. Selv med min 20Mbit linje, så går det veldig tregt innimellom. Andre ganger så kan man laste ned HD på et blunk.

Ved torrentbruk, så lønner det seg å sette begrensning på opp og nedlasting. Dette kan gjøre i selve programmet. Da slipper man at ping stiger opp i mange hundre ms.

Hei! Takk for så kjapt svar!

Nå er en Asus ruter med 1TB ekstern HDD på vei i posten :D

et spørsmål ang rutern og torrentklienten og det der.

Kan jeg, hvis jeg har en tv som støtter det, koble tv'en til rutern, for å spille av evt filmer som lastes ned til den tilkoblede HDD'en?

leste på ps.no sine sider at rutern støttet maks 1 TB, stemmer dette?

Takker for svar!

Mvh Lasse

Lenke til kommentar

The RT-N16’s stock firmware includes a UPnP media server, but it’s not DLNA-compliant. This means the router is not a great choice if you’re looking to stream media from an attached drive to an Xbox 360 or a PS3 gaming console.

Hvor store disker den støtter, vet jeg ikke. Regner med du finner specs i manualen som du kan laste ned fra ASUS.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

The RT-N16’s stock firmware includes a UPnP media server, but it’s not DLNA-compliant. This means the router is not a great choice if you’re looking to stream media from an attached drive to an Xbox 360 or a PS3 gaming console.

her står det stock firmware, hva med third party firmware, noen anbefaling hvis mmulig? :)

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg DD-WRT, men har mediaserver på PC (Tversity og PS3 mediaserver). PC har mye mere kraft til å transkode video.

Går an å installere i DD-WRT, men litt arbeid...

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ushare_uPnP_media_server

Tomato firmware ser ut til å støtte DLNA

http://bo-peng.blogspot.com/2010/07/asus-rt-n16-router.html

Tomato utmerker seg med enkelt oppsett av QoS.

Lenke til kommentar

dette skal ikke skyldes hastighet ettersom vi har en 15Mbps linje, upload er jeg ikke sikker på, tror den er på 0,60 elns. (kan kjøre test hvis nødvendig :) )

Nå her er problemet, du har folk som liker torrent nedlastning og om di ikke her hekt klok rundt det feltet så tar torrent programmet deres lett hele uploaden når den er såpass dårlig som gjør at ms`n deres øker som bare faen, om di er på public trackers så kan di like godt stille uploaden til 1.

Bor på hybel selv og deler en 16 mbits linje med 5 pers og fant ingen annen utvei enn å blokke bruk av torrents. og selv nå så går det jævelsk tregt til tider når omtrent alle er på og holder på med youtube, spotify, gaming, osv

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg DD-WRT, men har mediaserver på PC (Tversity og PS3 mediaserver). PC har mye mere kraft til å transkode video.

Hva vil det si å ha mediaserver på pc?

har du da en dedikert pc kun til transkoding, eller kan du bruke en kraftig pc som du bruker fra før?

tror jeg satser på en mediaserver, men hvordan funker den, deles det over hjemmenettet?

Endret av Lasse94
Lenke til kommentar

Hei!

fikk flashet nå :)

men hvordan setter jeg opp USB hdd'en min på DD-WRT?

eller går det an?

hva skal jeg gjøre for å kunne laste ned direkte via ruteren, og hva må jeg gjøre for å kunne streame filmene som ligger på harddisken til andre pc'er rundt i huset?

Mvh Lasse94

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...