herzeleid Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Hvor mange tror du hadde giddi å kommet til Norge om det ikke var trygd og velferdsgoder å leve av her? Mange. Så lenge det finnes jobber, vil folk søke dit det er utsikt om forbedring av egen situasjon. Mexikanere forsøker å komme seg inn i USA selv om det ikke er 5 øre å få i trygd. Det finnes land i europa & worldwide som har dårligere sosiale ytelser enn Norge, men de tiltrekker seg alikevel flyktninger og asylsøkere i hopetall. Det er sant at mange utvandrer for å få seg en jobb og ønsker å selv bygge seg ett bedre liv, men man kan jo spørre seg hvem som får flest av disse, ett land der man må jobbe og "the american dream" er idealet, eller ett land der det er valgfritt om du vil jobbe og de dyktige som bygger seg en stor formue sees på med misunnelse og bitterhet. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2011 @793: Jeg forstår hva du prøver å forklare: Hele poenget er at vi ser på oss selv som moralsk høyverige, og at ideologien alle bevisst og ubevisst prøver å leve opp mot, ikke står i stil til hva som egentlig er moralsk i det heletatt. Det er en kritikk mot de som ser seg selv som, igjen, moralsk høyverdige. De politisk korrekte, som alltid har den rette sannhet og svar, og på grunn av det, blir vanskelig å kritisere. Det er ikke noe forsvar mot innvandrere jeg kom med. 2 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2011 (endret) Norge vrangstyres for øyeblikket. Venstrefolket vil at vi skal overleve på oljepenger og legge ned industrien. De melker befolkningene ved å selge ut vannmagasinene på sommeren og ta ektra betalt på vinteren for de lave magasinene de selv har skapt. Dobbelt melking altså. Utenom dette er det ikke tilfeldig at Sverige begynner å bli bedre stilt enn Norge. Kilde http://www.abcnyhete...ge-banker-norge I all hovedsak virker det som om allle utdannede mennesker i dette landet som styrer landet har verdiløs utdanning. Dagens AP er ikke samme AP som byggde opp Norge etter krigen. Den opplysningen om vannmagasinene må jeg se nærmere på for det vet jeg ingenting om, har du noen kilder? Men det du nevner om Ap er jeg helt enig i; Jeg mener at FrP er dagens arbeiderparti, det er jo deres politikk som er til fordel for arbeideren som lever fra hånd til munn. At FrP i dag er egentlig et sentrumsparti og man kan godt si at de kun sier hva folket vil høre, men da gjenstår det jo bare å la de få prøve seg, som vi har latt alle andre få prøve seg, hvor de har bevist gang på gang, at hva en politiker sier, og hva de gjør, ikke har noen sammenheng. Men de på venstresiden kaller høyresiden for "ytterliggående", men hvorfor det? I mine øyne er det alle på venstre som er ytterliggående hvertfall. Endret 21. januar 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det er sant at mange utvandrer for å få seg en jobb og ønsker å selv bygge seg ett bedre liv, men man kan jo spørre seg hvem som får flest av disse, ett land der man må jobbe og "the american dream" er idealet, eller ett land der det er valgfritt om du vil jobbe og de dyktige som bygger seg en stor formue sees på med misunnelse og bitterhet. Jeg skal ikke underslå at økonomi/ytelser etc. kan spille en rolle, men tror vel så mye at det kan grunnes i at f.eks. Norge og Sverige har et veldig godt rykte & status som samfunn generellt. Som man alltid har sagt, uansett hvor du beveger deg i verden og det fremkommer at du er nordmann, blir du tatt godt imot. Lenke til kommentar
793 Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Jeg skal ikke underslå at økonomi/ytelser etc. kan spille en rolle, men tror vel så mye at det kan grunnes i at f.eks. Norge og Sverige har et veldig godt rykte & status som samfunn generellt.Samtidig som vi også brukes som skrekk-scenarioer. Som man alltid har sagt, uansett hvor du beveger deg i verden og det fremkommer at du er nordmann, blir du tatt godt imot.Ta deg et ukesopphold i Johannesburg i Sør-Afrika, så kan vi se om du har forandret din oppfattelse. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Som man alltid har sagt, uansett hvor du beveger deg i verden og det fremkommer at du er nordmann, blir du tatt godt imot. Ta deg et ukesopphold i Johannesburg i Sør-Afrika, så kan vi se om du har forandret din oppfattelse. Er nordmenn spesiellt upopulære der eller? Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2011 Er nordmenn spesiellt upopulære der eller? Jeg tror genrelt alle er upopulære der. Kanskje spesielt de hvite, som ofte har noe beundringsverdig å vise til. Altså som andre ønsker seg, men ikke klarer å oppnå. Det er en stor sjalusi ute å går hvertfall. Det er ikke riktig at man skal kunne stjele andres arbeide.. resultatet av deres arbeide. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) De er bare en gjeng marxistiske og bortskjemte drittunger som ikke engang vet hva de kjemper for. Samfunnet har endret seg, de har fått viljen sin for lenge siden, og før det engang er fullkomment så står vi med dritt opp til knærne. Derfor reagerer folk nå, derfor er det en høyrebølge i både Norge og resten av Europa. Det er ikke snakk om kun penger, men kultur, verdi og moral. Frihet.. EKTE frihet. I den grad "norsk" kultur er truet, så er det av kultur fra andre land i vesten, da spesielt USA. Den norske asylpolitikken strammes inn hver dag, så "flyktninger" er ikke noe problem lenger. La oss heller jobbe sammen, for å gi dem som er her nasjonalitetsfølelse for Norge og integrere dem. Ved å spy ut dritt mot flyktninger, skapes spenninger, som igjen gjør det vanskeligere for dem å integrere seg, fordi de møter sure miner fra nordmenn, får ikke jobb, etc. Verdier, vel det samme gjelder her. "Norske" verdier er kun truet av verdier fra andre land i vesten. Kanskje er det like greit at man kan plukke og mikse litt? Jeg vet ikke, men er noe bekymret for alt det relativistiske og sosialdarwinistiske TV-seriepisset som kommer fra USA. De pusher jo skiten på barna våre også. Moral, vel det samme gjelder her. Frihet. I Norge står vi ganske fritt til å gjøre hva vi vil med livet vårt. Jeg vet ikke hva din definisjon av frihet er, men der har du altså min. En nedbygging av staten, slik nyliberalerne kjemper for, vil øke forskjellene i landet og gi mindre frihet til dem som er født uten sølvskje i munnen. Når det er sagt, er det helt klart mye som kan gjøres med statlige og offentlige institusjoner, for å effektivisere og samtidig sørge for kvalitetssikring. Desverre er det mye inkompetanse på alle nivåer i dag og dette bør gjøres noe med pronto. Ettersom du garantert aldri har lest noe av Marx, bør du også la være å si noe om marxismen. Jeg tror du ville bli overrasket om du fant ut hva det egentlig går ut på. Slik det er nå, kjemper du mot et skyggebilde, skapt av spinndoktorer. Synd men sant. Endret 23. januar 2011 av Avien 1 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 I den grad "norsk" kultur er truet, så er det av kultur fra andre land i vesten, da spesielt USA. Den norske asylpolitikken strammes inn hver dag, så "flyktninger" er ikke noe problem lenger. La oss heller jobbe sammen, for å gi dem som er her nasjonalitetsfølelse for Norge og integrere dem. Ved å spy ut dritt mot flyktninger, skapes spenninger, som igjen gjør det vanskeligere for dem å integrere seg, fordi de møter sure miner fra nordmenn, får ikke jobb, etc. Verdier, vel det samme gjelder her. "Norske" verdier er kun truet av verdier fra andre land i vesten. Kanskje er det like greit at man kan plukke og mikse litt? Jeg vet ikke, men er noe bekymret for alt det relativistiske og sosialdarwinistiske TV-seriepisset som kommer fra USA. De pusher jo skiten på barna våre også. Moral, vel det samme gjelder her. Frihet. I Norge står vi ganske fritt til å gjøre hva vi vil med livet vårt. Jeg vet ikke hva din definisjon av frihet er, men der har du altså min. En nedbygging av staten, slik nyliberalerne kjemper for, vil øke forskjellene i landet og gi mindre frihet til dem som er født uten sølvskje i munnen. Når det er sagt, er det helt klart mye som kan gjøres med statlige og offentlige institusjoner, for å effektivisere og samtidig sørge for kvalitetssikring. Desverre er det mye inkompetanse på alle nivåer i dag og dette bør gjøres noe med pronto. Ettersom du garantert aldri har lest noe av Marx, bør du også la være å si noe om marxismen. Jeg tror du ville bli overrasket om du fant ut hva det egentlig går ut på. Slik det er nå, kjemper du mot et skyggebilde, skapt av spinndoktorer. Synd men sant. Hvis USA's kultur hadde påvirket oss, så hadde vi vel hatt langt flere kristne for å si det mildt. Hva er det du vil kalle amerikansk kultur? Alt som vi adopterer fra deres filmer og MTV? Som kun er et skuespill og langt fra virkeligheten. Selvfølgelig blir det vanskelig å integrere noen ved å "spy ut dritt" om de, men du kan si det på en annen måte, og det er at vi gir de kritikk, og da er det de som nekter å ta til seg denne kritikken og gjøre noe med det. Det er ikke vi som skal integrere noen, det er deres problem om de ikke vil la seg bli til nordmenn. Og jeg lurer på hvorfor Norge er det landet med flest psykiske problemer, rusmisbrukere og kjønnssykdommer hvis vår moral og verdi er akkuratt den samme som hos de andre vestlige landene? Hva du sier i det neste avsnittet... Hvorfor er det et så stort problem at noen måtte bli født med sølvskje i munn? At noen er det er kun en årsak av at deres foreldre har jobbet seg opp fra bunnen av, ved å være produktive og verdiskapende og på veien dit har de skapt mengder med arbeidsplasser, og deres suksess er det dermed mange mennesker som har fått ta del i. Og hva var motivasjonen deres til å i det heletatt klare å jobbe seg opp? Det er penger, seg og sine, deres barn. Hva så om noen i landet er millionærer? Det er en grunn til at de har blitt det. Det eneste jeg er enig i er hvordan det økonomiske systemet fungerer, men hvem sin skyld er det at verdiskapning er hva det kalles i dag? Det er staten. Det er de som kan gjøre noe for å endre dette, men her må de vente på USA, EU, Kina, det er de som har makten til å kunne endre noe slikt. F.eks gå tilbake til en gullstandard. Hvis vi ikke hadde gjort alt vi kunne for å bryte ned produktivitet, så ville velstanden for alle økt, selv om noen måtte bli millionærer av det, noe som er vel fortjent i forhold til alle arbeidsplasser og verdi de skaper. Er det en ren og fri kapitalsime, så er det eneste som kreves at en respekterer andres eiendom og rettigheter. Det er frihet, at en stat ikke er der, fylt med maktmennesker som har et sykelig behov for å trykke deres ideologiske tanker nedover hodet på alle andre samtidig som de stjeler fra deg, det lille du klarer å opparbeide av verdier. Og jeg vet ikke hvilket grunnlag du har å si for at jeg ikke kan noe om marxisme? Det må jo være du som faktiskt ikke har lest noe? Jeg kan love deg at det er flere "spinnmeistere" i den gården, for det er jo ikke åpent for noe annet syn enn hva de sier skal være riktig! Hvor mange av disse finner du på Institute for Social Research ved Frankfurt skolen i Tyskland eller i Michigan, USA? Eller på Centre for Contemporary Cultural Studies, Universitetet i Birmingham i England? Marxistisk alt sammen. Theodor W. Adorno, Max Horkheimer, Ernst Bloch, Walter Benjamin, Wilhelm Reich, Erich Fromm, Herbert Marcuse, Wolfgang Fritz Haug, Theodor W. Adorno, Friedrich Pollock, Otto Kirchheimer, Leo Löwenthal, Franz Leopold Neumann, Jürgen Habermas, Axel Honneth, Oskar Negt, Alfred Schmidt og Albrecht Wellmer. Det er klart disse har hatt innvirkning på våre samfunn! Cultural Studies Situationist International Western Marxism Freudo-Marxism Neo-Marxism Cultural hegemony Anti-capitalism Culture War Structural Marxism Critical social theory 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå