Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

sosial angst / negativ stress? (På jobb)

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Takk og lov for anonym knappen. jeg har ett problem som jeg har slitt med siden jeg begynte i min jobb (jobbet snart 4 år), dette var da min første skikkelige jobb, som da betydde mye for at jeg fikk beholde og ha gode referanser og i i tillegg at folk da syns jeg var grei. er da gutt, midten av 20årene, og er ganske tidlig i jobb fasen.

problemet er som følger; jeg går opp trappen inn på kontoret, setter meg ned i stolen, så er det som om magen og nakken låser seg, strammer liksom alle muskler, dette gjør at magen ikke fordøyer skikkelig (ivertfall det jeg tror) og jeg må spise ganske ofte. dette slutter ikke før jeg setter meg i bilen og skal kjøre hjem (etter 8 timer), og da er jeg helt utmattet. var en periode med mye overtid, jeg trudde jeg skulle dø, var heeeelt skutt etter overtiden.

kan også si at jeg liker og ta meg god tid til ting hjemme, men på jobb der er det som om 5m er 30m, og jeg helst må ha ting unnagjort kjapt. fryktelig følelse.

la oss si det er ett problem, så finner jeg ikke løsning på det. når jeg kommer hjem og får roet meg helt ned, og tenker igjennom hverdagen, så er det slik "hvorfor sa jeg ikke det!" "det var jo sånn!" "hvorfor sa jeg ikke det der!" o.s.v. sinnsykt irriterende.

har noen kviser, og det er som om disse koker, som om hele trynet er rødt, og kviseproduksjonen er i full gang når jeg er på jobb.

på telefonmøter så svetter jeg noe inni granskauen, pulsen går endel opp. en gang så var det min tur til og snakke, og jeg trudde jeg skulle svime av.

kan vel også nevne at jeg ikke har noen kamerater, annet enn folk som er "kamerater" når det er noe nytt jeg har kjøpt, eller de skal ha noe. så jeg sitter stortsett hjemme.

noe som vet hva dette greiene er for noe?

vennligst kun kommenter sakelig, ønsker ikke negative kommentarer, takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Slik du beskriver plagene dine så er det klart at du har sterk angst, og at du i visse situasjoner som under møter, er på nippet til å få panikk. Om dette er en "rein" sosial angst eller om det er også andre typer angst inne i bildet, er ikke helt lett å si ut fra det du skriver. Sosial angst er jo sterk uro og ubehag i situasjoner med andre mennesker, og helst der du tror du kan komme til å sette deg selv i et dårlig lys.

Slik du skriver så er det ikke klart om du har cellekontor eller sitter i landskap. Hvis du sitter for deg selv og jobber og har disse plagene, ville jeg anta at du har mer en type prestasjonsangst. Behandlingen vil langt på vei være lik om det er prestasjon- eller sosial angst.

Hvis du ikke har andre plager i tillegg, så er den anbefalte behandlingen psykoterapi, og helst kognitiv adferdsterapi. Men andre psykoterapiformer kan også være til hjelp. Ta kontakt med fastlegen din og be om henvising til psykolog eller psykiater. Noen få fastleger har også utdanning i kognitiv terapi, men det er unntak.

Mvh

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Vet ikke hvem du er, eller hvilke bakgrunn du har, men det virker som om du har peiling. skal prøve og forklare litt mer:

sitter ikke i landskap (heldigvis), men har ett kontor der vi vanligvis er 2stk. i ett par år så var jeg alene der, og da var det akkuratt det samme, de åra slet jeg ganske mye, nå som vi til tider er 2stk så føler jeg det går litt bedre, men blir som sagt forsatt veldig sliten.

kan også legge til at jeg var på kurs med rundt 30-40stk for en god stund siden. og da var det skikkelig kraftig, disse var ukjente mennesker som jeg ikke visste hvem var. det merkelige var at det var 25grader i rommet, men det var forsatt skikkeligt kaldt, ganske kald på hendene. har også hatt mye av det og være kald på jobb, men det ser ut som om det er blitt litt bedre, vet ikke hvorfor.

viss jeg feks. går opp til sjefen i topp etasjen uten noen negativ grunn, så kjenner du på veien opp at pulsen går opp, du blir klam, og svetter, det er irriterende.

hvor blir egentlig maten av når jeg må spise ofte? ser jo ikke ut som om den fordøyer skikkelig. hjemme kan jeg fint spise middag, før så ikke spise noe særlig før i 9-10 tiden på kvelden.

ja, har vært hos lege, hadde lavt jerninnhold, så går på tabbeletter. ja, har prøvd og forklare dette til legen, men han tror det bare er stress, og anbefalte meg da og trimme for og takle dette bedre.

før denne jobben som jeg har nå, så hadde jeg en midlertidig regnskaps jobb, med en god del gamle kvinnemennesker, der de baksnakket hverandre, jeg fikk høre ganske mye som jeg ikke skulle, og etter det jeg vet så var det her dette begynte. de baksnakket blant annet om ting som andre gjorde, hvordan de gjorde det og slikt, antar det er her hjernen min har dette fra kanskje?

tusen takk for svar, hjelper veldig.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Fint hvis du synes du kan ha nytte av svarene mine. Setter pris på det. Min bakgrunn er at jeg er utdannet i og har arbeidet med psykiske plager i en del år nå.

Jeg synes at det du beskriver er ganske sammensatt, og jeg her liten tro på at dette 'bare er stress' og at du kun trenger å trimme.

Jeg ville anbefale deg å bestille ny time hos legen din og be om en skikkelig somatisk (kroppslig) utredning og henvisning til psykiater, eventuelt Distrikt Psykiatrisk Senter (DPS).

Jeg er sikker på at dine plager langt på vei er psykiske, men at det noe kan være kroppslig sykdom som spiller inn også- jeg tenker da særskilt på stoffskiftet ditt.

Hvis legen avspiser deg med at dette kun er stress, så ville jeg anbefale deg å be om å få en 'second opinion' hos en spesialist. Det har du rett på. Eller vurder om du skulle skifte lege. Jeg synes ikke du skal måtte ha det sånn som du har det.

Lykke til

Dag

Lenke til kommentar
problemet er som følger; jeg går opp trappen inn på kontoret, setter meg ned i stolen, så er det som om magen og nakken låser seg, strammer liksom alle muskler, dette gjør at magen ikke fordøyer skikkelig (ivertfall det jeg tror) og jeg må spise ganske ofte. dette slutter ikke før jeg setter meg i bilen og skal kjøre hjem (etter 8 timer), og da er jeg helt utmattet. var en periode med mye overtid, jeg trudde jeg skulle dø, var heeeelt skutt etter overtiden.

kan også si at jeg liker og ta meg god tid til ting hjemme, men på jobb der er det som om 5m er 30m, og jeg helst må ha ting unnagjort kjapt. fryktelig følelse.

De fysiske symptomene du nevner er vanlige angstsymptomer. Du kan lese litt mer om det her: http://psykiatri.net/angst/5-panikkanfall.html

Ellers så gir Dag gode råd. Kognitiv adferdsterapi er den mest effektive behandlingen av angst. Hvis du av forskjellige grunner ikke ønsker å gå til samtaleterapi, så finnes det også mange gode selvhjelpsbøker om angst på markedet. Trange rom og åpne plasser av Berge og Repål er et godt eksempel på en slik en.

Lenke til kommentar

Ellers så gir Dag gode råd. Kognitiv adferdsterapi er den mest effektive behandlingen av angst. Hvis du av forskjellige grunner ikke ønsker å gå til samtaleterapi, så finnes det også mange gode selvhjelpsbøker om angst på markedet. Trange rom og åpne plasser av Berge og Repål er et godt eksempel på en slik en.

Hvorvidt rådet er godt eller ei, er ikke lett å si uten å ha undersøkt personen først. Kongitiv adferdsterapi er myndighetenes anbefaling ved sosial angst. Dette er et generelt råd om hva som for tiden regnes som best for de fleste. Det har myndighetene kommet frem til ved å la fagfolk bli enige hva de anser som best.

Men mennesker er forskjellige og trenger derfor ulike former for behandling. Det som virker på den ene, trenger ikke virke på en annen. Kognitiv terapi er ikke det eneste som virker mot sosial angst, og myndighetenes anbefalinger endrer seg etter som fagfolk får mer kunnskap og erfaring. Og ikke minst etter hvem du spør.

Kognitiv adferdsterapi er først og fremst en symptomreduksjonsteknikk, dvs en måte å få det mindre vanskelig på. Ofte - men ikke alltid - er det underliggende problemer ved sosial angst. Mange sliter med lav selvfølelse, dvs at de har vansker ved å ha stabile og gode oppfatninger av og følelser for seg selv. De kan lett tvile på sin egen verdi, og kan være for opptatt av hva (de tror) andre mener om dem. Dette stammer fra uheldige oppvekstbetingelser der de i for liten grad har blitt anerkjent og "sett" av de voksne rundt seg.

Slike grunnproblem arbeider kognitiv terapi i liten grad med. Hvis noen ønsker hjelp for denne type problem, er psykodynamisk eller psykoanalytisk terapi det rette valget. Det er en behandlingsmetode som ikke først og fremst skal ta vekk psykisk smerte, men som skal styrke personens mestring via selvinnsikt.

Selve behandlingene er ganske ulike, og vil oppleves som svært forskjellig av pasientene.

Dette er det to vanligste samtalemetodene i Norge for sosial angst, men enda er det en del andre andre psykoterapimetoder å velge mellom. Folk er ulike, og skal derfor ha ulik behandling. Mange må prøve seg litt frem før de finner noe som passer for dem.

Mvh

Dag

Edit: typo

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...