femfulle Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Hej, Jeg har ett problem med å boot min vista. Jeg har installert ubuntu og ønsket å bruke ubuntu sin bootloader. (husker ikke eksakt hvilket valg jeg gjorde her) Vista lå som valg i ubuntu sin bootloader, men bootet ikke, bootmenyen gikk bare i en loop når jeg valgte vista, trolig konfigueringsfeil fra min side. Jeg prøvde da å ta endre mbr ved hjelp av vista sin recovery CD. Den finner min windows installasjon og jeg kan velge å repare den. Jeg har prøvd den automatiske oppstartreperasjonen uten hell. Jeg har prøvd følgende kommando: bootrec /fixmbr og /fixboot = operasjonen utført bootrec /scan os = finner ingen windows-installsjoner. tips til videre feilsøking? Endret 19. januar 2011 av femfulle Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Hvilken feilmeldning får du etter restart fra -fixmbr? Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Hvilken feilmeldning får du etter restart fra -fixmbr? Takk for svar. Jeg får ingen feilmelding., kun samme meldin om at operasjonen er vellykket. Når systemet booter går det i svart skjerm etter POST. Prøvde å legge inn windows på en partisjon på maskinen. ved omstart under installsjonen går systemet i svart skjerm igjen. Hva skal man tolke av dette? Har forøvrig kjørt chkdsk på den opprinnelige vista installsjonen uten å få feilmeldinger. Endret 19. januar 2011 av femfulle Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Ikke alltid enkelt når det blir slik. Som en god start, tror jeg, er at du starter med å se på disken din. (er det OEM disk, har du installert vista selv? eller?) Bootup derfor i recovery og i command prompt. Utfør diskpart list disk (i tillfelle du har mange) select disk ? ?=nr på disken med vista list partition Det vi gi deg overiskt over partitioner. Etterpå kan du bruke et veldig enkelt verktøy fra XP (diskprobe.exe) for å se virkelig hvordan det er på sector 0, og om det er mulig å utføre justeringer. I tillfelle det er utført forandringer i partitions tabellen, har vi , kanskje mulighet å justere noe. I tillegg skal det være mulig å kjøre fra cmd noe som mbrlister (det finner du hos hårek her på forumet.) Men start med diskpart og vi ser etter hvert. Når du er i cmd vil du og med å bruke notepad, utførske litt på den vista partition. Dvs du skiver: notepad og når den åpner kan du fra File øverst på meny klikk på åpen, og dermed se på hardisken via den mini explorer. Prøve litt og si i fra hva du finner. (diskprobe kan du enten finne i en xp plate hvis du har, eller du kan få herfra dskprobe.zip) Den kan du extracte til en usb minnepenn slik at du bruker den når du er i cmd. Det samme gjelder for mbrlister. Endret 19. januar 2011 av wiberos 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå