Fiskargut Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Skal til helgen (dersom været tillater det) opp i småfly med en kompis som driver og samler timer på sertifikatet sitt. Har aldri tatt bilder fra fly før og lurte på om noen hadde gode tips både til generelle innstillinger og evt innstillinger til fine effekter ved slik fotografering? Kameraet jeg bruker er et Pentax K20D og jeg ser for meg å bruke kit-objektivet på 18-55mm. Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg tror ikke det er lovlig. Tror du først må søke om driftstillatelse. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg tror ikke det er lovlig. Tror du først må søke om driftstillatelse. hæ? sikker på at du svarte i riktig topic nå? :-p Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det blir mye det samme som landskaps fotografering, bare i fart. Jeg har tatt bilder fra et seilfly for noen år siden, det som var bra der var at jeg hadde muligheten til å åpne vinduet og ta bilder Fra blender f11-f18 og lukketid fra 125-250, du må nesten prøve deg litt fram. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Småfly vibrerer ganske kraftig, så jeg ville nok ha prioritert kort lukkertid. Bedre med litt vignettering enn vibrasjonsuskarphet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg tror ikke det er lovlig. Tror du først må søke om driftstillatelse. hæ? sikker på at du svarte i riktig topic nå? :-p Det er ikke lov å fotografere eller filme i fra luften uten spesifik eller generell tillatelse i fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet(NSM). https://www.nsm.stat.no/Arbeidsomrader/Foto-kart/ Lenke til kommentar
ozone Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Ikke hør på grinebiterne! Ta bilder med god samvittighet! Det som ikke allerede er lagt ut på nettet via google earth o.l. klarer ikke du å fange med ditt kamera Jeg ville brukt manuell fokus, så du ikke risikerer å fokusere på vinduet eller flyet. Autofokusér først på bakken, så slå over på M. Og som det ble sagt over, bruk så åpen blender som mulig for å få korte lukkertider: Alt befinner seg så langt fra kamera uansett at alt er for "uendelig" å regne. Så dybdeskarpheten trenger du ikke tenke på. Lykke til! Lenke til kommentar
eivind84 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 En artikkel jeg så her om dagen som kanskje kan være interessant for deg: http://photo.tutsplus.com/tutorials/shooting/aerial-photography-tips-for-your-first-flying-experience/ Lenke til kommentar
demux Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) NSM vil ta kontakt med deg hvis de finner ut at du driver med luftfotografering uten tillatelse/lisens (dette vet jeg av egen erfaring). Både pilot og fotograf må ha lisens. Ved utstedelse av lisens gjør de bl.a en kredittsjekk. Man får visstnok ikke lisens hvis man har betalingsanmerkninger (!) Det er veldig unødvendig å måtte komme i klammeri med NSM, noe som kan gjøre det vanskelig å få lisens ved senere tidspunkt, så mitt råd er at du tar kontakt med dem og ber om en engangstillatelse. Det viktigste ved luftfotografering er lukkertid. Så kort som absolutt mulig. Ha minst trippel i lukkertid-verdi som brennvidden din. M.a.o er du på 100mm burde du ligge på minst 1/300s eller oppover. Det blir mye risting og humping i småfly. Hvis flyet kan åpne vinduet, så gjør det slik at du slipper å fotografere gjennom vinduet. Ta av solblender, ellers risikerer du at det blir blåst av Når objektivet stikkes litt ut av vinduet, blir det ekstra mye risting, så må du ha enda kortere lukkertider... 1/1000s og videre. Har jobbet med skråfotografering av næringseiendom fra både helikopter og sjøfly i flere år, og det er veldig gøy å holde på med http://www.youtube.com/watch?v=wV_O2SSNia0&hd=1 Endret 20. januar 2011 av demux Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Ikke hør på grinebiterne! Ta bilder med god samvittighet! Det som ikke allerede er lagt ut på nettet via google earth o.l. klarer ikke du å fange med ditt kamera Jeg ville brukt manuell fokus, så du ikke risikerer å fokusere på vinduet eller flyet. Autofokusér først på bakken, så slå over på M. Og som det ble sagt over, bruk så åpen blender som mulig for å få korte lukkertider: Alt befinner seg så langt fra kamera uansett at alt er for "uendelig" å regne. Så dybdeskarpheten trenger du ikke tenke på. Lykke til! "Grinebiterne"? For at man advarer intetanende brukere mot å bryte loven? Brukeren kan i verste fall bli dømt etter sionasjeparagrafen og havne i fengsel! Her er det ikke bare å ta seg til rette, og hvordan alt er, er grundig beskrevet i innlegget overfor. Det jeg kan legge til er at det i våre dager, er forholdsvis lett å få tillatelse, trusselnivået i Europa har gått ned de siste 20-25 åra. Og en detalj som jeg har hørt er at det er totalt forbud fra å fotografere fra mikrofly. Her hjelper visst nok ikke tillatelse. Men dette er alså noe jeg bare har hørt, og ikke kan bekrefte. Kanskje demux kan? Endret 20. januar 2011 av Læremester Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå