Gå til innhold

Skal filme show hvordan få det best mulig?

Anbefalte innlegg

Heisann

Har fått via jobben spørsmål om og filme ett show med standup og litt sang.

Jeg er jo forferdelig urolig for og slite med lyden.

Har jo ikke noe proft utstyr:

Canon Hf200

stativ

vidvinkel

Som dere ser ingenting for og hjelpe meg med lyden.

Men prøvde i dag og kjøpe en billig mic på elkjøp for og teste den med kamraet, men får ikke den til og funke, noen som vet om det er noen spesiell instilling for og bruke ekstern mic på HF200?

Headsett måtte man aktivere i menyen, men fant ikke noe om mic der..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for best mulig opptak med tanke på lyd, og innen rimelighetens grenser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har stereo plug i kamraet etter hva world wide web forteller meg.

Genialt kaian det må jo funke fett.

Eventuelt ta den lyden opp som scampi foreslår, og legge den til senere.

Etter og ha tenkt bitte litt på disse forslagene så er vell lyd direkte fra anlegget til kamera, og ekstern opptak av publikums lyd...

Burde vell kunne funke greit?

Kan vell hende siden mic'n jeg har prøvd med er mono at jeg ikke får lyd via den...

Er jo ikke noen stor produksjon, er bare for ett lite firma de skal ha en lokal komiker til og holde ett lite show, også vil de ha video av dette til internt bruk senere.

Men regner med at mic på kamera blir talentløst...

Lenke til kommentar

Dersom du skal ta opp lyden separat, anbefaler jeg å sjekke muligheten for en mikrofon som kun tar opp publikum. På den måten får du lagt på latter og applaus, men kan styre det selv. Du får også mye bedre kvalitet på det i forhold til mikrofonen på kameraet.

Lenke til kommentar

Testet nettopp og hente lyden ut av anlegget hjemme, og rett inn på kamraet, var ikke noe problem det, via hodetelefon utgangen på forsterkeren, så får jeg til noe slikt blir det jo like bra lyd på filmen som i salen om ikke bedre.

Fantastiske ideer dere har, er så mye lettere til sinns nå:)

Lenke til kommentar

Testet nettopp og hente lyden ut av anlegget hjemme, og rett inn på kamraet, var ikke noe problem det, via hodetelefon utgangen på forsterkeren, så får jeg til noe slikt blir det jo like bra lyd på filmen som i salen om ikke bedre.

Fantastiske ideer dere har, er så mye lettere til sinns nå:)

Så lenge det ikke er snakk om mer enn ren tale, altså ikke f.eks. band, er det lett å hente ut bra lyd fra tilogmed små lydbord. Aner ikke hvor dette skal foregå, men jeg har tatt utgangspunkt i at det er en realtivt liten PA med et veldig enkelt lydbord.

Dette går nok bra skal du se :)

Lenke til kommentar

Husk på at under spesielt mindre tilstellinger satser lydteknikerane ofte på å kjøre endel "akustisk", dvs kanskje en gitarforsterker som tar mest mogleg av lyden sjølv, og ikkje belaste sjølve PA-anlegget.

Så lyden du kanskje får frå miksepulten kan ver litt spinkel aleine. Veldig avhengig av kva slags oppsett det er snakk om.

*tidligere hobby-tekniker*

Lenke til kommentar

Har det samme kameraet, men med en Røde videomic. Denne er mono, men funker helt utmerket i stereopluggen på hf200 (måtte mekke eget feste da Canon bruker en egen "blitzsko"). Bruker å koble til et ganske lydtett headsett i hodetelefonutgangen for å høre hvordan lyden blir. Hvis du slår på Mic Attenuator i menyen får du muligheten til å justere lyden selv og jeg får mye bedre lyd/mindre støy da (sjekk manualen).

Har ved ett tilfelle brukt en gammel minidiskspiller med en stereomic som jeg satte opp nær scenen på en korpskonsert i tillegg. Resultatet ble meget bra, men det var mye jobb både med overføring og ikke minst syncing av det ekstra lydsporet.

Har du mulighet til å ta opp lyden direkte fra miksebord eller lignende høres jo det helt genialt ut.

Vil anbefale deg (hvis du har tid) å ekprimentere litt på forhånd.

Lenke til kommentar

Ja skal ha en liten lydsjekk i lokalet før forestillingen.

Noen som vet av manual på nettet?

Var på canon sine sider men fikk bare en for flere kamraer skulle lest litt om Mic Attenuator.

Om jeg trykker opp på sett så får jeg jo selv justere gain på mic, med ser ikke noe forskjell på den om Mic Attenuator er på eller av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...