Gå til innhold

Kommentarer til lavbudsjett-PC, please :)

Anbefalte innlegg

Hei !

Har satt opp en 'lavbudsjett'-pc til mellom 6000-7000 kroner, og ønsker kommentarer, alternativer o.l. Forslag om billigere og bedre/mer passende komponenter, tas i mot med stor takk :wink: Er det komponenter som er 'dårlige'? Finnes det evt alternativer til disse i samme prisklasse?

Pc'n skal i all hovedsak brukes til allsidig kontorbruk på winxp, samt noe videoredigering. Kan hende det blir en liten runde med et spill av typen 'bygg en by/samfunn' også.

Kommer til å kjøpe fra enten komplett.no eller pcutstyr.no.

CDRW/DVD -> LG CD-brenner IDE 48x/24x/48x/16x Combo - "Super-Link" (GCC-4480B) Intern Retail - 745,-

CPU -> AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus - Socket A (T-bred) prosessor BOXED - 796,-

CRT -> Hansol 19" CRT 920P TCO-99 - 1633,-

FAN -> EKL Kabinett Vifte 80x80x25mm - 86,-

GFX -> Sapphire Radeon 9100 Atlantis 64MB DDR - AGP, ATI 9100, DVI-D, TV-Out, Retail - 591,-

HD -> Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM - ATA/100 harddisk 2MB cache WD800BB - 723,-

HK -> EPoX EP-8RDA+ hovedkort Socket A, LAN - nForce2 400/MCP-T, USB2.0, Firewire - 845,-

KAB -> Q-Tec Midi tower ATX 6023MD, Silver - Pro Line, m/350W AMD/P4 - 450,-

RAM -> DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC266MHz) - 318,-

TV-KORT -> TerraTec Cinergy 400 TV, Tv-kort - PCI, Stereo, Retail - 578,-

Sum -> 6765,-

De få komponentene som 'mangler' har jeg fra før.

På forhånd, takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minne: Trodde 512 MB minne var minstekrav hvis man skal drive med videoredigering. Holder ikke på med det selv så jeg kan ikke uttale meg med egne erfaringer, men ettersom jeg leser i andre poster så har folk lett for å anbefale 1024 MB minne hvis videoredigering er med i bildet.

Dessuten bør du styre unna Noname minnet og heller plusse på et par kroner for TwinMOS minne isteden.

Prosessor: Ville lagt til 150-200 kroner å gått for en XP2500+ med Barton-kjerne siden denne er vesentlig raskere enn den du har satt opp.

Lenke til kommentar

Takker så meget for tilbakemelding.

Da har jeg byttet til xp2500+ barton boxed og twinmos 512mb pc2700.

Ooops :o Totalsummen økte med ett til 7360,-...

Er det noe jeg kan redusere på også?

Lenke til kommentar
Takker så meget for tilbakemelding.

Da har jeg byttet til xp2500+ barton boxed og twinmos 512mb pc2700.

Ooops :o  Totalsummen økte med ett til 7360,-...

Er det noe jeg kan redusere på også?

Hvor sterkt vil du ha det TV-kortet? :)

Nei, men jeg ville ikke redusert mer, du har faktisk mye PC for pengene med det oppsettet!

Lenke til kommentar
Liker ikke Q-TEC Kabinett og PSU noe særlig, tynt metall og ustabile PSU'er. Men funker sikkert fint til ditt formål.

Hva med Chieftec Dragon Midi Tower m/300W DG-01W P4 / AMD da?

Eller blir det for lite rent plassmessig?

Og holder det med 300w?

Lenke til kommentar

Chiftec kassa er aboslutt stor nok. Og en 300 W psu skal holde i de aller fleste tilfeller.Det er bare hvis du kjörer 5 hardisker og har alle pci plassene fylt og sånne ting.

Ellers virker maskinene din faktisk ganske ok!

Lykke til med sammensettingen hvis du ikke er erfaren pc-bygger. :)

Lenke til kommentar
Ellers virker maskinene din faktisk ganske ok!  

Lykke til med sammensettingen hvis du ikke er erfaren pc-bygger. :)

Jo, takk for det :)

Har bygd én pc fra bunn av før. Da dukket det ikke opp noen problemer underveis. Får håpe det går like glatt denne gangen :wink: Ellers kan det blir værre...

Men Chieftec sitt 300w PSU er altså nok for oppsettet mitt? Eller bør jeg gå for Q-Tec sitt 350w? Det som kan komme i tillegg etterhvert, er en ekstra harddisk.

Lenke til kommentar
Tv-kortet er vel det mest logiske å kvitte seg med.

Ja... Det er vel kanskje det. Hadde bare vært kjekt å ha noe å titte på. Jeg har forsåvidt en TV. Det er bare det at den er 15" og står i et annet rom... Men det er farger da :wink:

Lenke til kommentar

Hei! du kan spare inn 300 kroner ved å heller velge en cd-brenner fra asus...sjekk på komplett.no! 52/24/52x koster 440 kr...

Lurer forresten på det q-tec-kabinettet jeg også...noen som har vært borti det? Lykke til leffi! Holder på med akkurat det samme som deg...

Lenke til kommentar

Jeg har brukt det Q-Tec kabinettet i 4 pc-installasjoner og er meget godt fornøyd med det. Har ikke noe negativt å si om det annet enn at det er litt vanskelig å ta ut 3,5" bay'en.

Den har er PSU vifte som er ganske stillegående også (vil gjette på at den støyer ca 25-30 decibel). Den støyer mindre enn BOXED vifta som følger med XP2500+ i hvert fall...

Lenke til kommentar
Jeg har brukt det Q-Tec kabinettet i 4 pc-installasjoner og er meget godt fornøyd med det. Har ikke noe negativt å si om det annet enn at det er litt vanskelig å ta ut 3,5" bay'en.

Den har er PSU vifte som er ganske stillegående også (vil gjette på at den støyer ca 25-30 decibel). Den støyer mindre enn BOXED vifta som følger med XP2500+ i hvert fall...

Satte sammen min første i Q-tek kabinett for 2 måneder siden...psu-vifta er ikke av de mest stillegående, men akseptabel. Spenningene ut fra psu var stabile under varierende belastning, og kabinettet var greit å bygge i. Uten at jeg fikk noen kvalitetsfølelse når jeg holdt på. Har ingen problemer med å anbefale dette til et økonomiprosjekt, selv om jeg anbefaler å gå for kasser med disk-kjøling i tillegg.

Det var forresten vanskeligst å sette på plass 3.5 - bay`en...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...