myhken Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Ønsker litt tilbakemelding på et bilde jeg personlig ble veldig fornøyd med, men som ikke er redigert på noen måte. Sikkert noe jeg kunne fikset i Photoshop, så kom gjerne med forslag. Men flere enn meg som er enig at det ble et bra bilde? Kamera: Nikon D80 Objektiv: Sigma 18-28mm F2.8 Lukkertid: 1min 15sek (vet ikke hvorfor filinfoen sier 30sek) Tatt på 18mm, F4.5 Brukt stativ (men det blåste en del) Flere fra samme kveld finner dere her: http://mitt-fotoalbum.com/gallery/Familie%20og%20venner/2011/18%20Januar%20-%20%20Kveldsbilder/index.html Endret 20. januar 2011 av myhken Lenke til kommentar
telealf Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Retningslinjer - nedskalering? Lenke til kommentar
Itw Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Som telealf nevner er bildet alt for stort. Om du ser i retningslinjene er max størelse på lengste side 1280pixler. Er forferdelig irriterende å måtte zoome i browseren for og se bilder. Ettersom at dette er bildekritikken så nevner jeg det som jeg ville endret med bildet, så ikke for og være negativ til ett bilde du selv liker godt. -Mye flare i bildet fra månen. -Husene i venstreside er på grensen til utbrent tar mye oppmerksomhet i fra bildet da det blir så lyst. -Lukkertiden er noe for lang, du ser tydelig at stjernene er avlange. -For mye rom mellom hus og måne, blir masse ingenting og se på. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Da er størrelsen endret. Ja månen sto høyt, så det ble "langt ned" til husene. Men på den andre siden, jeg liker himmelen, med stjernene og alt. Lukkertiden ble noe for lang ja, ser at stjernene blir litt avlange..men kanskje noen har et godt tips hvordan jeg får tatt bilde der stjernene vises klart, uten at de blir avlange? Det lover jo bra med fint vær om dagen, så ikke noe problem å dra ut igjen for å ta noen nye bilder. Og så angrer jeg på at jeg ikke tok .raw bilder, gikk litt fort i svingene. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Er ikke sikker på hva tommelfinger reglen for stjerner er, men er jo kortere lukkertid som teller. Så enden ned med blender, eller opp med iso for og få kortere lukkertid. Ett kjapt google søk så havnet jeg på denne linken: http://emeraldraptor.com/2010/10/hvordan-ta-bra-bilder-av-stjernehimmelen/ Ligger også en del tråder på forumet med spørsmål om dette. Var jo ikke så mye stjerner på himmelen, ettersom hva jeg kan se ut av bildet, så venstresiden ble veldig kjedelig, mens høyreside var det stjerner som fylte ut. En annen ting er og bli kvitt flare i fra månen da dette er det som ødelegger mest etter min mening. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Fint foto. Jeg synes det er et pluss at himmel kommer så godt med/fram. Angående komposisjon og utsnitt synes jeg også at det blir litt trangt oppe og nede. Et alternativ kunne ha vært å tatt dette i potrett format (selv om jeg personlig synes bilder blir "mindre rolige")? Litt flare fra måne vises. Detsom du bruker UV filter anbefaler jeg å ta det av. Et UV filter vil i slike motiver lett øke flare betydelig. Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Ikke lett å ha kameraet i ro, du ser at alle lys blør litt på grunn av bevegelsene. Det er synd at all viktig informasjon i bildet ditt er ute i kantene, noe som er ugunstig. Du må prøve deg frem med brennvidde og komposisjon for å få den viktige informasjonen i bildet litt mer inn mot midten. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Litt flare fra måne vises. Detsom du bruker UV filter anbefaler jeg å ta det av. Et UV filter vil i slike motiver lett øke flare betydelig. Jeg tenkte ikke over at UV filteret laget flare...har det stort sett på alle objektiver hele tiden, med unntak når jeg bruker polariserings filter...nok et godt tips å ta med seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå