Gå til innhold

Bør jeg ta 1T privatisteksamen? - Mer informasjon i tråden

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hallo

Jeg går på allmenn påbygg og har 2T.

Jeg skal fra nyttår ta 1T ved Akademiet på kveldstid, det kostet 5990kr det er kjøpt og betalt. Problemet var at jeg egentlig skulle ha 1T og 2T for det var dette jeg trengte mest, men jeg har kunnskapshull i 1T, mens min kunnskap er ikke godt nok i 2T, men dette kurset ble kansellert pga for få kurs deltagere så jeg ble overført til bare 1T, og det er egentlig ikke dette jeg trenger mest.

Jeg har karakter 4 i 1P matematikk fra VG1 og en passelig karakter i 2T nå på allmenn påbygg.

Jeg her hatt et idiotisk løp fra 1P til 2T. Jeg skulle gjerne ha forbedret karakteren i 1P siden den matten er så enkel. Egentlig så burde jeg ha hatt 1P og så 2P eller 1T og så 2T.

Det som er problemet er at hvis jeg melder meg opp i 1T privatist eksamen så bortfaller 1P karakteren fordi 1T vil overskrive den, så kommer det et nytt problem hvor 2T vil overskrive 1T og da sitter jeg igjen med bare en karakter.

Er det verdt det? eller skal jeg la være å melde meg opp i 1T og heller melde meg opp til 1P for å få en 6'er senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer jo helt ann på hva du skal gå etterpå. Om du har tenkt å bygge videre på noe som ikke krever mer enn 1p og 2p, så er det jo ENKLERE å la være. Det finnes flere forkurs man også kan ta som dekker den matten man trenger til f.eks div ingeniørstudier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kommer jo helt ann på hva du skal gå etterpå. Om du har tenkt å bygge videre på noe som ikke krever mer enn 1p og 2p, så er det jo ENKLERE å la være. Det finnes flere forkurs man også kan ta som dekker den matten man trenger til f.eks div ingeniørstudier.

Jeg skal ta et realfagkurs hvor jeg får R1/R2 matematikk og Fysikk 1, fordi jeg skal bli sivilingeniør. Jeg kan se at jeg kan dra fordel ut av om jeg har 2 gode karakterer (1P og 2T)fremfor 1 god karakter (bare 2T).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Gå forkurs istedet for realfagkurs. Dropp 1T og få 6 i 1p og 2p istedet. Det er iallefall mitt forslag.

Jeg er snart ferdig med allmenn påbygg, og jeg har nå 2T, så det er ikke et alternativ å ta et forkurs nå fordi jeg er kommet for langt. Halvårig realfagkurs lapper perfekt sammen med læretiden som er på 2,5år. Med mindre jeg kan kutte ned på læretiden til 2år så tar jeg de realfagene i læretiden da sparer jeg tid.

Lenke til kommentar

Du er ferdig til våren, og det spiller ingen rolle om du begynner realfagkurs eller forkurs på høsten, du rekker vel uansett ikke studiestart på ingeniørstudiet? Eller hvordan tenkte du det? Uansett, du får jeg dekt behovet ditt på realfagkurset, så du trenger jo ikke stresse med det nå, bare for å ta R1 og R2 senere.

Har ikke sett så mye på dette med realfagkurs, så kan hende jeg har helt feil også.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du er ferdig til våren, og det spiller ingen rolle om du begynner realfagkurs eller forkurs på høsten, du rekker vel uansett ikke studiestart på ingeniørstudiet? Eller hvordan tenkte du det? Uansett, du får jeg dekt behovet ditt på realfagkurset, så du trenger jo ikke stresse med det nå, bare for å ta R1 og R2 senere.

Har ikke sett så mye på dette med realfagkurs, så kan hende jeg har helt feil også.

Jeg har ingen planer om å nå inntaket 2011 på NTNU, men i 2013 altså etter læretiden. Jeg må ha svennebrevet ellers så er yrkesfag med påbygg meningsløst for da kunne jeg heller ha tatt studiespesialisering med realfag.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å nå inntaket 2011 på NTNU, men i 2013 altså etter læretiden. Jeg må ha svennebrevet ellers så er yrkesfag med påbygg meningsløst for da kunne jeg heller ha tatt studiespesialisering med realfag.

Vel, tar du et forkurs så når du opptaket i 2012, sparer deg ett år for noe du igrunn ikke trenger. Fagbrevet ditt vil ikke bli veldig mye vektlagt i en eventuell søkeprosess. Realfagkurs starter jo som regel i januar, så du er ferdig og klart til opptak DET året. Går du ut skoleåret nå og tar et fagbrev rekker du det ikke. Starter du i Juni/Juli så er du ferdig Juni/Juli 2013, og da er realfagkurset over. Så jeg skjønner fortsatt ikke heelt hvordan du har tenkt dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Vel, tar du et forkurs så når du opptaket i 2012, sparer deg ett år for noe du igrunn ikke trenger. Fagbrevet ditt vil ikke bli veldig mye vektlagt i en eventuell søkeprosess. Realfagkurs starter jo som regel i januar, så du er ferdig og klart til opptak DET året. Går du ut skoleåret nå og tar et fagbrev rekker du det ikke. Starter du i Juni/Juli så er du ferdig Juni/Juli 2013, og da er realfagkurset over. Så jeg skjønner fortsatt ikke heelt hvordan du har tenkt dette.

Det er 2 ting som er omstridt.

1) Vet ikke om NTNU har vår inntak*

2) vet ikke om det er mulig å avlegge fagprøve etter 2år

Sett at ingen av de omstridte tingene stemmer da blir det slik:

Ferdig med allmenn påbygg 2011 sommer.

Begynner i læretid sommer 2011.

Ferdig i læretid 2013 julen, (2,5år senere)

Begynner på realfagkurset 2014 januar.

Begynner på NTNU 2014 høst.

Dersom noen av de omstridte tingene kan skje da er det mulig å korte ned et år på dette, hvis jeg kan korte læretiden ned fra 2,5år til 2år, da kan jeg skipe realfagkurset og være klar til høsten 2013, altså et år tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg er litt sånn derre satt ut nå. Har du i det heletatt undersøkt om dette? Du går to år i lære, det vil si begynner du høsten 2011, er du ferdig høsten 2013. Det er fåtall som går 2,5 år i lære. Da er det som regel noe som skorter på opplæringen, ellers så har denne personen gjort en ganske dårlig jobb.

Så igjen. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare begynner på forkurs i 2013. Du er bedre forberedt, og alle forkurs har x antall plasser å ta av på hver ingeniørstudiet. Du slipper å daffe i et halvt år og du er mest trolig bedre forberedt på de neste årene av studiene dine. Så hadde jeg vært deg hadde det sett sånn ut

Ferdig studieforberedende sommeren 2011

Avlagt fag-/svenneprøve sommeren 2013

Forkurs ingeniørstudie høsten 2013

Ingeniørstudie høsten 2014.

Snakk med rådgiver tror jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Din vei er fornuftig så lenge rørlegger læretiden er på 2år, men det jeg har fått signal på er at læretiden er 2,5år lang, og da blir det en meningsløs omvei med din vei fordi da blir jeg ikke klar før 2015 høsten.

Lenke til kommentar

Din vei er fornuftig så lenge rørlegger læretiden er på 2år, men det jeg har fått signal på er at læretiden er 2,5år lang, og da blir det en meningsløs omvei med din vei fordi da blir jeg ikke klar før 2015 høsten.

Den ER 2 år. Ingen lærlingeløp er 2,5år. Hvor har du fått det ifra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Den ER 2 år. Ingen lærlingeløp er 2,5år. Hvor har du fått det ifra?

Min kontaktlærer på VG2, han sier at bransjen fikk læretiden utvidet fra 2år til 2,5. Dette gjelder bare de tekniske læreyrkene som rørlegger og elektriker. Det som kan være en faktor på dette er at begge yrkene må gå 1 dag på skolen det første halvåret for å få mer teori.

Kan noen få dette bekreftet? for jeg ønsker selvfølgelig at læretiden skal være på 2år.

En kilde http://www.bygg.no/id/33863?bannerfolder=33640&toppbannerfolder=33638

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Min kontaktlærer på VG2, han sier at bransjen fikk læretiden utvidet fra 2år til 2,5. Dette gjelder bare de tekniske læreyrkene som rørlegger og elektriker. Det som kan være en faktor på dette er at begge yrkene må gå 1 dag på skolen det første halvåret for å få mer teori.

Kan noen få dette bekreftet? for jeg ønsker selvfølgelig at læretiden skal være på 2år.

Sannelig ser det sånn ut. Hvor i faen fikk de den ideen ifra. Da støtter jeg meg tilbake på dropp svennebrev, gå rett på ingeniør om du er motivert til det. Eventuelt ta R1+R2 og Fysikk ved siden av lærlingetiden. Dropp 1T og 2T du har igrunn ikke bruk for det uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Sannelig ser det sånn ut. Hvor i faen fikk de den ideen ifra. Da støtter jeg meg tilbake på dropp svennebrev, gå rett på ingeniør om du er motivert til det. Eventuelt ta R1+R2 og Fysikk ved siden av lærlingetiden. Dropp 1T og 2T du har igrunn ikke bruk for det uansett.

Ja jeg er motivert nok til å ta R1/R2 og Fysikk 1 i læretiden, jeg kan fremdeles kutte ned, men da blir det bare et halvt år, hvis NTNU har vår inntak og ikke bare høst inntak. Da kan jeg kutte ut realfagkurset. Jeg må ha svennebrevet ellers er min vei fullstendig meningsløs, da kunne jeg heller ha tatt studiespesialisering med realfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...