oddhk Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Hei! Jeg ønsker å utvikle en nettbutikk. Har hørt mye bra om Magento, så vurderer sterkt å prøve deres produkt. Noen som har erfaringer med dem? Og noen som kan anbefale et webhotell som passer bra sammen med Magento? (Jeg forventer at trafikken med tiden vil kunne øke til et par tusen besøkende om dagen). Jeg ønsker et webhotell som ikke er for dyrt, men som er stabilt, har fart og ellers en helhet som gjør den egnet til host. Kommenter gjerne utover det jeg har spurt om, og still meg gjerne spørsmål! Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Kort fortalt så skal du slite med finne et bra webhotell som gir deg nok resurser samt ikke kaster deg på dør har du et par tusen innom for dagen. VPS eller cloud så kan du skalere etter behov og starte nede på en 200kr måneden så oppgradere trinnvis ettersom trafikken øker. Anbefale en konkret host er vanskelig uten vite hvilke markeder du satser mot (internasjonalt,nordisk,bare i norge etc) Angående valg av butikksystem så er ikke det noe fasit på hvilket som er best, alle av de har sine sterke og svake punkt. Ville først skissert ned hvilken funksjonalitet du faktisk har bruk for som rabattkoder, evnt referral bonuser,konkuranser,utestående etc Så se hva de forskjellige tilbyr og hva som dekker flest av dine behov uten måtte bruke tredjeparts plugins(krise den dagen en av pluginsene dine ikke lenger oppdateres). med magento må du punge ut 75000kr året bare på lisensen for og få de samme funksjonene som et gratis system som f.eks oscommerce med moduler(også hovedsakelig gratis) gir deg. Lenke til kommentar
oddhk Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Kort fortalt så skal du slite med finne et bra webhotell som gir deg nok resurser samt ikke kaster deg på dør har du et par tusen innom for dagen. VPS eller cloud så kan du skalere etter behov og starte nede på en 200kr måneden så oppgradere trinnvis ettersom trafikken øker. Anbefale en konkret host er vanskelig uten vite hvilke markeder du satser mot (internasjonalt,nordisk,bare i norge etc) Angående valg av butikksystem så er ikke det noe fasit på hvilket som er best, alle av de har sine sterke og svake punkt. Ville først skissert ned hvilken funksjonalitet du faktisk har bruk for som rabattkoder, evnt referral bonuser,konkuranser,utestående etc Så se hva de forskjellige tilbyr og hva som dekker flest av dine behov uten måtte bruke tredjeparts plugins(krise den dagen en av pluginsene dine ikke lenger oppdateres). med magento må du punge ut 75000kr året bare på lisensen for og få de samme funksjonene som et gratis system som f.eks oscommerce med moduler(også hovedsakelig gratis) gir deg. Takk for meget utfyllende svar: Jeg tenker å henvende meg til det norske markedet. Mtp. webhotell, så har jeg funnet hotell som BlueHost. De har svært billige priser, og lar deg ha trafikk opptil 3000 besøkende per dag. Tror det burde holde, hvertfall i startfasen. Jeg har forstått det slik at Magento er et gratis program. Kan du utfylle hva du legger i lisensen? Mener du at det altså ikke er gratis? Evt. Hva vil du si er forskjellen mellom Magento og Oscommerce? Og hva mindre får man i gratisversjonen (hvertfall gratis slik jeg oppfattet deg:)) Takk:) Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Magento kan vel mer betegnes som en demoutgave enn gratisutgave, er veldig begrenset med funksjoner i gratisutgaven. For full funksjonalitet må du betale 75000kr året. mens oscommerce får du full funksjonalitet gratis og betaler evnt for proffsupport eller utvikling av spesielle moduler/themes. Angående hosts som bluehost etc, du finner ingen host som faktisk tilbyr deg "unlimited" overføring/lagring. Det de mener som unlimited er at du kan drive en gjennomsnittslig blog,hjemmeside etc uten bekymre deg. 2000-3000besøkende pr dag så får du en standardmail hvor de informerer om at du er oppsagt som kunde grunnet for høy resursbruk. De har også begrensning på antallet online omgangen, de fleste har fra 10 til 30. Så om du har gjerne 30stk inne på butikken samtidig, vil de neste som prøver nå butikken få en infoside fra bluehost om at siden bruker formye resurser og at eieren bør oppgradere hostingen sin. Dette lyser mildt sagt at de som drifter siden ikke er seriøse/proffe aktører, akkurat som f.eks de konstante beskjedene om at serveren har for høy belastning på forumet her, viser ganske klart at de som står for driften burde vurdere ta sin hatt og gå... Kort fortalt unngå alle som opererer med "unlimited" for de har altid en klar grense for når de hived deg på dør i sitt system, idet du passerer den hiver de deg på dør. Gå for en host som tydelig informerer om hva du faktisk får, skal du sikte mot det norske markedet bør du også ha en host som ligger i norge. Dette gir deg en bedre responstid for norske brukere enn du vil ha hos f.eks bluehost i usa. Endret 20. januar 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå