Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Har tenkt å bli helikopterflyger, men lurer på noen ting. Hva må man ha i karakter for å komme inn på skolen ehc? Koster det noe og studere der? Og får man det dekt gjennom lånekassen? Hva må man ha gått på vgs? Endret 19. januar 2011 av Slettet-1nDPpQXNWW Lenke til kommentar
TheFly Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) EHC er såvidt jeg vet en privat skole, og det koster mye penger. Noen av prisene under er tatt fra ehc.no, mens prisen på ppl-h er hentet fra http://www.helikoptermegleren.no/faq.php For å bli helikopterpilot trenger du først et sertifikat som heter PPL-H (Private Pilot License - Helicopter). Det koster ca 200 000,- Neste sertifikat man trenger er CPL-H (Commercial Pilot License - Helicopter). Dette er et sertifikat som gjør at du kan jobbe som flyger. Iflg. ehc.no koster dette 570 000,- (http://www.ehc.no/en/flight-academy/licensescourses/commercial-pilot-cpl-(h)/price-list-cpl-(h).aspx) I tillegg bør du ha et kurs som heter "IR" - Instrument Rating som koster 375.000,-. Gyldig IR-kurs innebærer at man kan fly kun ved hjelp av instrumentene til helikopteret. Atpåtil må man regne med å samle timer for å få erfaring. Dette er igjen en utgiftspost. Et alternativ er da å bli flyinstruktør og få betalt for å lære andre å fly helikopter. Ulempen er at det igjen koster penger for å bli FI (flight instructor) uten at jeg husker hva prisen ligger på. Ellers skal det sies at Universitetet i Tromsø muligens har planer om å starte helikopterutdannelse i framtiden, men foreløpig er det kun ønsketenkning... Endret 19. januar 2011 av TheFly Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Eller bare få det gratis gjennom forsvaret. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Eller bare få det gratis gjennom forsvaret. Dette medfører 9 pliktår, med veldig fastlåst hverdag og ekstreme krav til syn, fysikk og rimelig høye krav til intelligens. Forsvarets flyskole tar kun inn kremen, og er du for dårlig sammenliknet med de andre under utvelgelsesprosessen som varer i omlag et år, er det rett på huet(tomhendt) ut. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Men det blir 9 fantastiske pliktår, hvor man får opplevelser og erfaringer for livet! Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Eller bare få det gratis gjennom forsvaret. Dette medfører 9 pliktår, med veldig fastlåst hverdag og ekstreme krav til syn, fysikk og rimelig høye krav til intelligens. Forsvarets flyskole tar kun inn kremen, og er du for dårlig sammenliknet med de andre under utvelgelsesprosessen som varer i omlag et år, er det rett på huet(tomhendt) ut. Du påstår at man skal gi opp eller? Med den holdningen der kommer du ingen steder. 1 Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Prøv å komme inn i Forsvaret, klarer du det får du en bra jobb, spennende hverdag og mye erfaring. Slik situasjonen er i dag så utdannes det mange flere helikopterpiloter enn det det faktisk er jobber til. De skolene som reklamerer med at "Det er nå og årene fremover det er behov for nye piloter" har gjort det i mange år! Ikke at jeg skal ta fra deg drømmen, men det er en hard bransje. Ofte mye jobbing og svært dårlig betalt i begynnelsen, og du sitter ofte med et lån nærmere millionen. Et alternativ er å dra til USA, her er det noe lettere å få seg jobb og erfaring. Lenke til kommentar
operg Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Et alternativ er å dra til USA, her er det noe lettere å få seg jobb og erfaring. Og som en bonus sitter man igjen med et enda større studielån. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Joda, men a) lettere å få seg jobb mens du er i USA(mange som velger å bli igjen så lenge visumet varer for å jobbe) b) du har sannsynligvis flere timer som igjen gjør det lettere å få seg jobb i Norge. Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Kommer vel litt an på i hvilken retning helikopterpilot man ønsker, selv om det nok er noe felles for alle retninger innen utdanning. Tenker da på Forsvaret eller noe annet litt mer.. hva kan man kalle det.. "standard"? Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 12 pliktår er bare i Forsvaret, og jeg ser ikke helt problemet med det. Du har en stabil jobb, du får fly mye og du tjener greit. Sivilt er det verre gitt. Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Høh, ser ut som jeg får tenkte litt mer på om jeg vil bli helikopterpilot allikevel. Har allerede et par dyre hobbyer. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Ta en titt paa www.pilotforum.no, der finner du svar paa det aller meste du lurer paa baade sivilt og gjennom Forsvaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå