Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slitasje på golv pga kontorstol, krav på depositum når jeg flytter ut?

QveltinG

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leier av et firma. Har bodd der siden starten av 2009, skal flytte ut snart.

Etter å ha bodd der i 4 måneder så jeg at kontorstolen min hadde laget et hull i gulvet. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men kjennes ut som plastikk /gummi. Etter jeg oppdaget dette skaffet jeg meg plastikkunderlag for stolen. Kontorstolen min er kjøpt på IKEA og virker i normal stand. Jeg brukte samme stol 1,5 år på mitt forrige bosted, på lignende gulv. Ingen synlige slitasje når jeg flyttet ut.

Jeg ga da beskjed til han som er ansvarlig for skader, og vi ble muntlig enige over telefonen at jeg skulle slippe å betale for det. Jeg ble også lovet at de skulle fikse det mens jeg var på ferie i løpet av sommeren. Han var aldri å så på skadene selv, men jeg beskrev bruken og hvor stort hullet var. Føler ikke jeg overdrev.

Nå som jeg skal flytte ut virker det som han som NÅ har ansvaret for skader vil at jeg skal betale for det. Vi har ikke diskutert det skikkelig, men vi skal snart. Selv om jeg har blitt lovet at jeg skal slippe. Han som jeg har avtalt med tidligere jobber fortsatt for firmaet (så vidt jeg vet), men har i følge sønnen hans (som også jobber der) blitt dement. Så mulig det vil ødelegge for min sak.

Hva har jeg krav på? Jeg mener det er vanlig slitasje(gulvet og leiligheten er generelt slitt), han mener det motsatte. Lurer også på hva et muntlig løfte har å si.

Håper på hjelp så fort som mulig.

Endret av QveltinG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normal slitasje, som dette tilsynelatende er, skal ikke gå utover depositumet. Kontakt leietakerforbundet(ellerhvaenn det heter) for svar på dette med lovhenvisninger.

Hvordan får du det til å bli vanlig slitasje? Jeg har rullet over mitt gulv i noen år, og har enda til gode å lage noe hull.

Lenke til kommentar

Normal slitasje, som dette tilsynelatende er, skal ikke gå utover depositumet. Kontakt leietakerforbundet(ellerhvaenn det heter) for svar på dette med lovhenvisninger.

Hvordan får du det til å bli vanlig slitasje? Jeg har rullet over mitt gulv i noen år, og har enda til gode å lage noe hull.

et gulv skal brukes til: ha stoler på, gå på, ha mæbler på, ha arbeidstsasjonen(kontorpult og stol) på, gjør man dette på normalt vis, altså ikke gjør noe med overlegg for at det skal ødelegges er det "vanlig slitasje", er det merker etter kniv/skrutrekker/o. l. så er det en annen sak, men hvis trådstarter faktisk bare har brukt stolen, OG han sa ifra når han så at det begynnte å bli hull slik han sier, er det IKKE han som leietaker sin feil eller ansvar. Det blir det samme som om en komfyr plutselig dør, så kan ikke utleier kreve at leietaker skal erstatte den, den har bare blitt brukt istykker.

Hvis gulvet er så dårlig at man må gå med raggsokker for ikke å ødelegge det så er det utleier som har skylda for ikke å spesifisert dette i kontrakten, eller lagt et bedre gulv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...