Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Jeg er klar over at den er stabil, enkel å flashe og god, men WRT54GL har fremdeles samme specs som WRT54G v1. 16MB RAM & en slakk CPU. De revisjonene imellom (WRT54Gv5-8) er enda dårligere enn de nevnte. Mindre minne og forkrøplet firmware. For Linksys har dette dreid seg om å melke maksimalt ut av WRT54G merkevaren og kutte i kvaliteten mot sluttbruker. Det finnes også masse ny Linksys i prisklassen 500-1000 kr, som kjører i sirkler rundt WRT54G(L). Man bør anbefale hardware som henger med noen år i framtiden. VDSL2 rulles ut i år, av Telenor og da blir normen 40Mbit. For de som er interessert i spesifikasjoner, så finnes det mange her: http://www.dd-wrt.co...pported_Devices Man skal huske på at QoS krever beregninger av CPU, så man bør ha en rask CPU og endel RAM for at det skal funke optimalt ved litt hastighet. RAM er spesielt viktig når man skal ha masse P2P (Bittorrent mm). Jeg anbefaler gjerne >=64MB RAM for meget god stabilitet. ROM avgjør max størrelse på firmware (feature set) Jeg anbefaler >=8MB CPU avgjør max hastighet fra WAN <-> LAN og max hastighet ved bruk av QoS mm. Videre bør man ha Gigabit både på LAN og internettporten etterhvert. Gode tester av routere mm finner man på http://www.smallnetbuilder.com EDIT: Må nesten be om unnskyld til trådstarter, det var ikke meningen å hijacke tråden din Endret 30. januar 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Lars J Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Zyxel sitt multimodem som stjelenor leverer har såvidt meg bekjent _ikke_ mulighet for noe særlig fordeling av linjekapasitet. Men, du kan nedprioritere ting som f.eks µtorrent ,spill etc. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Eh om 7 persone deler linja så burde den bli oppgradert om du har telenor hvorfor ikke gå for turbo linja? det er vel den til 349 kr som du har nå og turboen koster bare en 50 lapp mer. Men om nettbanonemanget er registrert på deg hvorfor deler du den med andre leiligheter? di kan da bestille sin egen linje om di vil ha nett. 1 Lenke til kommentar
reiras Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Alternativt så kjøp en Linksys WRT54G/GL til ca kr 500.- Hvorfor anbefaler folk hele tiden en 9 år gammel router med steinalderspesifikasjoner? For omtrent samme pris får man 11n, Gigabit, 128MB RAM, 32MB FLASH, Rask CPU, USB... F.eks Asus RT-N16 som støttes av Tomato, DD-WRT m.fl. Tar din info til etterretning, men er meget godt fornøyd med Linksys. Lenke til kommentar
reiras Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Eh om 7 persone deler linja så burde den bli oppgradert om du har telenor hvorfor ikke gå for turbo linja? det er vel den til 349 kr som du har nå og turboen koster bare en 50 lapp mer. Men om nettbanonemanget er registrert på deg hvorfor deler du den med andre leiligheter? di kan da bestille sin egen linje om di vil ha nett. Det er sikkert snakk om å holde kostnadene nede og ikke bruke for mye penger på ADSL/internett. Han som har abonnementet deler med eller leier ut til de andre beboerene, det kan fungere greitt til daglig bruk så lenge ikke noen bruker det til nedlasting av bittorent filer eller lignende, det kan i tilfelle lastes ned om natten eller når ingen er hjemme. Når jeg laster ned med Bitlord er PC'en nesten ubrukelig til andre oppgaver. Jeg vil tro de er studenter og ikke er interessert i å investere i kostbart utstyr eller oppgradering til høyere ADSL kapasitet. Endret 30. januar 2011 av reiras Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Alternativt så kjøp en Linksys WRT54G/GL til ca kr 500.- Hvorfor anbefaler folk hele tiden en 9 år gammel router med steinalderspesifikasjoner? For omtrent samme pris får man 11n, Gigabit, 128MB RAM, 32MB FLASH, Rask CPU, USB... F.eks Asus RT-N16 som støttes av Tomato, DD-WRT m.fl. Hva slags router snakker du om her da? Finnes det en slik med mer enn 4LAN porter? Lenke til kommentar
reiras Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Alternativt så kjøp en Linksys WRT54G/GL til ca kr 500.- Hvorfor anbefaler folk hele tiden en 9 år gammel router med steinalderspesifikasjoner? For omtrent samme pris får man 11n, Gigabit, 128MB RAM, 32MB FLASH, Rask CPU, USB... F.eks Asus RT-N16 som støttes av Tomato, DD-WRT m.fl. Hva slags router snakker du om her da? Finnes det en slik med mer enn 4LAN porter? ASUS RT-N16 De skal nok kople seg til trådløst og ikke til LAN portene. Ellers er det verdt å legge merke til rådene fra la7dfa.com som jeg oppfatter som en meget habil dataekspert. Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Joda, men jeg skulle gjerne hatt en slik med 8 porter;) Lenke til kommentar
reiras Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Joda, men jeg skulle gjerne hatt en slik med 8 porter;) Er det noe sånt du tenker på? HP Procurve 1810G Gigabit Switch 8 x Gigabit porter, Lifetime Warranty Kanskje la7dfa.com har noen gode tips. Du kan jo og se på dette utvalget hos Komplett. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Eller en slik sak: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391158 Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Takk for svar gutter, men jeg har allerede en gigabit switch, skulle bare ønske det fantes en router med 8 GB porter og WLAN... Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 D-Link har DIR-632, men den finnes ikke i Norge enda, og har ikke gbit-porter. Ellers blir det dyrere VPN-routere, og de kommer ofte uten WLAN. Altså: Switch. Lenke til kommentar
reiras Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) D-Link har DIR-632, men den finnes ikke i Norge enda, og har ikke gbit-porter. Du kan jo kjøpe den fra Amazon hvis det er en slik du vil ha. US $69.92 & this item ships for FREE with Super Saver Shipping, sannsynligvis bare til USA. Eller eBay Endret 3. februar 2011 av reiras Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Blir det ikke mere relevant å snakke om Traffic Shaping enn QoS her. QoS er vel et utrykk som er mest brukt om organisering av trafikk mellom ISP og kunde, og da ofte spesifikt på garantert kvalitet på applikasjonsspesifik trafikk. Jeg ville sjekket ut routere som kan levere traffic shaping, eller hvis du har en pc du ikke bruker, så kan du installere et traffic shaping program (finnes som freeware såvidt jeg vet) på denne, sette den mellom router og brukerpc'er og la den styre båndbredden til brukermaskinene. Bandwidth Management er også et relevant stikkord å jobbe utfra her. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Man kan selvfølgelig sette opp en boks med m0n0wall/pfSense eller kjøre DD-WRT på en router med støtte for dette, ja. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) DD-WRT er litt begrenset på QoS. (Det finnes en proversjon som har flere features). Anbefaler heller Tomato mod Victek Jeg prøvde denne med Asus RT-N16 og kunne sette hastighet ganske bra. http://lampiweb.com/...s-settings.html Egentlig ser jeg ikke noe poeng i å dedikere 1Mbit. La QoS med forskjellige klasser ta seg av tildeling av båndbredde. Er det bare en bruker, så kan han få 100% inntil annen trafikk starter opp. Endret 8. februar 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Kan jo være så enkelt som at noken har på spotify... Det suger jo båndbredde, både opp og ned. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Spotify? Hvordan har det seg? Trekker ingenting her, bortsett fra litt nedlasting mens den streamer. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Kan jo være så enkelt som at noken har på spotify... Det suger jo båndbredde, både opp og ned. Spotify bruker "ingenting" her. Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 8 stk på den linja... Uansett hva man anbefaler av ruter her ville jeg uansett anbefalt ei litt større linje i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå