Gå til innhold

Kjøpe nytt kamera, noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid gått rundt og tenkt på å kjøpe meg nytt kamera, men jeg har null peiling på hva det er jeg bør kjøpe.

Jeg har gått litt rundt på elektromarkeder og sett på forskjellige typer, men ettersom rådene jeg har fått fra de som jobber der er at kameraet jeg holder i hånden stort sett er "schikkeli bra, altså", tenkte jeg å spørre noen her om råd.

Jeg liker å ta bilder og dokumenterer det meste jeg gjør, om det er kakebaking eller kanoturer. Jeg har et lite kompaktkamera med meg stort sett overalt, men det tar så dårlige bilder!

Jeg har sett på et Sony Alpha A33, og syntes det låg godt i hånden, men hvordan er Sony i forhold til Nikon og Canon, for eksempel?

Jeg har ikke tenkt så mye på pris, men ettersom dette er noe jeg har tenkt på lenge, og virkelig har lyst til å bruke mye, tror jeg ikke det har så mye å si hva det koster. Så lenge jeg slipper å punge ut en hel månedslønn, så :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvilket systemkamera du velger så vil du nok få bedre bilder enn med kompaktkameraet ditt, men husk at det er fotografen som avgjør hvor godt bildet blir. Alle systemkameraer vil gi deg gode bilder, men ut i fra det du skriver så antar jeg at du vil bruke rundt 6000-6500 kr på kameraet? Husk det at minnekort, veske og annet utstyr kommer i tilegg.

I den prisklassen så har du blandt annet Alpha 33 fra Sony som du har sett på, EOS550D fra Canon og E620 fra Olympus. Alle merker og modeller har fordeler og bakdeler, men er veldig gode kameraer.

Jeg har Sony selv, og har ingen problem med å anbefale merket. A33 og A55 har kommet veldig godt ut i tester og jeg synes det er gode "allround" kameraer. Innebygget stabilisering, høy skuddtakt (7 bps på A33), god videofunksjon (men den har sine mangler og for å få et godt resultat kreves det en del trening), enkelt i bruk og en meget god bildekvalitet. En annen fordel med det er jo størrelsen og vekta. Du skal ha det med deg mye og da kan jo dette være litt viktig og tenke over.

Om du ikke har noe problem med å kjøpe brukt så ville jeg sett litt på bruktmarkedet på foto.no - her kan du gjøre mange gode kjøp til en billig penge:)

Endret av HFPzN
Lenke til kommentar

Hei, jeg er ikke så veldig erfaren, men jeg var samme situasjon som deg. Jeg hadde en speilrefleks for lenge siden, og har hatt kompaktkamera etter det, først med film så digitalt. Bestemte meg en stund før jul for å kjøpe digitalt speilrefleks, og brukte en måned på å orientere meg i markedet. Jeg landet på at det ville være smart å kjøpe en av de 2 store, Nikon eller Canon, både med tanke på service, tilgjengelighet, utvalg av både nytt og brukt utstyr. Jeg vet at jeg kanskje stiller meg laglig til for hogg nå, men det er vel ikke tifeldig at akkurat de 2 merkene har blitt store. Etter å ha bestemt meg for merker undersøkte jeg prisnivået og ventet på gode tilbud. Jeg kjøpte et Canon Eos 60D med 17-85 for 7995, fra Lefdal, De har nå den samme prisen på Elkjøp også. Jeg har bare hatt kameraet i 5 dager nå, men jeg er storfornøyd! Jeg prøver å sette meg inn i alle mulighetene det har og gleder meg til å utvikle meg som fotograf. Nikon har tilsvarende modeller, men jeg har ikke sett et tilsvarende tilbud på Nikon enda. Du får ha lykke til på jakten.

mvh.

Vidar

Lenke til kommentar

Med Canon 60D tror jeg nok du skulle bli fornøyd ja...jeg har holdt meg til Canon i mange år nå, og har for tiden 50D, kjempefornøyd med den, så jeg skal ikke skifte hus på lenge, har investert i det jeg trenger av gode objektiver også. Kameraet er fortsatt litt "å vokse i" for meg....(så vi canonister anbefaler Canon selvsagt)

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

Tror nok jeg må ta meg noen turer til rundt og se, men nå har jeg noe å se etter, iallfall. Jeg vet at det ikke er vanskelig å finne objektiver(?) til Nikon og Canon, og hvis det er lett å finne slikt til Sony også, så slipper jeg iallfall å bekymre meg for det når jeg skal handle.

Som den newbien jeg er, kommer jeg nok garantert til å spørre om mye rart framover. Bær over med meg :)

Lenke til kommentar

Jeg synes at utvalget av optikk til Sony er brukbart nå. Ihverfall for den jevne amatør, og Sony er i såpass i vinden for tiden at situasjonen blir bare bedre og bedre. Så det trenger du ikke å bekymre deg over.

For å gjøre forvirring total, så bør du også se på Pentax K-r. Det er godt kamera somfår mye skryt for tiden.

Lenke til kommentar

For meg høres et eller annet micro4/3-kamera bra ut her, det være seg GF1/2 eller E-PL1/2. Det er et stort steg opp i bildekvalitet fra kompaktkamera, men er ikke langt unna i størrelse og vekt. Når trådstarter skriver at hun tar med seg et lite kompaktkamera med seg hele tiden, hva er vel mer naturlig enn å holde seg til den størrelsen?

Sånn helt konkret, om penger ikke er det største hinderet, ville jeg kjøpt Olympus E-PL1 med kitlinse og Panasonic 20mm f1.7. Da får du stabilisering innebygget i kamerahuset samt en latterlig skarp fastlinse.

http://www.stevehuffphoto.com/2010/05/05/on-vacation-with-the-olympus-e-pl1-and-samsung-nx10-by-jonathan-wong/

Her kan du lese litt om denne snertne komboen.

Lenke til kommentar

Haha, se der ja..

psilocybe: Det der skjønte jeg lite av, det kunne nesten like gjerne stått på gresk :)

Men takk-takk, nå skal jeg lese meg opp på faguttrykk, så skal vi se dette går strålende :D

Det psilocybe snakker om, er et alternativ til speilreflekser. Det er kameraer som vi kaller speilløse system-kameraer. Micro-4/3 (også kalt MFt/µ-43/43) er en variant om Panasonic og Olympus støtter. Sony har en annen variant, Samsung en tredje.

Det disse systemene har felles, er at de ikke har speilmekanisme (og dermed heller ikke optisk søker); istedet så bruker du alltid skjermen nårdu skal ta et bilde (eller en elektronisk søker - en miniskjerm). Fordelen er en mer kompakt størrelse, samtidig som du får en bildekvalitet på speilrefleksnivå.

Noen av kameramodellene er designet spesielt for de som kommer fra kompkatkameraverdenen, slik at overgangen blir litt mindre brutal ;)

Jeg selv har en Panasonic GF1, og vil påstå at den kan gi gode resultater ...

Micro-4/3 modeller som du bør se på er Panasonic G2, Panasonic GF1/GF2, Olympus E-PL1 og E-PL2. Sistnevnte er på vei til butikken disse dager, og er dermed noe dyrere.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

tomsi42: Takk for oppklaringen :)

Jeg pratet ei venninne om kamerakjøp, og da sa hun at jeg ikke burde velge systemkamera, rett og slett fordi det ikke var sånn "vindu" å se gjennom, bare en skjerm. Jeg husker ikke helt hva hun sa, men iallfall mente hun at det kunne slå negativt ut, da. Er det tilfelle?

Både på de bildene du har tatt og den linken psilocybe la ut, ser nå bildene rimelig flotte ut.

Uansett, så synes jeg ikke at det er størrelsen det skal gå på. Som jenter på min alder flest, går jeg rundt med ei ganske stor veske. Eller en ryggsekk (praktisk, davettu).

Det jeg egentlig vil legge mest vekt på, er at det tåler å bli tatt med på litt forskjellig, om det er regn eller sol.

Lenke til kommentar

Det venninnen din sikter til, er det vi kaller en søker. Speilrefleksene har en optisk utgave. Noen systemkameraer har en elektronisk utgave innebygget (f.eks. Panasonic G2), andre har det som ekstrautstyr som du kan sette på (f.eks Panasonic GF1/GF2 og Olympus E-PL1/E-PL2). Panasonic sin (til GF1/GF2) er ikke veldig bra, Olympus sin er veldig bra. Det samme gjelder de innebygde søkerene til Panasonic GH1, GH2, og G2.

Lenke til kommentar

Mangel på søker er en omstilling, ikke noe annet. Det er bare en annen måte å komponere bildet på, og ikke nødvendigvis en dårligere måte. Den eneste ulempen jeg kommer på, er at skjermen kan bli blass i sollys, og at den bruker av batteriet.

Selv har jeg GF1 og Canon 7D og bruker de to om en annen. Søker har aldri vært et savn med GF1, selv om jeg tok meg i å ta den opp mot ansiktet på ren automatikk de første dagene.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg for rundt en måned siden. Lette rundt på nettet etter forskjellige alternativer, men ble bare mer og mer forvirret etterhvert som jeg kom over kamera etter kamera.

Til slutt landet jeg på sony sitt A33, og er veldig fornøyd med det, kan anbefales. Som en skikkelig nybegynner likte jeg at den hadde "innebygd bruksanvisning"; når man vrir på kontrollhjulet får man opp informasjon om hvordan de forskjellige modusen fungerer. Nå kan det jo være at andre kameraer også har denne funkjonen da.

Det med at den ikke har optisk men elektronisk søker har ikke jeg hatt noen problemer, men det virker som om alle proffene "hater" elektroniske søkere, så det er kanskje noe i det?

Når det gjelder objektiver virker det ikke som at det er lite til sony på markedet.

Så for å konkludere, kan jeg stå bak Sony A33 og anbefale den sterkt. Den er enkel å bruke, og gir utrolig bra bilder.

Lenke til kommentar

Jeg må bare takke alle for at dere ikke avskriver meg som et håpløst tilfelle, og for gode tips og råd, jeg har forstått at jeg beveger meg ut på tynn is her :!: Men størrelsen til tross, jeg tror nok jeg går for et stort kamera, og lar systemkameraene ligge så lenge. Size matters, vet dere!

Skal traske rundt på butikker nå i helga og se litt :)

Lenke til kommentar

Jeg må bare takke alle for at dere ikke avskriver meg som et håpløst tilfelle, og for gode tips og råd, jeg har forstått at jeg beveger meg ut på tynn is her :!: Men størrelsen til tross, jeg tror nok jeg går for et stort kamera, og lar systemkameraene ligge så lenge. Size matters, vet dere!

Skal traske rundt på butikker nå i helga og se litt :)

Du virker håpløs... :roll:

Du skal kjøpe et stort kamera, men ikke systemkamera.

"Size matters"? WTF! Dette er et fotoforum og kameraer er ikke alltid bedre når de er større.

Du vet at systemkamera er speilreflekskamera med og uten speil?

Eller er det et stort kompaktkamera du vil ha?

Hvis du vil ha et stort systemkamera så kan jeg anbefale denne:

camera.jpg

SIZE MATTERS :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...