Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen booter ikke

Gjest Slettet+716542314

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+716542314

Om jeg kobler fra strøm til PSU vil ikke datamaskinen boote korrekt lengre. (så lenge HK har strøm, og jeg slår av på vanlig måte fungerer alt kurrant)

Når jeg trykker på power knappen slår pcen seg på i et sekund eller to, før den slår seg av og på igjen. Dette pågår helt til jeg fysisk slår av strøm til psu.

Dette har jeg forsøkt:

Koble til en og en komponent

Bytte PSU

Koble til ulike minnebrikker

Resette bios (både ved jumpers og ved knapp bakpå HK)

"Løsningen" på problemet er å la pcen stå med strøm på i noen timer, så booter den korrekt. Har ikke klart å avklare akkurat hvor lenge det er nødvendig å ha strøm på, det eneste jeg kan tenke meg er at cmos batteriet blir utladet kjapt, men da skulle vel jeg egentlig ha fått meldingen om dette ved boot.

Noen som har hatt lignende problem eller har mulig permanent løsning på dette?

Komponenter:

Asus Maximus Formula SE X38 DDR2 775

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz Socket775

OCZ DDR2 4GB Vista Performance Platinum (har også prøvd med OCZ DDR2 4 GB Reaper Heat Pipe Conduit)

OCZ GameXStream strømforsyning 850W

Samsung 500 GB 7200RPM S-ATA2 16MB

Endret av Slettet+716542314
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+716542314

Har forsøkt med ny og bedre PSU ja, men samme feil. Har ikke sjekket/byttet cmos batteri enda. Trodde ikke CMOS batteriet kunne føre til boot fail, men mulig ; ) Skal se om jeg får tak i et nytt batteri senere i dag.

Lenke til kommentar

Du finner lett ut om det har noe å si da, hvis du bare tar ut batteriet. Maskiner skal boote uten cmos-batteriet på plass. Jeg tviler på at dette har noe med saken å gjøre. Det høres ut som en eller annen kortslutning. I og med at du hadde prøvd en annen PSU vil jeg tro det sitter i HK.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+716542314

Ja CMOS batteriet er det ikke, har prøvd uten og med nytt batteri. Det merkelige er jo at om pcen står i fred med strøm til HK i noen timer, så starter pcen. Kan ikke se noen "sprengte" kondensatorer heller, men om en av disse var ødelagt, ville vel ikke den starte etter en stund... Hmm

Update:

Strøm på HK i 5min, vil ikke boote

Strøm på HK i 10min = booter

Merkelig, men dette ikke skaper nevneverdige problemer. Får heller være tålmodig med pcen ;)

Endret av Slettet+716542314
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...