ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 takk for fyldig svar, men det er litt uklart for meg hvordan jeg skal gå fram. Er ikke så veldig kyndig på data. jeg har funnet de 2 systemfilene på fsx disken min. Er det bare å plassere dem i c: der win 7 ligger og så kan jeg formatere fsx disken etterpå? Hvorfor i det hele tatt har fsx disken min blitt systemdisk? Jeg trenger helst en enkel måte å formatere fsx disken min. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 takk for fyldig svar, men det er litt uklart for meg hvordan jeg skal gå fram. Er ikke så veldig kyndig på data. jeg har funnet de 2 systemfilene på fsx disken min. Er det bare å plassere dem i c: der win 7 ligger og så kan jeg formatere fsx disken etterpå? Hvorfor i det hele tatt har fsx disken min blitt systemdisk? Jeg trenger helst en enkel måte å formatere fsx disken min. her er et oppdatert bilde av diskbehandling just in case Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Fra diskbehandling, right klikk i C: partition og merke som active. Lukk Diskbehandling Åpne CMD as administrator, og skrive bcdboot C:\windows /s C: Du vil få meldning om hvordan det går. Etter det, kontrollere din C: i explorer, at det er en bootmgr file og en \boot folder å finne. Reboot og entre din bios. Velg i harddisk boot priority den C: disk, øverst på lista. Lagre og reboot. Kontrollere i diskbehandling at det er forandringer slik du ønsket. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 først: hva er cmd? hvordan blir jeg administrator? etter reinnstallasjonen av win 7 så har mange mapper fått hengelås-symbol og jeg kan ikke gå inn i dem? hvordan blir jeg administrator? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) CMD er vel Command prompt, et windows program. Du har sikkert kjennskap til DOS, og CMD er et program som oppføre seg som om da du utførte kommando linje ordrer. Det er ikke noe GUI i det du utfører. Det er i text, og derfor ikke så vanlig bland brukere. Windows har mange commandoer som kan utføres via CMD, som ellers er ikke tilgjengelig via det bruker GUI du ellers er vant med. Så hvis du klikk på Start >og skrive CMD i søkefelt, vil det komme opp en cmd.exe (program). Med å høyre klikk på det, vil du få alternativet å kjøre som administrator, som er en mer elevated i rettigheter konto enn det du har. Det er standard i windows det der. Fra kontroll panel, kan du via User Accounts (bruker kontoer) se hva din bruker er for noe. CMD:EXE Når det gjelder å ta bilder fra din screen, du har vel Snipping Tool i din windows under Accessories, eller? Endret 3. februar 2011 av wiberos Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 takk for hjelpen wiberos. Du skriver bra svar! Men du er ikke norsk ikke sant? når det gjelder brukerkonto så er jeg oppført som administrator. Men alikevel må jeg endre eierskap på alle mapper for å få tilgang til dem. Dette er tungvint med tanke på hvor mange mapper med hengelås det er. Vet du hva jeg skal gjøre? Før jeg måtte reinnstallere win7 hadde jeg ikke dette problemet og jeg hadde tilgang til alle mapper uten noen konfigurering. Dvs det var ikke noen mapper med slikt hengelås-symbol Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 altså i selve bios fant jeg ikke c: disken min. kun cd rom og fsx-disken (x:) fantes. Prøvde istedenfor "boot order" før jeg kommer inn i bios og da kunne jeg velge c: først. Når jeg da kom inn i win var c: satt som system og det var mulig å formatere fsx disken (x:) Men når jeg rebootet igjen så var igjen fsx blitt system og c: var ikke lenger system, og det går ikke an å formatere fsx disken. Skal jeg bare formatere fsx disken nå mens jeg har muligheten? eller er det noe jeg gjør feil siden c: disken ikke dukker opp i bios boot order? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 beklager, glem siste spørsmål. fant ut av det! takk for hjelpen! nå er det bare det med å få tilgang til mappene som gjenstår Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Det var fint at du klarte det med å velge permanent din bootdisk i harddisk-lista di, og ikke i et enkelt boot-order forsøk. Boot-order med F8 eller annet key, er kun for en gang du ønsker å forandre boot enhet. Men det med tilgang til mappene, er jeg litt i tvill på hva du menner. Er det for alt som er å finne på C: eller kun for noen? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Her er det mapper med hengelås-symbol som jeg ikke får tilgang til. her er det halvt gjennomsiktige mapper eller snarveier jeg ikke får tilgang til. Så altså kun noen mapper! Dette er error meldingen som kommer når jeg prøver å gå inn i mappen. Endret 3. februar 2011 av ltdata Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Egentlig er alt som det skal. "Documents and Settings" er noe du ikke skal bruke, Det er by design det der, og har med backward kompatibilitet å gjøre. Som regel er det kun shortcut (se på egenskaper). Det er Brukere du skal gå til når du ønsker å se nærmare på det. Det vil oppstå, som du nå opplever, med reinstallering, en annen windows versjon, med å enable administrator konto osv. Som sagt ikke noe galt. Og når du velger "Skjul beskytende.... og alt det der" fra mappealternativer i kontrollpanel, vil ikke være synlig heller. Men hvis du ønsker og før du velger å slette det "Documents and Settings" samt "Programfiles (med hengelås)" , resten skal du ikke gjøre noe med nemlig , det kan være greit å si noe om: -hvilken versjon av windows 7 har du? -har du aktivert det native Administrator konto? Dvs, hvis du logger av, hvor mange kontoer kommer du deg til? -og ellers status på Brukerkontoer. Husk, det er ikke noe galt slik det er hos deg nå. System Volume Information" "Recovery" "$Recycle.bin" er ikke foldere du skal åpne heller. Men kontrollere alt igjen, med å logg inn som en annen bruker, og sammenligne. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 takk for info. Jeg valgte "ikke vis skjulte mapper" og ting ble slik som før. Mye mer oversiktlig når det ikke er så mange mapper å forholde seg til. Var ikke vanskligere enn det Kun en ting igjen jeg ikke er helt fornøyd med etter reinstallasjonen. Hvis du ser på bildene av mappene så er størrelsen på mappene veldig liten. Jeg ønsker å ha visningen "detaljer". Jeg ønsker bare at mappene skal vises litt større. Dette gjelder også for ikonene på bunnlinjen på skrivebordet og for skriftstørrelsen som er standard i min web browser. Jeg tror ikke dette er instillinger for hvert enkelt element, men en global instilling som gjør alt litt større. skjønner hva jeg mener? Men jeg har ikke fått til/funnet ut hvor denne instillingen gjøres. Må takke for tålmodighet og hjelp du har gitt! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Se oppe i høyre hjørne på Utforsker, der har du 3 ikoner, en blå sirkel med spørsmålstegn helt til høyre. Klikk på den lille nedover-pilen på det innerste ikonet. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 I tillegg til Hårek's, vil du finne en del muligheter for å justere "Oppgavelinjen" >høyreklikk på linjen og i egenskaper fjerne markering i felt "Bruk små ikoner" Når du velger detaljer i alternativer for mappvisning, og ikoner er dermed små (det har med oppløsning på skjerm og å gjøre), så kan du justere en del med å bruke instillinger, nettopp, fra Kontrollpanel>Skjerm. Du har en del prekonfigurerte instillinger, men du kan og forandre (PPT) til den verdien du ønsker. Webbrowser har og mulighet for å etterjustere, hvis de instillinger du velger fra <Skjerm> er skrenmende. Når det gjelder nedre delen i explorer vindue, dvs når du har valgt "Detaljerute" i "oppsett" fra "Organizer" overst på venstre i explorer, så kan du og velge størrelse på ikoner i detaljeruter til det du ønsker. Men det er alltid å ha mest mulig working space på skjerm, ønskelig, er ikke det? og dermed slik justeringer kan forkorte litt for mye og dermed unødvendig. Men det er bare å prøve deg fram, til du finner det beste alternativ og oppsett for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå