ltdata Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Partisjonen min begynner å bli full. Satt av 50gb til win 7 og trodde det var nok, men ser ut som det bare hoper seg opp. Vet ikke helt hvor "de nye filene" som gjør at partisjonen øker størrelse er hen heller. Ok til mitt spm: Hvordan øker jeg størrelsen på OS-partisjonen? Har brukt Easus partition tool, men der tror jeg ikke det gikk an å øke størrelsen på OS partisjonen. Noen tips? Hvis ikke dette går an uten at jeg må formatere win 7, Hvor er typisk at det hoper seg opp filer på OS-partisjonen som jeg trygt kan slette? Sjekket temp folderen min, men den var nesten tom Endret 19. januar 2011 av ltdata Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Du kan øke partisjonsstørrelsen under Win-7 (via disk management). Men for å kunne gjøre det må du redusere størrelsen på den/de andre partisjonene på harddisken (også dette via disk management). Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2011 Ser ut som om det ikke går ann å øke volumet på OS disken. Kun redusere det Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Begrensingen ligger i at det må være ledig plass etter partisjonen. Så da må du faktisk først slette neste partisjon og lage en ny etterpå. Alternativt kan du bruke et annet partisjoneringsverktøy, som GParted. Slike program kan flytte innholdet i en partisjon. Men dette er en veldig tidkrevende operasjon, og det blir svært problematisk hvis f.eks strømmen går. Så det kan være tryggere og raskere å flytte data selv. En folder som tar mye plass etter hvert er C:\Windows\winsxs Min er over 7 GB. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2011 min er også 7 gb, kan jeg slette innnholdet i den? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Nei, den kan du ikke / må du ikke slette. Det er viktige systemfiler. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Hårek, Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du snakker om ledig plass etter partisjonen? Jeg har frigjort plass fra en av de andre partisjonene på samme disk. Denne delen har nå fått status som utildelt. Er det du mener om ledig plass etter partisjonen? Og når du snakker om å flytte data selv. Det vil jeg ikke tro er hensiktsmessig da det er veldig få "personlige" filer på OS partisjonen min, men mest systemfiler og slikt som du sier man ikke bør røre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Legg ut et bilde fra din Diskbehandling, så blir det lettere å forklare. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 har du tips om et enkelt program jeg kan bruke for å ta screenshots? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det finnes mange. Men du klarer det uten. 1. Trykk Alt-PrintScreen. (Alt knappen nede til venstre, PrintScreen knappen er oppe til høyre). 2. Åpne Paint (Du finner det på STart - Programmer -Tilbehør). 3. Edit - Paste, og du vil se skjermbildet i Paint. 4. File - Save As, velg PNG eller GIF som type. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Her er et bilde takk for tipset. Vedlig greit å kunne ta screenshots. enkelt var det også Endret 20. januar 2011 av ltdata Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Den utildelte plassen ligger nå rett etter G-partisjonen. For at det skal være mulig å utvide C-partisjonen må G flyttes slik at den utildelte ligger rett etter C-partisjonen. Dette kan ikke gjøres i Diskbehandling. Du kan bruke et annet partisjoneringsprogram for å gjøre dette. Eller du kan flytte alle filene på G til en annen disk og så slette G. Så kan du utvide C, og til slutt lage en ny G. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg har ingen filer på G: partisjonen så det skulle ikke være noe problem. Men er du helt sikker? Fordi L: har filer i seg og er på samme fysiske disk som OS. Eller er det bare den partisjonen som kommer rett etter C: som har noe betydning? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 L skal ikke påvirkes av dette. Men det er alltids best å ha backup, uansett. 1. Du sletter G. Da blir det en stor utildelt plass mellom C og L 2. Utvid C til ønsket størrelse. 3. Lag ny G av det som er igjen av det utildelte. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 hårek eller andre, jeg har nå fått til å utvide volumet på c:. Jeg ønsker nå å formatere innholdet på fsx disken min. Men det alernativet "formater" vises ikke når jeg høyreklikker på fsx disken i diskbehandling. Hvordan får jeg formatert denne disken i win7? og hva er egentlig hensikten med å formatere en disk når man kan slette alle filene manuelt? bare lurer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hvis du ser litt nøyere etter så står det System på den disken. Dvs dette er disken som booter fra BIOS. Hvis du hadde formatert den, og dermed slettet systemfilene, så kunne ikke Windows startet. Derfor får du ikke lov til å formatere. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 men dette er ikke systemdisken min, eller er ikke ment for å være det. Hvordan kan jeg da formatere den? Win 7 ligger på C: partisjonen. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Skal sies at etter at jeg måtte formatere C: og reinstallere win 7 så har det dukket opp noen slike "system volume information" mapper på de andre diskene min. Med hengelåssymbol, hvis det har noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) "System Volume Information" har ikke så mye med det som nevnes her, dvs. system partition/volume. "System Volume Information" vil du finne på alle formaterte partitioner. Det er essential. Hvis du installerte windows på C:, og en annet disk med en active partition var detectert fra Bios under oppstart av PC, så vil den active partition i den andre disk enn C: befinner seg, vil bli brukt som systemDisk/ partition, og C: vil bli som oppstart, dvs oppstart for OS windows. Du kan veldig enkelt, i win 7, velge hvor system partition skal være, eller til og med flytte de nødvendige system fillene (bcd og bootmgr) i en annen disk/partition når du måtte ønske. Det er bcdboot som utfører det. Eks: -du har installert windows i C: på disk 0. Det er både system og boot. -du kopler en disk til, hvor du lager en primær partition, og formatere den. Den partition blir tildelt bokstav H: Hvis du merker den partition som active, og ved neste reboot, skifter i Bios at det er den disk 1 som skal være din oppstarts disk, oppleve å få en bootmgr is missing meldning. Skifte tilbake til Disk 0 i biosen, og boot in til Windows. Fra CMD as admin utføre da følgende: bcdboot c:\windows /s H: Det vil kopiere de filene som definerer en system disk, til Disk 1 og selvfølgelig partition 1 , som er den H: Reboot og velg oppstartdisk i biosen å være den Disk 1. Windows vil loade normalt, og du vil via diskbehandling finne at: Disk 1 med partition 1=H: er merket som "system" Disk 0 med partitioin 1=C: er merket som boot, oppstart. Endret 3. februar 2011 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå