liern84 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Hei! Siden jeg har fått så god hjelp på forumet av kompetente folk tidligere, drister jeg meg til å legge ut et spørsmål. Bor i en leilighet fra 1979, og er i ferd med å pusse opp badet. Imidlertid har det dukket opp et problem som viser seg å være kinkig. Det er laget hull i flis,litex og osb-plate til kontaktpunkter på badet, og de gamle Elko koblingsboksene er fortsatt intakte. Imidlertid er ringen med skruehull for å feste vegguttak vridd (se bilde). Dette gjør at det er umulig å feste vegguttak (som dette http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156263166) rett. På nyere koblingsbokser ala disse http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Koblingsboks1/ er jeg vant til at plastringen som gjengene sitter i kan vris til riktig posisjon. Dette ser ikke ut til å være tilfelle med den gamle Elko-boksen (merket med L 286) fra leiligheten ble bygget i 1979 ??? Selve boksen (se bilde) er av gjennomsiktig plast, mens ringen med skruegjenger ser ut til å være metall. Men jeg klarer f... ikke vri den "skruefeste-ringen". Kan tro jeg irriterer meg over at dette ikke ble sjekket før litex og fliser ble lagt. Noen som vet om en gammel Elko-boks skal kunne vris på denne måten? Evnt forslag til andre løsninger ??? Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Er det en Elko plastboks med metallring så skal denne metallringen gå ann å vri rundt. Den kan sitt godt fast, spesielt etter så mange år og kansje litt maling, lim etc. Men ofte så kan denne ringen sitte litt skjeft for at skruene skal treffe riktig i hullene til stikkontakten. 1 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) og viste du ikke DET, så er du ikke elektriker, og har IKKE lov til å gjøre endringer på den faste installasjonen. og du bør HVERTFALL ikke gjøre noe på et baderom. Endret 19. januar 2011 av SirAmp 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Du har et visst slingringsmonn ved montering av innfelte stikker. Det er ikke mye, men kanskje du kan få det noelunde bent. Tenker selvfølgelig på elko sine stikker. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Hvis det skal stå en stikkontakt/bryter i boksen, så kan du sikkert borre hull i flisa, sette inn plugger, og skruer i rammma på kontakten. Eller borre nye hull i ramma på kontakten. Eventuelt også i ramma inni boksen, gjerne med gjenger. Så sette inn maskinskruer... Hvis det er silikon som holder igjenn ringen, så er det som regelt bare og skrape det vekk. Bruker du norwesko sine 12mm utforingsringer, så klarer du kanskje og få snudd festene til rett plassering! Men anbefaler deg på det sterkeste og ringe en godkjent installatør! Endret 25. januar 2011 av Lakshore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå