Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

brudd på off. loven § 5a?

rcc

Anbefalte innlegg

hei igjen folket :)

nok et spørsmål....

jeg har nå vært igjennom et helvete på grunn av barneværnet....

etter et møte vedrørende guttungen så tok kjæresten til den andre parten og gikk rundt og viste frem papirene som vi fikk på bv.møte....

på disse papirene står det ganske diskriminerende info om samboeren min og om meg...

disse papirene er merket "unntatt offentligheten, iht. Off.Loven § 5a"

dette har skapt MYE problemer for meg og min samboer. og da snakker vi om draps trusler osv....

papirene gjelder bekymringsmeldin fra "anonyme mennesker" som har overdrevet noe sykt og derfor gjort at jeg har fraskrevet meg ungen min på grunnlag av folk som skal utdøve "loven" i egene hender og jeg var redd for at dem evt skulle komme når guttungen var i huset.

foresten så sto det at jeg drev og tok litt anfetamin i mine yngre dager og derfor måtte ha anfetamin i huset og kun brukte det når guttungen er borte dette hadde dem visst fått hørt av den "anonyme"... dette er jo sinnsykt....

har barneværnet i det hele tatt lov til og gi disse papirene til oss???

har kjæresten lov til og løpe rundt og vise disse papirene til alle hu kjenner???

dette går jo ut over meg og samboeren min så sterkt at vi må flytte fra fylket på grunn av frykt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Offentleglova 1970 § 5a (videreført i offentleglova 2006 § 13) fastslår at dokumenter som er underlagt taushetsplikt ved lov eller med hjemmel i lov ikke skal utgis for offentligheten. Taushetsplikten retter seg mot myndighetene, altså barnevernet.

Barnevernloven har taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til 13e, jfr barnevernloven § 6-7. Taushetsplikten omfatter helt klart disse opplysningene, da det er opplysninger om noens personlige forhold (fvl § 13 første ledd pkt 1).

I forvaltningsloven § 13b første ledd pkt 1 er det fastslått at taushetsplikten ikke er til hinder for at opplysninger i en sak gjøres kjent for partene. I en barnevernssak er barnets foreldre parter, altså kan opplysningene gjøres kjent for dere.

Det følger av forvaltningsloven § 13b annet ledd at den som får opplysninger som er underlagt taushetsplikt og som vedkommende ikke selv er "eier" av, ikke kan bruke denne på annen måte enn for å ivareta sine egne interesser i saken. Vedkommende kan straffes etter straffeloven § 121 på samme måte som offentlige tjenestemenn hvis man bryter taushetsplikten (men bare hvis man er blitt informert om at å bryte taushetsplikten er straffbart).

Jeg vil tro at det straffbare forholdet er for den andre parten å gjøre opplysningene tilgjengelig for sin kjæreste. Kjæresten, på den annen side, kan antageligvis bli straffet for å gi "offentlig meddelelse om personlige forhold" (straffeloven § 390).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...