Gå til innhold

Spørsmål om fiolin

DeLonge

Anbefalte innlegg

Hei sann,

Jeg har egentlig alltid vært veldig fascinert av fiolin, men har liksom aldri vurdert å begynne å spille det. Jeg har nå spilt gitar i rundt 9 år, bass i 5 og trommer i 6-7 og føler for noe nytt. Fiolin virker egentlig som et naturlig valg for min del da. Spesielt siden, som jeg sa, dette er noe som alltid har fascinert og fenget meg. Jeg tenker da spesielt elektrisk violin. Mest fordi jeg bor i en leilighet sammen med broren min, og jeg tror han hadde blitt gal om jeg skulle spilt på en akkustisk fiolin hele dagen, men også fordi jeg tenker først og fremst å muligens få den med i bandet jeg spiller i. Om det låter bra :)

Jeg har i hvert fall noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med:

1. Er mye av gitarferdighetene overførbare til fiolin?

2. Er det er mulig å koble den til gitarforsterker?

3. Hva slags utstyr er et MUST? Bortsett fra violinen og strykeren, så klart.

4. Hva er den beste måten å lære å spille på?

5. I forhold til gitar, hvor vanskelig er det å lære å spille?

6. Hva slags fiolin skal jeg velge? Jeg ser at de kommer i litt forskjellige størrelser.

7. Hvor mange strenger burde den ha?

8. Hvordan stemmer man den?

Godt mulig jeg kommer på noen flere spørsmål etter hvert, men om dere klarer å hjelpe meg med disse, så vil jeg i hvert fall være veldig takknemmelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Er mye av gitarferdighetene overførbare til fiolin?

Jeg har spilt fiolin i 9 år, men klarer ikke å overføre ferdighetene i særlig stor grad de få gangene jeg klimprer på gitaren. Mulig noe av fingerteknikkene fra gitar funker på fiolin.

2. Er det er mulig å koble den til gitarforsterker?

Har ikke spilt el-fiolin, men regner med det.

3. Hva slags utstyr er et MUST? Bortsett fra violinen og strykeren, så klart.

Ikke noe jeg kan komme på i farten.

4. Hva er den beste måten å lære å spille på?

Få deg en fiolinlærer, som iallefall får deg i gang. Finnes sikkert noen minikurs på nettet. Når du har blitt kjent med fiolinen, begynn med enkle stykker - og videre, spill noe du liker. Har du et brukbart gehør, funker det svært godt å spille musikk som du "kan i hodet".

5. I forhold til gitar, hvor vanskelig er det å lære å spille?

Har liten erfaring med gitar.

6. Hva slags fiolin skal jeg velge? Jeg ser at de kommer i litt forskjellige

størrelser.

Spør i en butikk som selger fiolin.

7. Hvor mange strenger burde den ha?

4.

8. Hvordan stemmer man den?

Fiolinen har vanlige stemmere, som på gitar. I tillegg er det vanlig å ha finstemmere. Finnes også å kjøpe sånn stemmeboks, som på gitar.

Håper det hjalp :).

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Det hjalp, selv om du ikke har spilt gitar, så tror jeg det er som du sier at man kan overføre noe av fingerferdighetene fra gitar over til fiolin. Man lærer også å kordinere høyre og ventre hånd med hverandre når man spiller gitar og det vil nok også komme til nytte når man spiller fiolin.

Lenke til kommentar

Fiolin er VELDIG mye vanskeligere å spille enn gitar. Regn med 3-4 år får du får det rent. Så ja, trengs litt tålmodighet. Det er jo annen stemming enn på gitar, så det blir litt forskjellig. En fiolin er stemt G D A E fra mørk til lys, altså kvintstemming.

En elfiolin er det bare å koble til gitarforsterker, det er ganske kult. En fiolinlærer er absolutt å anbefale, hvertfall en time i starten så du lærer basicen. Hvis du er fullt utvokst (heh) så kjøp en fullsize-fiolin (4/4)

Lenke til kommentar

Om du ikke har lyst til å bruke for mye penger på dette i starten så kan du vurdere å kjøpe fra: http://favoritetrading.no/

Ikke la deg skremme av at siden er skrevet på utrolig dårlig norsk, de er pålitelige. Det er en kineser som er bosatt i Oslo som driver butikken. Han kjøper inn billige instrumenter fra Kina og selger de for en billig penge. Har handlet fra han ved flere anledninger selv og har ingen ting å utsette på servicen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...