Gå til innhold

Hva synes du google og apple bør gjøre med deres mobil OS.

Anbefalte innlegg

Har aldri brukt iOS, men har Android. Noe som kan forbedres der er måten man styrer hva som bruker Internet. På min gamle java-telefon fikk jeg alltid spørmål om jeg ville tillate programmer å bruke Internet, mens på min Android-telefon er det enten av eller på. Synes jeg burde kunne velge hvilke programmer som skal ha tilgang til Internett.

Samme burde det jo egentlig være for andre tilganger også. Der jeg som telefoneier bestemmer hva programmene skal ha tilgang til i stedet for den som har utviklet app-en. Det er jo mange programmer som krever tilgang til ting som egentlig ikke er nødvendig for at programmet skal fungere. Men som tilbyr ekstra funksjonalitet som noen kan ha bruk for (eks. tilgangen til å ringe telefonnummere som Opera Mini krever). Slike burde være mulige å velge bort.

Endret av Kongeskipet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedønsket mitt for android måtte vært en integrert applikasjonsbutikk. Denne butikken burde utelukkende inneholde googlegodkjente applikasjoner. Med andre ord har man det vanlige, åpne market og i tillegg en butikk med 'verifiserte' apps slik at man vet hva man går til ved nedlasting. Dette er selvfølgelig inspirert av App Store, men vil totalt sett bidra til 'best of both worlds'.

Høres fornuftig ut, men ser imidlertid ut til at fragmenteringsproblemet også er i ferd med å innhente Android-Market; Amazon er i ferd med å lansere sitt eget marked, HTC er iferd med å gjøre det samme. Og det er vel, på denne bakgrunn, rimelig å anta at også flere andre vil komme etter...

Det er jo fortsatt muligheter for at disse nye og brandede "markets" vil stille strengere og/evt andre krav til Apps enn det som er tilfelle i Android markets, men only time will show...

ps. ingen catfight her? :!:

Fragmentering her kan slå begge veier. Som med PC kan det skape konkurranse, der produsenter kan differensieres fra hverandre på gitte kriterier. Kanskje Samsung går for utvalg, HTC for kvalitet og SE for funksjonalitet i sine respektive butikker? Mange muligheter her!

Et alternativ er jo hvis Google slipper ut en type 'lisenser' som beviser at du lager kvalitetsprogramvare. Ved å legge til rette for integrasjon av andre nettbutikker kan man dermed få det beste fra alt (mye det samme prinsippet som en RSS-leser).

Det kommer neppe til å skje, for Google er ikke interessert i dette. Det har ingenting med deres forretningsmodell å gjøre og etterspørselen er for lav, enn så lenge. Det blir uansett spennende å se hva nye applikasjonsbutikker kan føre til!

Lenke til kommentar
iPhonebrukere bør være obs på datatrafikken. Spesielt de som har abonnementer som ikke er begrenset på trafikk.
tror vi sier at alle smarttelefonbrukere må være obs på datatrafikken om de ikke har ett abb på ubegrenset data. Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Vi har hatt et tilfelle av voldsom datatrafikk en periode med en iPhone i familien. På et abonnement som var begrenset med 500 mb data i måneden ble dette brukt opp på kort tid. Når jeg sjekker med operatøren når dette ble forbrukt så lå mobilen i hanskerommet på bilen min som stod parkert på Gardermoen akkurat den dagen. Reiseregning og parkeringsbillett gjør at jeg ikke er i tvil.

Jeg har opplevd høyt dataforbruk på DHD'en også men da har det skjedd når jeg har brukt den. F.eks som wifi hotspot for mac'en.

Hva gjør man for å unngå slike overraskelser på en iPhone? Jeg tenker med gru på hvis det hadde skjedd med et abonnement som ikke var begrenset på data.

Lenke til kommentar

aiai... gode nyheter, det er nå bekreftet at Android 3.x har hardware akselerering av GUI :dribble:

http://www.engadget.com/2011/01/26/android-3-0-honeycomb-sdk-preview-goes-live/

Endelig! det + at Google tar tak og rydder opp i Market lover jo bra!

Her er fra de offisielle Android sdk sidene:

"Android 3.0 offers a new hardware-accelerated OpenGL renderer that gives a performance boost to many common graphics operations for applications running in the Android framework. When the renderer is enabled, most operations in Canvas, Paint, Xfermode, ColorFilter, Shader, and Camera are accelerated. Developers can control how hardware-acceleration is applied at every level, from enabling it globally in an application to enabling it in specific Activities and Views inside the application."

Endret av DroidOle
Lenke til kommentar

Det vil komme 3.x til mobiler også:

"Android 3.0 phones

One of the first Android 3.0 phones could be the Samsung Galaxy S2 if another rumour is to be believed. The leaked details of the Galaxy S I9200 claim a 4.3-inch screen with a resolution of 1280x720."

Read more: http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/android-3-0-rumours-and-latest-updates-706243#ixzz1CBDkcS00

Sakset fra intervjuet av mannen bak GUIên til Android 3.0:

We've seen Android 3.0 Honeycomb on tablets, but we haven't heard much about how it'll work on smartphones. Engadget filmed an interview with Matias Duarte, head of interface and design for Android, and from the interview we've learned a bit about how Honeycomb is going to work on smartphones. The video is below, but here's a summary in case you don't want to view the 25 minute interview

- Buttonless phones: Matias confirmed that Honeycomb for smartphones, like the tablet version, will provide a system for virtual button controls so that an OEM doesn't need to include the typical Android buttons. Imagine the sleek devices we'll see without the clutter of buttons.

- Multitasking: Admitting that the tap-and-hold method of the home key in Android is a bit slow, Matias contended that the new way of multitasking on Honeycomb for tablets (where one tap brings you a live preview of your open applications) will be available on phones.

- Hidden Menus: Google knows that hidden menus are a huge problem in Android. Sometimes pressing the Menu button will bring up unobvious, yet often vital functions. In Honeycomb for both tablets and smartphones, the top application bar will be used to bring forth commonly used functions that were found in the Menu button options in previous versions of Android

http://pocketnow.com/android/matias-duarte-gives-glimpse-of-android-honeycomb-on-phones

Endret av DroidOle
Lenke til kommentar

Det med høyt mobildata bruk på iPhone er faktisk et ganske stort problem, har lest litt på apple.com nå og det utrolig mange tråder som handler om dette. Så endel fra Norge som postet der også. Flere av trådene er over 70 sider lange hvor problemet er fortsatt aktuelt også med 4.2.1. En annen ting med 4.2.1 er at den bytter til mobildata når du har på wifi og mobilen går i stby, noen som mener at det og iOS sin multitasking kan gjøre at mobilen bruker mye mobildata. Apple er vist ikke så glade i de som kommer med altfor hard kritikk mot dette så flere postere og innlegg har blitt slettet. Er også snakk om noen søksmål mot Apple og noen oppratører.

Og folk lurer på hvorfor det ikke lar seg gjøre å holde en VS tråd saklig...

"Jeg har hørt at Galaxy S fikk så hard kritikk på samsung sine forum at den harde kritikeren ble bannet, tenk!"

For å svare på det opprinnelige spørsmålet om hva google burde gjøre med os'et sitt, kan jeg bare si at google burde ta lærdom av sine feil og begynne på nytt, kanskje opprette en slags hardwarestandard og softwarestandard som må oppfylles, slik at OS'et drar færre paralleller mellom seg selv og en sekk med stinkende slakteavfall med små linuxpingviner i.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At nett iPhonen bruker nett når den ikke er i bruk er jo dårlig. Men dette gjelder jo flere mobiler så er vel ikke noe å snakke om. Ikke få denne tråden her stengt for at dere skal gå til angrep på hverandre. Går faktisk an å diskutere med en saklig tone uten alt tullet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...