nKyb Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Vindicator, selv om iOS har mindre funksjoner og mer ulemper er den fortsatt en mer brukervennlig enn Android enheter. Man må se hva folk har behov for som UrgeLoL har uttalt seg mange ganger. Jeg anbefalte nylig en venninne av meg en Galaxy S, men hun skjønner bare ikke hvordan man bruker widget eller hva det er, bruke og laste ned apps eller rett og slett sliter med å se forskjellen mellom 3G nett bruk og Wifi. Patetisk, ikke sant? Ikke alle skjønner meningen med smartmobil. Spurte meg nå nylig hvorfor mobilen hennes lagger sånn, så da anbefalte jeg henne å oppgradere den. Resultatet? Som forventet, "har ikke peiling, kunne du hjelpe meg?" Det tar tid å komme seg inn i det for dem som ikke er nerd som oss andre. Hun har altså ingen Widget på homescreenen, men liker å ha bagrunnsbilder der. Så da har hun bare appsene og innstillingene å gå på. Kanskje det hadde vært bedre med en iPhone allikevel? Ja, disse problemene vil jo også forekomme hos iOS, men i mindre grad. Stabilitet er der fra grunnen av og oppdateringer er ikke akkurat et must med det samme. iTunes vet jo de fleste uansett så da er det bare å sette inn sangene så er man klar til bruk. 4 Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Vindicator, selv om iOS har mindre funksjoner og mer ulemper er den fortsatt en mer brukervennlig enn Android enheter. Man må se hva folk har behov for som UrgeLoL har uttalt seg mange ganger. Jeg anbefalte nylig en venninne av meg en Galaxy S, men hun skjønner bare ikke hvordan man bruker widget eller hva det er, bruke og laste ned apps eller rett og slett sliter med å se forskjellen mellom 3G nett bruk og Wifi. Patetisk, ikke sant? Ikke alle skjønner meningen med smartmobil. Spurte meg nå nylig hvorfor mobilen hennes lagger sånn, så da anbefalte jeg henne å oppgradere den. Resultatet? Som forventet, "har ikke peiling, kunne du hjelpe meg?" Det tar tid å komme seg inn i det for dem som ikke er nerd som oss andre. Hun har altså ingen Widget på homescreenen, men liker å ha bagrunnsbilder der. Så da har hun bare appsene og innstillingene å gå på. Kanskje det hadde vært bedre med en iPhone allikevel? Ja, disse problemene vil jo også forekomme hos iOS, men i mindre grad. Stabilitet er der fra grunnen av og oppdateringer er ikke akkurat et must med det samme. iTunes vet jo de fleste uansett så da er det bare å sette inn sangene så er man klar til bruk. LOL, du vet at dette 'iOS er mere brukervennlig enn Android' er en ren Apple fanboi uttalelse? Du kan aldri i verden ha prøvd Android 2.3.3 eller Android 3.0 Honeycomb om du mener iOS er mere brukervennlig. Du vet at ting blir mere brukervennlig når man har mulighet for Widgets som gjør ting MYE enklere i Android og med at du har en ekstern harddisk funksjon i Android som gjør at du bare kan overføre filer rett over til telefonen din rett i fra filutforskeren i WIndows. Begge disse tingene gjør at Android er MYE mere brukervennlig enn iOS. Bare at du MÅ ha iTunes for å i det hele tatt kunne bruke en iPad / iPhone sier alt på at det ikke er så brukervennlig som dere skal ha det til. Jeg har brukt iTunes i 1 og et halvt år mens jeg brukte min iPod Touch. Og verre mareritt skal man lete lenge etter. Problemer som korrupte iTunes bibliotek som har gjort at iTunes har slettet alt på min iPod Touch neste gang jeg koblet den til maskinen min og skulle til å synce den opp mot iTunes har oppstått gang på gang. iTunes / iPhone / iPod Touch støtter vanvittig lite film / musikk formater, så du må konvertere alt til mp3 / m4a og de få film formatene enhetene støtter hver gang du vil ha over disse tingene via iTunes. iTunes ødelegger bildene dine og gjør dem vanvittig dårlig i kvalitet (og i verste fall 3 dobbler bildene dine i størrelse selv når bildene er blitt gjort mye værre i kvalitet) om du synkroniserer bildene dine via iTunes over til din iOS enhet. Prøv å zoom litt på bildene dine etter at du har overført dem til din iOS enhet, så ser du hvor fantastiske bildene dine ser ut. Han som fant ut at dette var en god ide i Apple skulle ha vært sparket på dagen. iTunes for Windows er TREG og installerer en masse dritt som du egentlig ikke skulle ha trengt å hatt. Du får ikke lov til å slette musikken som du har på din iPad / iPhone uten å måtte gjøre det via iTunes. Drar du til en kompis og vil ha noen sanger der og installerer iTunes på hannes maskin, gjett hva som skjer da?, jo da lager iTunes ett helt nytt iTunes bibliotek og sletter alt på din iOS enhet. Koselig sant? Dette er bare en liten brøkdel av hva som gjør at iPhone's og iPad's er LANGT i fra å være brukervennlige. Og mens jeg husker på det. Når det gjelder iPad 2. Hvorfor i alle dager presser dem inn en dual core CPU i en iPad 2 om OS'et ikke bruker 10% av hva iPad 2 virkelig er god for?, eller for å si det på en annen måte, hvorfor bruke dual core CPU når det nesten ikke finnes funksjoner og programmer som utnytter de 2 CPU'ene fullt ut til iPad 2? Blir jo det samme som å kjøpe seg en Bugatti Veyron mens du bor ute på landet med gjørmeveier over alt. Du får jo ikke utnyttet bilen til noe som helst. Og dette med at du har en veninne som ikke skjønner seg på dette med Widgets. Men herregud da, prøv å vis henne hvordan det funker, så lærer hun det på null komma niks. Når du alt har gått igjennom hvordan man legger til widgets og slikt 2-3 ganger, så er det absolutt ingen problem for henne å bruke en Galaxy S. Var litt om og men når jeg fikk min XPERIA X10 for første gang, men tok meg en halv time så var jeg kjent med hele OS'et og hadde ingen problemer med å bruke Android da. Endret 10. mars 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
Newton Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 En idiot kan spørre mer enn 10 vise kan svare...eller mer enn noen gidder svare på... Men her er i alle fall ett svar: iPad2 trenger en dual-core CPU f.eks når den skal gjøre dette: http://www.apple.com/ipad/from-the-app-store/imovie.html ...eller dette: http://www.apple.com/ipad/from-the-app-store/garageband.html ...sikkert ikke så dumt for dette heller: http://itunes.apple.com/us/app/epic-citadel/id388888815?mt=8 ...for ikke å snakke om hva som kan komme med iOS 5, men det får vi vente en måneds tid før vi vet mer om da Apple vanligvis viser fram neste versjon av iOS utpå vårparten... Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Selv en Android-bruker som meg blir overrasket over enkeltes fanatiske kjærlighet til denne mobilplattformen, med alle sine svakheter og fordeler. Hallo? Det er bare en telefon! Hvor kommer dette religiøse aspektet fra? "Brukervennlighet", vel ... jeg tror at alle kan være enige om at det finnes ulike typer brukere. Hva som er "vennlig" for en bruker spørs på hva slags bruker man er. Ikke sant? En widget er ikke brukervennlig om brukeren er så lite interessert i smartmobiler og teknologi at brukeren ikke skjønner hva en widget er eller hvorfor det er bra. Enkelte, som min mor, er sånn. Hun klarer å programmere den gamle videospilleren til å ta opp ting til gitte tidspunkt, men rullgardinen går ned dersom det skal gjøres noe annet som f.eks. å stille klokka på videospilleren. Hun har ikke nubbesjans, selv om det står svart på hvitt i bruksanvisningen hvordan man gjør det. Greit, det er litt knot, men for meg er det ikke noe problem, hodet mitt er innstilt på teknologi og knapper og displayer og alt mulig av dilldall og fjas. For meg er videospilleren enkel og brukervennlig, for min mor er den umulig å kommunisere med, den kunne like gjerne ha hatt kinesisk bruksanvisning og menyer på russisk. Er min mor dum? Jeg vil si at hun ikke er det, uten å utbrodere detaljer om hvorfor jeg mener at hun ikke er det. Akkurat teknologi forstår hun seg imidlertid ikke på. Bare tanken på å skulle gi henne en Galaxy S og be henne om å sette opp en enkel widget på homescreen, vel ... dødfødt prosjekt. Ser man verden kun fra sitt eget perspektiv så er det veldig mye som blir latterlig og uforståelig. Da er det ofte fruktbart å gå i seg selv for å prøve å forstå mer, i stedet for bare å anta at ting bare helt naturlig er latterlige og uforståelige og at en selv er mer eller mindre perfekt. </trollfeed> 2 Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 En idiot kan spørre mer enn 10 vise kan svare...eller mer enn noen gidder svare på... Men her er i alle fall ett svar: iPad2 trenger en dual-core CPU f.eks når den skal gjøre dette: http://www.apple.com/ipad/from-the-app-store/imovie.html ...eller dette: http://www.apple.com/ipad/from-the-app-store/garageband.html ...sikkert ikke så dumt for dette heller: http://itunes.apple.com/us/app/epic-citadel/id388888815?mt=8 ...for ikke å snakke om hva som kan komme med iOS 5, men det får vi vente en måneds tid før vi vet mer om da Apple vanligvis viser fram neste versjon av iOS utpå vårparten... Jojo, nå har jeg heller ikke sagt at ingen programmer utnytter 2 CPU'er heller. Jeg sa at nesten ingenting utnytter begge CPU'ene fullt ut i dag. Og før det kommer mye mere ting som utnytter begge CPU'ene fullt ut, så er iPad 3 kommet uansett mest sannsynligvis. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) En widget er ikke brukervennlig om brukeren er så lite interessert i smartmobiler og teknologi at brukeren ikke skjønner hva en widget er eller hvorfor det er bra. Men iTunes, DET SKJØNNER DEM uten problem ja :!: . Skjønner dem iTunes, så burde ALLE, ja absolutt alle skjønne hva en Widget er og hva Android er og hvordan det fungerer. Dette argumentet at ting er vanskelig i Android blir bare så latterliggjort når alle som har iPad / iPhone må bruke iTunes som er en viktig del av iOS som faktisk er 5836538 ganger mere vanskelig å bruke over hvordan det er å bruke Android og Widgets i Android. Endret 10. mars 2011 av Vindicator 1 Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg må faktisk si meg enig i at jeg synes iTunes er fryktelig lite brukervennlig. Eller kanskje ikke iTunes, men konseptet med at man må ha iTunes for alt. Jeg glemmer aldri hvor utrolig skuffet jeg ble, når jeg fant ut at all musikken forsvant når jeg hadde dratt en fem timer lang reise til min far, og skulle legge inn noe musikk til ham (Han hadde allerede en iPod), og all musikken min forsvant :-/ 5 sanger som pappa liker på tur hjem... Det sugde! Det kan være det er muligheter for å unngå dette (og det antar jeg også at det er), og kanskje er det ikke slik lenger. Men det å ikke kunne dele noen filer var dealbreaker for meg. Jeg har nesten ikke brukt min 80GB iPod etter det, til tross for at jeg oppdaterte musikkbiblioteket igjen når jeg kom hjem igjen. Og jeg har ikke satt meg inn i dette, men det virker som om man må bruke iTunes unødvendig masse. At man må bruke iTunes til ting man ellers ikke burde ha noe problem med å fikse. For eksempel har jeg forstått at for å redigere navn og lignende må du innom iTunes? Det er rett og slett tungvindt, og det er kanskje et luksusproblem, men jeg ønsker ikke å bruke enda et program. Til gjengjeld er det kanskje praktisk å ha ALT med telefonen din inne i ett program, men jeg synes i hvert fall ikke at det er så utrolig brukervennlig å ikke kunne koble mobilen til andre PCer og dele hva man vil med dem, eller lade mobilen der, hvis de har iTunes. Autosync er standard, jeg vet det kan slås av, men vi snakker strengt tatt om at ting skal være enkelt fra begynnelsen av, og at det er så brukervennlig. I mitt tilfelle var det nettopp synce jeg skulle, slik at min far fikk 18.000 sanger istedetfor bare de 5... Som sagt igjen, det er sikkert mulig, men det var ikke åpenlyst nok til at jeg forstod det, og jeg er relativt oppegående på PC, og var det da også (Ikke ekspert, bare relativt oppegående), så da tror jeg heller ikke dette er noe som vises som noen åpenbarhet for de som er gjennomsnittelig gode på PC eller dårligere, som burde være omtrent 60% av befolkninga. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg har enda ikke møtt på en iPhone-bruker som ikke har klart å bruke iTunes - men noen skal jo være den første. Gratulerer! Vis meg gjerne en enklere metode som ivaretar følgende, som iTunes gjør: - Svært enkel og intuitiv førstegangs aktivering av iPhone/iPad - oppsett av brukerdata, e-postkontoer osv. hentes automatisk inn direkte fra datamaskinen. - Ta full sikkerhetskopi av telefonen - brukedata/konfigurasjon, apps, meldinger, bilder, osv. - svært enkelt å gjenopprette til reformatert/ny telefon. - Installere OS-oppdateringer med et par klikk, etter at bruker varsles automatisk om at oppdatering ligger klar. - To-veis automatisk synkronisering - alle bilder og filmer du har tatt siden forrige synkronisering overføres til datamaskinens bildebibliotek, eventuelle synkroniseringsmapper du har satt opp på datamaskinen overføres til iPhone/iPad. - Musikk, apps, osv som er kjøpt online via iPhone overføres automatsik til datamaskinens mediabibliotek ved synkronisering. - Administrere/overføre musikk, filmer, podcasts, spillelister, osv. - alt i et brukergrensesnitt som er tilpasset akkurat dette. Bl.a mulighet for å definere avanserte, smarte spillelister, som lar deg velge ut akkurat det innholdet du vil ha, etter kriterier som ikke er mulig i standard filutforsker. - Mulighet for å administrere forskjellig innhold for flere iPods/iPhones/iPads fra samme iTunes-bibliotek. - Administrere og organisere apps - iTunes på datamaskinen kan ta vare på alle apps, selv om man for øyeblikket ikke har dem på iPhone/iPad. Apps kan flyttes/organiseres mellom alle hjemmeskjermene på iPhone , noe som er enklere på en stor dataskjerm i iTunes. ...bare for å nevne noe... 3 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) @Leifen18: Jeg tror neppe at Apple hadde blitt veldig populær hos plateselskapene dersom de gjorde det så enkelt å bruke iPod/iPhone til å piratkopiere musikk som det du ønsker dag... At ting er litt krøkkete i så måte er ganske enkelt fordi Apple driver verdens største online musikkbutikk, og kanskje ikke ønsker å tirre musikkbransjen (dvs. de som eier rettighetene til innholdet Apple selger) enda mer enn de allerede har gjort. Det finnes veier utenom som ikke er særlig vanskelige, men jeg synes det er greitt at det kreves litt innsats for å gjøre seg selv til "skurk"... Endret 10. mars 2011 av Newton 3 Lenke til kommentar
nKyb Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Nei, jeg har ikke prøvd android 2.3.3 eller 3.0. Jeg bruke Android selv og synes den er mye råere enn iOS. Saken er at mange andre synes det er mer brukervennlig med iPhone. Ikke spør meg åssen (hater selv iTunes), men ser at nybrukere som bruker iPhone er mer fornøyd enn android og føler at de har mer kontroll over mobilen. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Jeg har enda ikke møtt på en iPhone-bruker som ikke har klart å bruke iTunes - men noen skal jo være den første. Gratulerer! Vis meg gjerne en enklere metode som ivaretar følgende, som iTunes gjør: - Svært enkel og intuitiv førstegangs aktivering av iPhone/iPad - oppsett av brukerdata, e-postkontoer osv. hentes automatisk inn direkte fra datamaskinen. - Ta full sikkerhetskopi av telefonen - brukedata/konfigurasjon, apps, meldinger, bilder, osv. - svært enkelt å gjenopprette til reformatert/ny telefon. - Installere OS-oppdateringer med et par klikk, etter at bruker varsles automatisk om at oppdatering ligger klar. - To-veis automatisk synkronisering - alle bilder og filmer du har tatt siden forrige synkronisering overføres til datamaskinens bildebibliotek, eventuelle synkroniseringsmapper du har satt opp på datamaskinen overføres til iPhone/iPad. - Musikk, apps, osv som er kjøpt online via iPhone overføres automatsik til datamaskinens mediabibliotek ved synkronisering. - Administrere/overføre musikk, filmer, podcasts, spillelister, osv. - alt i et brukergrensesnitt som er tilpasset akkurat dette. Bl.a mulighet for å definere avanserte, smarte spillelister, som lar deg velge ut akkurat det innholdet du vil ha, etter kriterier som ikke er mulig i standard filutforsker. - Mulighet for å administrere forskjellig innhold for flere iPods/iPhones/iPads fra samme iTunes-bibliotek. - Administrere og organisere apps - iTunes på datamaskinen kan ta vare på alle apps, selv om man for øyeblikket ikke har dem på iPhone/iPad. Apps kan flyttes/organiseres mellom alle hjemmeskjermene på iPhone , noe som er enklere på en stor dataskjerm i iTunes. ...bare for å nevne noe... Punkt 1. Dette er noe man ikke trenger å gjøre på en Android telefon om man ikke vil. Selvfølgelig burde du aktivere en Google konto om du vil bruke Android Market og Google Mail f.eks. Men som sagt, er ingenting som er påkrevd her. Punkt 2. Dette kan du gjøre rett på en Android enhet. Grunnen er at når du tar backup av Android telefonen din, så blir backup'en lagret på microSD kortet. Enkelt og lettvindt. Punkt 3. Dette kan du få gjort over the air rett på en Android enhet uten i det hele tatt å være nært en datamaskin. Du kan være med på ørken safari nede i Dubai og oppdatere telefonen din mens du er på safari'et. Punkt 4. Hvorfor synkronisere hele tiden via et program når man bare kan overføre bilder, filmer, musikk og programmer rett i fra filutforskeren i Windows f.eks og rett over til microSD kortet på Android telefonen? Selv om du skulle være kjempeuheldig og få en total kræsj på en Android telefon, så vil du ikke miste noe av det du har ført over til microSD kortet, siden kortet ikke har noen sammenheng med Android systemet. Og dermed trenger du ikke å overføre alle disse tingene på nytt igjen når du har reinstallert telefonen din. Samme gjelder om du oppgraderer OS'et til en nyere Android versjon. Da har du fortsatt alle bildene, filmene, musikken og alle programmene du har lagret på microSD kortet. Bare det å ha et microSd kort i telefonen gjør ALT MYE enklere. Punkt 5. Jeg bruker Winamp 5 på min datamaskin og laptop. Og med Winamp til Android så kan jeg synkronisere sanger og filmer i fra min datamaskin / laptop trådløst over til min Android mobil. Og alle vet at Winamp er verdens mest populære musikk program. Punkt 6. Dette kan du også gjøre med Winamp. Punkt 7. Se punkt 2 og 4. Og bare for å forklare enkelt hvordan det funker for punkt 7 under Android. Jeg har nå en Sony Ericsson XPERIA X10 telefon med Android 2.1. Og jeg har planer om å kjøpe meg Sony Ericsson XPERIA Arc som har Android 2.3. Siden jeg helst vil beholde mine programmer og instillinger for dem, så tar jeg bare backup av alt og legger det på microSD kortet. Og når jeg har fått min XPERIA Arc, så putter jeg bare inn det kortet jeg har i min XPERIA X10 inn i Arc'en og bruker Arc'en på samme måte som jeg gjorde med XPERIA X10'en. Altså da restorer jeg bare programmene med alle instillingene til programmet på Arc'en. Eller så kan jeg jo bare kopiere alt som er inne på microSD kortet som er i X10'en og kopiere det over til microSD kortet som er til Arc'en om jeg f.eks skal selge X10'en. Og alt dette er en enkel prosess. Tar deg noen få klikk. Punkt 8. På måten Android er, så flytter man på mapper og widgets og alt annet som er noe det samme på mye enklere måte via Android telefonen selv. Men selvfølgelig, er jo en hendig funksjon at man kan flytte på mappene / ikonene sine på sin iOS enhet via iTunes da. Endret 10. mars 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) men ser at nybrukere som bruker iPhone er mer fornøyd enn android og føler at de har mer kontroll over mobilen. Bare for å spørre. Hvordan kan iOS brukere ha noe kontrol når det faktisk er Apple som kontollerer alt med iOS? (hehe, ikke ta dette alvorlig ment) Og det at man ikke trenger en datamaskin til det meste innenfor Android og at man kan gjøre nesten alt rett i fra telefonen er jo egentlig MYE mere kontroll. Endret 10. mars 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Bare for å spørre. Hvordan kan iOS brukere ha noe kontrol når det faktisk er Apple som kontollerer alt med iOS? (hehe, ikke ta dette alvorlig ment) Slike usaklige påstander kan du godt droppe. Du sier jo selv at de ikke skal tas alvorlig, så hvorfor spør du? Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Bare for å spørre. Hvordan kan iOS brukere ha noe kontrol når det faktisk er Apple som kontollerer alt med iOS? (hehe, ikke ta dette alvorlig ment) Slike usaklige påstander kan du godt droppe. Du sier jo selv at de ikke skal tas alvorlig, så hvorfor spør du? Det var en spøk, så chill. Er en grunn til at jeg sa at dere ikke skulle ta det alvorlig. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg må faktisk si meg enig med Vindicator her... Flere ting er mye mer praktisk når man SLIPPER iTunes. Kan sette det i perspektiv med min tidligere problemstilling, da du antar jeg har lastet ned alt sammen. Det har jeg ikke. Men dersom jeg hadde hatt to PCer, og to fellesPCer, slik tilfellet er her jeg bor i dag, hadde dette blitt et skikkelig problem. Trenger vel ikke utdype det en gang, for at dere skal forstå hvordan problemstillinga ville vært om vi hadde hatt iPhones og iPods i hus. Jeg kan som sagt forstå fordelen med å styre alt ifra iTunes, men det har da virkelig sine bakdeler også. Og jeg har flere venner som sier at de driter i å koble iPhonen sin til PCen, nettopp på grunn av at det er mye stress med iTunes. For mange er det ikke nødvendig å oppdatere mobilen. Det er noe mange ikke gjør, på samme måte som mange sitter med eldre versjoner av IE og Windows. Jeg kan ikke forstå hvordan OTA-oppdateringer IKKE kan være mer brukervennlig? Jeg var med å hentet en kompis sin Galaxy S "siden jeg hadde peiling, og ikke han", men å starte opp var latterlig enkelt. Dette gjorde han helt selv, da det bare var snakk om å slå på mobilen, slå inn PIN, og deretter kom alt du trengte for å komme på nett og alt sammen helt av seg selv. Han valgt operatør, skrev inn sin egen gmail, valgte sitt trådløse nett og skrev inn koden, og tror det var to-tre ting til han bare valgte, helt uten å lure på noe. Jeg som sitter med en Omnia HD og Symbian ble helt amazed over hvor enkelt det var. Det tok ham under et minutt å taste alt han skulle (Han var vant med touch ifra før, noe jeg kan se for meg at kan ta mye lenger tid for de som ikke vant med touch ifra før, men det gjelder jo også på iPhone), og da kunne han bruke alt på mobilen. Er det LETTERE å koble til mobilen til iTunes? Men når det skal være sagt var det etter det han ville ha hjelp. Han ville bruke widgets, siden han hadde hørt mye om det (Han brukte ikke widgets på sin tidligere Symbian, tror det var en 5830, eller noe). Jeg hadde ikke håndtert Android selv, bortsett fra å ha testet Galaxy Tab ca ti minutt i butikk, og en kompis som har Galaxy Spica. Men jeg har lest mye om Android og holdt meg oppdatert, så jeg har nok allikevel et godt forsprang her, i forhold til ham. Akkurat konseptet med å holde inne for å få opp egenskaper tok litt tid før jeg fikk med meg, kanskje 10 minutt. Men etter at vi begge lærte dette, var det mye som gikk fryktelig enkelt. Jeg har alltid ment at Symbian fungerer utmerket på touchtelefoner også, men det var først når jeg fikk prøve denne ordentlig at jeg forstod at det kunne gjøres så utrolig mye bedre. (Nå har jeg ikke brukt iPhone noe mer enn totalt en time iløpet av livet heller, da) Hvilken av dem som er mest brukervennlig er nok fryktelig etter hva man er vant med. Joda, visst er det praktisk å ha alt på ett sted, og å kunne logge inn på iTunes å gjøre alt. Men visst er også sinnsykt praktisk å alltid kunne gjøre alt du vil rett på telefonen. Det kommer nok mest an på hva man er vant med. Personlig liker jeg at jeg kan surfe på nett og bare trykke "Den vil jeg ha", så installeres den på mobilen. Trådløs er mye bedre støttet på Android i det hele tatt. Jeg har personlig lyst på Android og Galaxy SII på grunn av widgets, og jeg føler selv at det passer meg bedre enn iPhone. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) @Vindicator, punkt for punkt: 1) Men jeg trenger å sette opp de samme e-postkontoene som jeg har på datamaskinen min, og de inkluderer ikke GMail (verdsetter personvernet mitt høyere enn som så, lar ikke Google bruke innholdet i e-posten min for å sende meg reklame). Veldig greit at iTunes sørger for å overføre min POP-konto hos bredbåndsleverandøren, min IMAP-konto, min Exchange-konto på jobben - uten at jeg trenger å knote med oppsettene en gang til. 2) Regel nr. 1 for sikker backup: Lagre aldri backup på samme enhet og samme lagringsmedium som du tar backup av. Siden Android har så mange fine gratis apps så er selvsagt fastminnet i telefonen fylt opp med apps, så alle de fine feriebildene og filmene, musikken du har kjøpt på telefonen, og alt det andre mediainnholdet ligger lagret på minnekortet ditt. Når telefonen din forsvinner ned i en sanddyne på kameltur i Dubai, så mister du også din "backup". Smart... 3) Vel, din Xperia X10 kunne ikke oppgraderes fra Android 1.6 til 2.1 via OTA-update, så vidt jeg vet. Men du fikk vel omsider 2.1 etter måneder med endeløse utsettelser og venting? Stor svakhet med Android: fragmentering på mange nivå, også gjennom leverandørtilpasninger som forsinker utrulling av oppdateringer - om de i det hele tatt gidder bry seg med slik service eksisterende brukere...for din telefon stopper det i alle fall med 2.1 ifølge SE. Tror uansett jeg velger min metode, trygg og stabil kabeloverføring fra datamaskinen, framfor å betale for en tusenlapp i datatrafikk med syke dataroaming-priser fra ørkenen i Dubai... 4) Tja, to-veis synkronisering gjøres automatisk når jeg plugger inn kabelen og trykker på synkronsier-knappen i iTunes, så det sparer meg for bryet med å bla gjennom kataloger på telefonen, prøve å huske hvilke bilder, musikk og annet innhold jeg må huske å kopiere, og å bla meg fram til de rette mappene for arkivering på maskinen - vente på overføring av bilder - bla meg fram til ny mappe - vente på overføring av musikk - osv, osv. iPhone: Plugg inn kabel, iTunes starter automatisk på maskinen, klikk på "synkroniser", gå og spis middag mens resten ordner seg selv. 5) Så det er altså ingen dårlig idé å bruke et spesialisert program for å håndtere mediafiler. Hva som er verdens mest populære musikkprogram er rimelig uinteressant - det er vel ikke en popularitetskonkurranse - men at Winamp er mer populær eller utbredt enn iTunes nok er en tvilsom påstand. Eller driver du og argumenterer for iPad, siden det er verdens mest populære nettbrett, eller iPhone 4 som er verdens mest populære smarttelefon, eller iTunes Store som er verdens mest populære mediabutikk på nettet? Trådløst, ja...men du lader vel ikke trådløst? Så hvorfor ikke la synkronisering skje automatisk mens du likevel lader via USB-kabelen? 6) Så det er fortsatt ingen dårlig idé å bruke et spesialisert program for å håndtere mediafiler... 7) Hvordan kopierer du hele innholdet fra et nesten fullt minnekort fra din gamle telefon til et nytt og større minnekort i din nye telefon, når du bare har én minnekortplass i telefonen? Du har jo ikke nok fastmontert (internt) minne på telefonen til å lagre alt, kun usle 320MB er det vel på din nye... 8) Ikke noe problem å flytte ikon og mapper rundt på og mellom skjermbilder på iPhone heller, med enkel dra & slipp, men mye mer oversiktlig å organisere ting på dataskjermen hvis man har mange apps, osv. Så hvis du styrer rundt med oppsett av kontoer og brukerdata, klikker rundt i filutforsker, klarer å huske alt som skal overføres manuelt begge veier, skaffer deg et backup-program, bruker Winamp, bruker diverse mediatjenester (for musikk, podcasts, bøker, osv) - da klarer du å gjøre noe av det samme som jeg gjør med iTunes. Endret 10. mars 2011 av Newton 3 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 @Leifen18: Her i huset har vi flere PCer og Macer, iPoder, iPhones og iPad, men ingen har problem med å synkronisere enhetene. Det er så enkelt som at hver i-enhet har sin faste maskin for synkronisering. Innhold overfører eller deler vi mellom datamaskinene på lokalnettverket vårt, vi flytter ikke innhold med telefonen når det er mer rasjonelt å gjøre det på nettverket mellom datamaskinene. Skal jeg f.eks ha innhold fra en annen datamaskin enn den faste sync-maskinen til min iPhone, ja så henter jeg det eventuelt fra den andre datamaskinen til sync-maskinen. Såre enkelt, i de få tilfellene der det trengs. OS-oppdatering via iTunes sikrer bl.a at jeg har backup før jeg foretar oppdateringen. Oppdateringer går noen ganger galt, både for iOS og Android, og da er det kjipt å miste ting fordi man glemte eller ikke gadd å ta backup. Ja, det er lettere å gjøre dette via iTunes, fordi man får så mye av innstillinger og data rett fra datamaskinen man kobler til - i alle fall hvis man ikke anser det som et stort problem å koble til en liten USB-dockingport kabel. Jeg både installerer apps og kjøper musikk rett fra iPhone - altså trådløst. Men tingen er at neste gang jeg plugger inn kabelen fra datamaskinen så overføres musikken jeg har kjøpt og alle apps jeg har kjøpt på telefonen til iTunes på maskinen, omtrent uten at jeg trenger å løfte en finger (må løfte én finer, to ganger). Dette, pluss at valgfrie ting som kontaktkister, kalendere, kontoinnstillinger for mail, bokmerker, notater, bilder, osv. synkroniseres - begge veier. Oppsett av Gmail er nok enkelt på Android, siden det er Googles egen tjeneste, og Google sitter med så mye info om deg og kontrollerer telefonen din. Nå bruker jeg som sagt ikke Gmail, heller ikke Windows Live, og har ingen planer om å gjøre det. Har derimot noen e-postkontoer her og der som er satt opp med POP, IMAP og MS Exchange. Med iTunes tok det meg nettopp 5 museklikk og null skriving for å overføre kontooppsett for en IMAP epost-konto fra datamaskinen til telefonen, ta full backup av telefonen og synkronisere før nevnte innhold. Enkelt nok, spør du meg... Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) @Vindicator, punkt for punkt: 1) Men jeg trenger å sette opp de samme e-postkontoene som jeg har på datamaskinen min, og de inkluderer ikke GMail (verdsetter personvernet mitt høyere enn som så, lar ikke Google bruke innholdet i e-posten min for å sende meg reklame). Veldig greit at iTunes sørger for å overføre min POP-konto hos bredbåndsleverandøren, min IMAP-konto, min Exchange-konto på jobben - uten at jeg trenger å knote med oppsettene en gang til. 2) Regel nr. 1 for sikker backup: Lagre aldri backup på samme enhet og samme lagringsmedium som du tar backup av. Siden Android har så mange fine gratis apps så er selvsagt fastminnet i telefonen fylt opp med apps, så alle de fine feriebildene og filmene, musikken du har kjøpt på telefonen, og alt det andre mediainnholdet ligger lagret på minnekortet ditt. Når telefonen din forsvinner ned i en sanddyne på kameltur i Dubai, så mister du også din "backup". Smart... 3) Vel, din Xperia X10 kunne ikke oppgraderes fra Android 1.6 til 2.1 via OTA-update, så vidt jeg vet. Men du fikk vel omsider 2.1 etter måneder med endeløse utsettelser og venting? Stor svakhet med Android: fragmentering på mange nivå, også gjennom leverandørtilpasninger som forsinker utrulling av oppdateringer - om de i det hele tatt gidder bry seg med slik service eksisterende brukere...for din telefon stopper det i alle fall med 2.1 ifølge SE. Tror uansett jeg velger min metode, trygg og stabil kabeloverføring fra datamaskinen, framfor å betale for en tusenlapp i datatrafikk med syke dataroaming-priser fra ørkenen i Dubai... 4) Tja, to-veis synkronisering gjøres automatisk når jeg plugger inn kabelen og trykker på synkronsier-knappen i iTunes, så det sparer meg for bryet med å bla gjennom kataloger på telefonen, prøve å huske hvilke bilder, musikk og annet innhold jeg må huske å kopiere, og å bla meg fram til de rette mappene for arkivering på maskinen - vente på overføring av bilder - bla meg fram til ny mappe - vente på overføring av musikk - osv, osv. iPhone: Plugg inn kabel, iTunes starter automatisk på maskinen, klikk på "synkroniser", gå og spis middag mens resten ordner seg selv. 5) Så det er altså ingen dårlig idé å bruke et spesialisert program for å håndtere mediafiler. Hva som er verdens mest populære musikkprogram er rimelig uinteressant - det er vel ikke en popularitetskonkurranse - men at Winamp er mer populær eller utbredt enn iTunes nok er en tvilsom påstand. Eller driver du og argumenterer for iPad, siden det er verdens mest populære nettbrett, eller iPhone 4 som er verdens mest populære smarttelefon, eller iTunes Store som er verdens mest populære mediabutikk på nettet? Trådløst, ja...men du lader vel ikke trådløst? Så hvorfor ikke la synkronisering skje automatisk mens du likevel lader via USB-kabelen? 6) Så det er fortsatt ingen dårlig idé å bruke et spesialisert program for å håndtere mediafiler... 7) Hvordan kopierer du hele innholdet fra et nesten fullt minnekort fra din gamle telefon til et nytt og større minnekort i din nye telefon, når du bare har én minnekortplass i telefonen? Du har jo ikke nok fastmontert (internt) minne på telefonen til å lagre alt, kun usle 320MB er det vel på din nye... 8) Ikke noe problem å flytte ikon og mapper rundt på og mellom skjermbilder på iPhone heller, med enkel dra & slipp, men mye mer oversiktlig å organisere ting på dataskjermen hvis man har mange apps, osv. Så hvis du styrer rundt med oppsett av kontoer og brukerdata, klikker rundt i filutforsker, klarer å huske alt som skal overføres manuelt begge veier, skaffer deg et backup-program, bruker Winamp, bruker diverse mediatjenester (for musikk, podcasts, bøker, osv) - da klarer du å gjøre noe av det samme som jeg gjør med iTunes. 1. Jeg har til dags dato ikke kommet over en eneste reklame i fra noen som helst på min Google konto. Jeg bruker min Google Mail konto på mobilen til å sende og motta e-poster fra Google Mail kontoen. Også bruker jeg kontoen til mye annet som forskjellige programmer som krevet at jeg må ha en Google konto., som f.eks AppBrain om jeg vil installere Android programmer med 2 trykk på nettsiden demmes. Hotmail har jeg også, og det har jeg også lagt inn på E-Post programmet. Men den kontoen bruker jeg bare for å lese de vanlige mailene jeg får når jeg er på farten. 2. Sjangsen for at noe går galt den veien er 0.000000001%. Den eneste måten å få noe til å trigge noe til å slette noe på minnekortet er hvis du gjør det selv eller hvis du bruker et program som faktisk kan slette SD kortet i fra en menu. Jeg har rootet og har prøvd forskjellige custom ROM's på min XPERIA X10, og til dags dato så er alt intakt på SD kortet. Men selvfølgelig kan du jo ta backup av SD kortet på datamaskinen din da om du vil være 100% sikker. Er jo bare å merke alle mappene på SD kortet og kopiere det over til datamaskinen i en egen backup mappe. 3. Ja stemmer, jeg fikk ikke Android 2.1 over en OTA oppdatering. Jeg måtte bruke enten Sony Ericsson PC Companion 2.0 eller så kunne jeg bare laste ned et flashe program i fra XDA-Developer sin side som også rootet Android 2.1 med det samme. Så jeg gikk jo for den måten i fra XDA-Developers da. Var 2 tastetrykk som skulle til så installerte flasheren Android 2.1 med root. Men, så må du jo bruke iTunes hver en eneste gang dere får en oppdatering til iOS da. Og det trenger ikke vi. Vi trenger bare å bruke Sony Ericsson PC Companion 2.0 eller flasheren i fra XDA-Developers om vi skal gå i fra Android 1.6 til 2.1. Eller f.eks i fra Android 2.1 til 2.3. 4. Det er ikke vanskelig å vite hva du har i de forskjellige mappene. Her er et lite fint hint. Du bruker en Android telefon på akkurat samme måte som du bruker Windows når det kommer til filutforskning og for å finne filer. Så kan du Windows så kan du Android. 5. Poenget med at det er verdens mest populære musikk program verden over er at det er faktisk en stor sjangse for at mange venner og mange andre har Winamp installert på maskinen sin. Og gjett hva som er bra med det da?, jo du bare kobler til din Android telefon til Winamp via Wi-Fi og hører igjennom om kompisen din har noen gode sanger, og har han noen gode sanger, så overfører du sangen trødløst via Wi-Fi i fra Winamp til din mobil om du har Winamp installert på Android telefonen din. Ser du hvor enkelt dette blir? 6. Winamp er et ALTERNATIV du kan bruke. Og du trenger ikke en gang å bruke Winamp for å kunne overføre musikk på en enkel og kjapp måte. Du har ingen alternativer med iOS. Du er dønn låst til iTunes. Og du er pokka nødt til å bruke iTunes uansett. Og ikke nok med det, når du installerer Winamp, så installerer du kun Winamp og ikke en masse bloat skit som man ikke trenger. 7. Du har hørt om å kopiere innholdet på microSD kortet til noe som heter så mye som en datamaskin / laptop for så å kopiere det tilbake til det nye microSD kortet? Hint hint: Micro-USB port og ekstern harddisk funksjon i Android. Det tar deg noen få klikk å gjøre. Og ikke nok med det, du kan til og med kopiere over alt via Bluetooth til den nye telefonen om du vil. Selvfølgelig tar det nok MYYYYYE lengere tid, men er fortsatt en mulighet. 8. Joa, mot at Winamp ikke har en masse unødvendig bloat og drit. Og Winamp 5 er det eneste musikk programmet jeg bruker for å høre på min musikk, så da trenger jeg ikke noe mere enn Winamp. Og som jeg har sagt tidligere også. iTunes er noe du MÅ installere uansett hvor mange andre musikk program du har installert på maskinen din. Men på Android så er jeg ikke nødt til å installere noen ting i det hele tatt for å kunne gjøre det jeg vil gjøre med telefonen. Og med dette, så blir alt så mye enklere med Android. Med iTunes så må du koble telefonen opp til PC'en for hver ting du vil ha forandret av musikken og programmene dine. Blir bare et kjas og mas av det. Endret 11. mars 2011 av Vindicator 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Og Winamp 5 er det eneste musikk programmet jeg bruker for å høre på min musikk, så da trenger jeg ikke noe mere enn Winamp. iTunes er det eneste musikkprogrammet jeg bruker, så hvorfor skal jeg laste ned noe annet? Er det ditt ønske og/eller mål at iOS og Android er helt identiske? Isåfall kan jeg ikke annet enn å le. Du har vel bedre ting å kaste bort tiden din på. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Og Winamp 5 er det eneste musikk programmet jeg bruker for å høre på min musikk, så da trenger jeg ikke noe mere enn Winamp. iTunes er det eneste musikkprogrammet jeg bruker, så hvorfor skal jeg laste ned noe annet? Er det ditt ønske og/eller mål at iOS og Android er helt identiske? Isåfall kan jeg ikke annet enn å le. Du har vel bedre ting å kaste bort tiden din på. Ehm, du tok ikke poenget. Poenget er at jeg ikke trenger å installere Winamp for å kunne overføre min musikk. Winamp greia er bare en ekstrafunksjon du kan bruke til Android om du vil. iOS brukere derimot er DØMT til å installere iTunes uansett hva dem måtte si. Apple bestemmer over deg akkurat her. For du vet nemlig at det ikke er alle som kjøper iPhone / iPad som er helt klar over at dem er pokka nødt til å installere iTunes og det andre bloatet som følger med og aktivere enhetene sine over internett via iTunes. Men siden dem ikke har noe valg, så må dem installere det om dem vil eller ikke om dem vil bruke sin iPhone eller iPad. Og er akkurat dette som gjør at brukervennligheten til iOS og det der synker kraftig. Og da mener jeg KRAFTIG. Du kan gjøre alt i Android uten ett enste program på datamaskinen din. Det var det som var hele poenget. Endret 11. mars 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå