Hedonism Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Hva vet vi om hvilket oppsett hedonism har brukt? Når jeg slår av bakgrunnsdata på min DHD så holder den i 2 døgn med god margin. Det vil si at mine widgets ikke oppdateres før jeg trykker på dem. Hvis jeg lar alle mine widgets oppdateres fortløpende så brukes det mer strøm. Jeg har alltid hatt kun tre applikasjoner installert på de to Android-mobilene som jeg kun har brukt i jobbsammenheng (HTC Desire og HTC Desire HD) da vi må ha godkjennelse hos IT-avdelingen før vi installerer programmer på mobilene våre. De sjekker dem i blant fysisk da vi behandler en del sensitive data. De tre applikasjonene jeg bruker er nevnt i original-posten min over; Opera Mini, Spotify og Route66. Utover det bruker jeg epost mot jobbens exchange-server uten push da jeg får varsel om ny epost per sms, og i blant bruker jeg mobilens Facebook-program. Ingen andre applikasjoner er installert. Problemet mitt med strømstyringen og multitaskingen hos Android er ganske enkelt at plutselig kan Spotify ha stoppet mobilen fra å gå i standby og batteriet er dødt innen to-tre timer, mens neste gang er det en eller annen prosess (som jeg ikke aner hva er) har kjørt seg fast og tatt opp 60-100% av prosessoren slik at batteriet dør etter kort tid. Jeg har prøvd meg med custom roms på HTC Desire'en og tweaket alt mulig uten at dette noen gang har blitt stabilt nok til at jeg kan stole på telefonen. Med HTC Desire HD'en har jeg ikke giddet, da jeg heller velger stabiliteten som iPhone 4'en har gitt med på dette punktet. Jeg godtar at det i blant er bugs på mobiler, som iPhonen sin feil med alarmen (rammet ikke meg, men lite imponerende av Apple), og at HTC Desire HD kommer med en bug som dreper batteriet kjapt (init-buggen) siden det meste av dette blir løst etter hvert. Problemet med strømstyringen og multitasking har skjedd med flere Android-mobiler jeg har brukt fra ulike leverandører (1.6, 2.1 og 2.2), og jeg mener dette enkelt og greit er pga Google ikke har laget et godt nok system for håndtering av applikasjoner og prosesser. Får de orden på dette vil jeg nok gå over til å bruke Android på fulltid. Edit; Til privat bruk kunne jeg sikkert levd greit nok med Android, da jeg på fritiden sjelden er langt unna en lader enten det er hjemme, på kontoret eller i bilen. På reise i jobbsammenheng har jeg derimot ikke tid til å løpe rundt etter en stikkontakt fordi mobilen har bestemt seg for å dø etter tre timer pga en prosess ikke har klart å lukke seg korrekt. Endret 31. januar 2011 av Hedonism 2 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Problemet mitt med strømstyringen og multitaskingen hos Android er ganske enkelt at plutselig kan Spotify ha stoppet mobilen fra å gå i standby og batteriet er dødt innen to-tre timer, mens neste gang er det en eller annen prosess (som jeg ikke aner hva er) har kjørt seg fast og tatt opp 60-100% av prosessoren slik at batteriet dør etter kort tid. Jeg har prøvd meg med custom roms på HTC Desire'en og tweaket alt mulig uten at dette noen gang har blitt stabilt nok til at jeg kan stole på telefonen. Med HTC Desire HD'en har jeg ikke giddet, da jeg heller velger stabiliteten som iPhone 4'en har gitt med på dette punktet. Jeg godtar at det i blant er bugs på mobiler, som iPhonen sin feil med alarmen (rammet ikke meg, men lite imponerende av Apple), og at HTC Desire HD kommer med en bug som dreper batteriet kjapt (init-buggen) siden det meste av dette blir løst etter hvert. Problemet med strømstyringen og multitasking har skjedd med flere Android-mobiler jeg har brukt fra ulike leverandører (1.6, 2.1 og 2.2), og jeg mener dette enkelt og greit er pga Google ikke har laget et godt nok system for håndtering av applikasjoner og prosesser. Får de orden på dette vil jeg nok gå over til å bruke Android på fulltid. Edit; Til privat bruk kunne jeg sikkert levd greit nok med Android, da jeg på fritiden sjelden er langt unna en lader enten det er hjemme, på kontoret eller i bilen. På reise i jobbsammenheng har jeg derimot ikke tid til å løpe rundt etter en stikkontakt fordi mobilen har bestemt seg for å dø etter tre timer pga en prosess ikke har klart å lukke seg korrekt. DHD har hatt problemer med prosesser som tappet batteriet. Ingen som gjorde det på 2-3 timer. Spotifyproblemet du beskriver har jeg aldri opplevde eller hørt om. Jeg finner heller ingen andre via google som har opplevd det samme. Kan det være at du har glemt å slå av spotify? Det holder ikke å gå ut fra spotify, du må slå det fysisk av. Du snakker om at en masse prosesser du ikke vet hva er har tømt batteriet ditt helt ukontrollert. Under instillinger - om telefonen - batteri og hva har brukt batteri står det i klartekst hva som har brukt batteri. Hva står det der? Hvilke prosesser? Hvis du vil stanse disse prosessene så trykker du på dem og velger tving avslutning. DHD har hatt to kjente tilfeller som tapper batteriet. /init og htc senseprosesser som kalender f.eks. Disse ble raskt utbedret slik at de ikke løper løps mer. Jeg lurer på hvilke prosesser som gikk amok på mobilen din (DHD) og hva du gjorde for å rette på dette? Jeg satte min DHD i debug mode og stoppet bakgrunnsoppdatering av fb (et par uker) så hadde jeg ingen problemer. Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hedonism. Har du ikke merket en vannvittig forskjell etter siste oppdatering på Desire HD? Før holdt min i 5-6 timer med relativt mye bruk. Nå holder den over dobbelt så lenge. Med helt vanlig bruk så er den nå oppe i over et døgn uten problemer. Den bugen som brukte opp hele CPUen skal være ordnet samt en kalenderbug som brukte nærmest 20% av batteriet. Hvorfor kunne ikke HTC sett dette før lanseringen? Dette ga jo et stort minus i alle tester. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 I morgen får vi vite mer om Galaxy S2 da! :-D Jeg håper forøvrig at batteritid snart blir et ikke-emne... Det er jo flere år siden de begynte å snakke om batterier som hadde over en ukes batterikapasitet... Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Jeg leste noen tester på nett, og mener å huske at de kom fram til 7,5 timer. Jeg har ikke sett noen sammenligningstester, men Apple pleier å oppgi ganske ærlige tall. Eneste nettstedet jeg vet om som systematisk tester batteritid på smarttelefoner er Anandtech. De begynner å få ganske mange telefoner i datasettet sitt, så man kan jo se på resultatet i Nexus S testen: http://www.anandtech.com/show/4059/nexus-s-and-android-23-review-gingerbread-for-the-holidays/7 Samsung Fascinate er CDMA versjonen til Verizon av Galaxy S. Den gjør det som ventet dårlig på internettsurfing pga SAMOLED skjermen, men også dårlig på taletid. Nexus S som også er nesten den samme som Galaxy S gjør det derimot svært bra på taletid, så mulig forskjellen skyldes 2.1 vs 2.3 og/eller CDMA vs UMTS. iPhone 4 er i toppsjiktet på alle kategoriene som er testet. Endret 31. januar 2011 av eisa01 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Jeg leste noen tester på nett, og mener å huske at de kom fram til 7,5 timer. Jeg har ikke sett noen sammenligningstester, men Apple pleier å oppgi ganske ærlige tall. Eneste nettstedet jeg vet om som systematisk tester batteritid på smarttelefoner er Anandtech. De begynner å få ganske mange telefoner i datasettet sitt, så man kan jo se på resultatet i Nexus S testen: http://www.anandtech.com/show/4059/nexus-s-and-android-23-review-gingerbread-for-the-holidays/7 Samsung Fascinate er CDMA versjonen til Verizon av Galaxy S. Den gjør det som ventet dårlig på internettsurfing pga SAMOLED skjermen, men også dårlig på taletid. Nexus S som også er nesten den samme som Galaxy S gjør det derimot svært bra på taletid, så mulig forskjellen skyldes 2.1 vs 2.3 og/eller CDMA vs UMTS. iPhone 4 er i toppsjiktet på alle kategoriene som er testet. Og EVO 4G er det samme som DHD? Mhp batteribruk altså. Endret 31. januar 2011 av Hayward Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Nja, ikke helt selv om de ligner. EVO 4G har førstegenerasjons Snapdragon og CDMA/WIMAX radio, mens DHD er andregenerasjon med HSPA+ radio. Vet ikke hvor mye dette har å si for batteribruken. edit: DHD har bare batteri på 1230 mAh, mens EVO har 1500 mAh, så det er kanskje kompensert ved at andregenerasjons Snapdragon bruker litt mindre strøm? Endret 31. januar 2011 av eisa01 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 edit: DHD har bare batteri på 1230 mAh, mens EVO har 1500 mAh, så det er kanskje kompensert ved at andregenerasjons Snapdragon bruker litt mindre strøm? Det var vel det som var tanken i alle fall. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Men siden vi sier det er Android som er problemet, burde ikke Dell Streak eller Motorola Droid gjøre det så bra som de gjør det. Spesielt ikke Streak, da den har humongus skjerm, og like bra batteri som Galaxy S og Iphone 4. Streak = 1530 mAh Galaxy S = 1500 mAh Iphone 4 = 1420 mAh Det er ingen som utklasserer hverandre, men ja, iPhone 4 har bra batterihåndtering, det er i hvert fall ikke en sinke på noen som helst måte, selv om den er bitte litt lavere på ampéren. :-) Bare for å få det helt klart, så er det vel ingen som sper tvil i at iPhone er bra på batteri, vel :-) Personlig er ikke batteritid en dealbreaker, så lenge jeg klarer meg igjennom en dag. Lenke til kommentar
DroidOle Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Google har nå gjort noe rett når de utviklet (kjøpte) Android.. Siste kvartal 2010 ble nok en plattform forbigått i antall solgte smartmobiler.. så nå selger de ikke bare mer en Apple men også Nokia http://www.engadget.com/2011/01/31/canalys-android-overtakes-symbian-as-worlds-best-selling-smart/ Endret 31. januar 2011 av DroidOle Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Bare for å få det helt klart, så er det vel ingen som sper tvil i at iPhone er bra på batteri, vel :-)Personlig er ikke batteritid en dealbreaker, så lenge jeg klarer meg igjennom en dag. Det er ingen tvil om at apple er god på batteri. Det har jeg erfart i årevis med mac. Men android er på langt nær så ille som enkelte iFans forsøker å skape et inntrykk av. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 DHD har hatt problemer med prosesser som tappet batteriet. Ingen som gjorde det på 2-3 timer. Spotifyproblemet du beskriver har jeg aldri opplevde eller hørt om. Jeg finner heller ingen andre via google som har opplevd det samme. Kan det være at du har glemt å slå av spotify? Det holder ikke å gå ut fra spotify, du må slå det fysisk av. Dette kan vel umulig være meningen vel? Må brukeren virkelig gå inn og avslutte Spotify fysisk selv om den ikke spiller musikk, ellers tappes batteriet? Dette er i såfall med på å heve brukerterskelen en god del for brukeren. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 Hvor ille det føles er vel subjektivt. Men jeg liker å dra på jobb å vite at mobilen holder ut dagen, selv om det kanskje bare er 30 % batteri igjen. Akkurat nå er det nøyaktig 48 timer siden jeg tok iPhonen av lading. 2 døgn altså, og det er ennå 10% igjen. Og da har jeg hatt bluetooth, gps, push og wifi på hele tiden. 1 time i går brukte jeg den med ett gps program som logger når vi går tur, lengde, tid osv osv. ellers er den brukt slik jeg alltid bruker den, litt telefoni, sms og en god del surfing. Det var jeg ikke i nærheten av å klare på HTC Desiren min, og det selv om jeg prøvde å slå av ikke viktige funksjoner. Og når jeg ser på HTC Desiren til fruen, med nyeste firmware så er jeg ikke veldig imponert av den heller. Så jeg mener også at strømstyring er noe google burde ha investert noen kroner i, selv om at en del android brukere her ikke ser det. Og Hayward, tror det er ganske så mange ting som ikke er så ille som ifansen/androidbottene skal ha det til å være. Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 DHD har hatt problemer med prosesser som tappet batteriet. Ingen som gjorde det på 2-3 timer. Spotifyproblemet du beskriver har jeg aldri opplevde eller hørt om. Jeg finner heller ingen andre via google som har opplevd det samme. Kan det være at du har glemt å slå av spotify? Det holder ikke å gå ut fra spotify, du må slå det fysisk av. Dette kan vel umulig være meningen vel? Må brukeren virkelig gå inn og avslutte Spotify fysisk selv om den ikke spiller musikk, ellers tappes batteriet? Dette er i såfall med på å heve brukerterskelen en god del for brukeren. Man må trykke exit ja. Ellers spiller spotify i bakgrunnen mens du driver med andre ting. Det er en fantastisk funksjon som kalles multitasking. Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hvor ille det føles er vel subjektivt. Men jeg liker å dra på jobb å vite at mobilen holder ut dagen, selv om det kanskje bare er 30 % batteri igjen. Akkurat nå er det nøyaktig 48 timer siden jeg tok iPhonen av lading. 2 døgn altså, og det er ennå 10% igjen. Og da har jeg hatt bluetooth, gps, push og wifi på hele tiden. 1 time i går brukte jeg den med ett gps program som logger når vi går tur, lengde, tid osv osv. ellers er den brukt slik jeg alltid bruker den, litt telefoni, sms og en god del surfing. Det var jeg ikke i nærheten av å klare på HTC Desiren min, og det selv om jeg prøvde å slå av ikke viktige funksjoner. Og når jeg ser på HTC Desiren til fruen, med nyeste firmware så er jeg ikke veldig imponert av den heller. Så jeg mener også at strømstyring er noe google burde ha investert noen kroner i, selv om at en del android brukere her ikke ser det. Og Hayward, tror det er ganske så mange ting som ikke er så ille som ifansen/androidbottene skal ha det til å være. Hvordan man bruker telefonen er avgjørende for levetiden på batteriet. Hvis man sitter i kassa på coopen hele dagen så vil selvsagt batteriet vare lengre enn om du bruker den som arbeidsverktøy. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Tja, men så gjør man jo heller ikke det, uten at det er noe galt med det. Har flere ansatte som gjør dette mye av arbeidstiden sin. Når man hele tiden må følge med på mail, svare på mail og andre telefoner så er det viktig at mobilen klarer lange arbeidsdager. DHD har hatt problemer med prosesser som tappet batteriet. Ingen som gjorde det på 2-3 timer. Spotifyproblemet du beskriver har jeg aldri opplevde eller hørt om. Jeg finner heller ingen andre via google som har opplevd det samme. Kan det være at du har glemt å slå av spotify? Det holder ikke å gå ut fra spotify, du må slå det fysisk av. Dette kan vel umulig være meningen vel? Må brukeren virkelig gå inn og avslutte Spotify fysisk selv om den ikke spiller musikk, ellers tappes batteriet? Dette er i såfall med på å heve brukerterskelen en god del for brukeren. Man må trykke exit ja. Ellers spiller spotify i bakgrunnen mens du driver med andre ting. Det er en fantastisk funksjon som kalles multitasking. hva er det den spiller om musikken er slått av. Det er jo det PL610 sier her, at musikken er avslått, så hvorfor skal programmet da bruke så mye strøm? Endret 31. januar 2011 av UrgeLoL 2 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 hva er det den spiller om musikken er slått av. Det er jo det PL610 sier her, at musikken er avslått, så hvorfor skal programmet da bruke så mye strøm? Dette kan vel umulig være meningen vel? Må brukeren virkelig gå inn og avslutte Spotify fysisk selv om den ikke spiller musikk, ellers tappes batteriet? Dette er i såfall med på å heve brukerterskelen en god del for brukeren. Selvsagt bruker ikke spilleren strøm når den ikke spiller. For et tøvete spørsmål. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det var vel ikke noe tøvete spørsmål når du selv sa at Hedonism måtte slå av Spotify fysisk? Spotifyproblemet du beskriver har jeg aldri opplevde eller hørt om. Jeg finner heller ingen andre via google som har opplevd det samme. Kan det være at du har glemt å slå av spotify? Det holder ikke å gå ut fra spotify, du må slå det fysisk av. 1 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Det var vel ikke noe tøvete spørsmål når du selv sa at Hedonism måtte slå av Spotify fysisk? Spotifyproblemet du beskriver har jeg aldri opplevde eller hørt om. Jeg finner heller ingen andre via google som har opplevd det samme. Kan det være at du har glemt å slå av spotify? Det holder ikke å gå ut fra spotify, du må slå det fysisk av. Uff. Har jeg svart uklart på en uklar problemstilling. Jeg er bra dum. Dere får skyte meg da. Hvis dere hadde vært like opptatt av å diskutere som å arrestere meg på unøyaktigheter så hadde dette vært en glimrende tråd. Endret 31. januar 2011 av Hayward Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 For alle dere som bare er her for å krangle: kan dere ikke bare ta det over PM? Ta dette med Spotify. Det kan umulig være et kjent problem. Har aldri opplevd dette selv eller hørt om noen som har problemet, og jeg kjenner mange med android. Hvis det var et problem for èn bruker den-gang-da så er det på ingen som helst måte hverken interessant generelt eller for den tråden her. Det begynner å bli mange innlegg siden noe som helst relevant kom frem. Hvorfor kan dere ikke holde dere on-topic? Apropos - jeg synes Google for alvor bør gjøre noe utav idèen sin om å lage apps ved å sette sammen byggeklosser! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå