Gå til innhold

Hva synes du google og apple bør gjøre med deres mobil OS.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn innimellom drittkastingen, var det ikke slik at ikke alle iOS-programmer var laget for å støtte multitasking i starten? Det er akkurat det samme for meg hvem som "vinner" denne drittslengingskonkurransen, men det kan jo hende at dere har rett alle sammen.

Bare for sikkerhets skyld googlet jeg litt, og fant ut at Spotify ble oppdatert med støtte for multitasking 2. juli i fjor: http://www.cultofmac.com/spotify-app-updated-for-ios-4-with-multitasking/49336

Det kan jo hende at noen kan ha kjørt en Spotify-versjon uten multitasking på iPhone 4?

Sånn, nå kan dere fortsette med å ødelegge tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan og hende at det 12s oppholdet var for å spille av en sms-lyd eller noe? Jeg bruker ikke Spotify, men med NRK Radio appen så stoppes lyden når SMS-lyden kommer opp, og det er jo akkurat samme API Spotify bruker. Kan jo selvfølgelig ha vært en bug og, det er nok ikke slik det skal fungere.

Men ja, det hadde vært mye bedre om folk skrev mer konkret og ikke bare slengt ut påstander som i bunn og grunn er feil, men basert på opplevelser som er riktig, så hadde vi kanskje sluppet slike avsporinger som dette

Lenke til kommentar

Det ble nå stilt en del oppfølgningsspørsmål i starten, og du svarte forsåvidt på de, men hvis det allerede her hadde kommet fram det med at musikken stoppet opp i 12s når du fikk melding, så ville ikke folk begynt å lure på hvorfor du sa at det var fint at spotify var ordnet nå når multitaskingsstøtten allerede var i Spotify da. Dermed kunne det virke som om du ikke hadde noen reel erfaring.

Men ja, jeg er ikke helt fan av diskusjonmåten til Lilac1, og alt det her viser seg jo å bare være en stor misforståelse basert på at forhandleren fortalte deg at det ikke gikk an å motta SMS og spille Spotify samtidig (det skal gå når du har på lydløs, hvis ikke så er det en bug som ihvertfall er fikset nå).

Lenke til kommentar

Dette har sikkert blitt foreslått tidligere i tråden, men jeg velger nå å komme med mine små innspill i forhold til trådstarters spørsmål. Det finnes sikkert mange flere ting de bør gjøre, men dette er det jeg savner ved daglig bruk av både iOs og Android 2.2. Enhetene jeg har brukt med de to OS'ene er iPhone fra første utgave og frem til 4'eren, og med Android er det hovedsaklig Sony Ericsson X10 (1.6), HTC Desire (2.1) og HTC Desire HD (2.2):

Apple;

Apple bør få på plass mulighet til å vise mer informasjon på låseskjermen og start-skjermen. Gjerne mulighet for å vise været, kalenderen o.l. Trenger ikke være noe fancy widgets, men litt mer informasjon enn man har mulighet til i dag. Jeg savner også snarvei til å aktivere/deaktivere wifi, bluetooth, flymodus osv og de bør helt klart forbedre meldingssystemet slik at man ikke blir avbrutt i det man holder på med hver gang det dukker opp en sms/epost/lynmelding. Android har løst dette på en veldig smidig måte.

Google;

Mitt eneste ankepunkt er at Google må få orden på strømstyringen/multitasking i Android, slik at ikke man plutselig sitter der med en død telefon etter noen få timer uten bruk, fordi en applikasjon har blokkert mobilen fra å gå skikkelig i standby, eller en prosess bruker alt av ressurerser i bakgrunnen fordi den har hengt seg opp. Min erfaring er at dette kan skje med enkelte appliksjoner iblant som normalt fungerer problemfritt, uten at jeg har funnet et klart mønster rundt hva som forårsaker det. At enkelte applikasjoner noen ganger kommer med bugs som skyldes utvikleren er greit nok det, men jeg opplever problemet rundt strømstyringen/multitaskingen som en svakhet ved at OS'et ikke klarer å håndtere applikasjoner i bakgrunn så bra som det burde.

Jeg syntes ellers Android er et veldig bra OS, men jeg kan ikke bruk det i jobbsammenheng da jeg altfor mange ganger har opplevd at telefonen har hengt seg opp eller gir meg elendig batteritid fordi strømstyringen/multitasking ikke fungerer som det skal. I forsøk på å unngå problemet har jeg prøvd i perioder både med og uten task-killer, uten at jeg har klart å luke bort problemet (eneste applikasjoner jeg har installert på HTC Desire HD'en jeg bruker for tiden er Spotify, Opera Mini og Route 66). Med over 100 reisedøgn i året trenger jeg en telefon jeg vet vil ha strøm frem til jeg ankommer hotellet/møtet jeg skal til hver eneste gang, og da er det kun iOs som enda ikke har skuffet meg hittil.

Endret av Hedonism
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor skal Galaxy S ha noe bedre batteritid enn andre Androidtelefoner med tilsvarende batteri?

Siden strømstyringen kan endres individuelt er det kanskje forskjeller i default innstiling på galaxy s og desire HD f.eks. Skjermen kan bruke mer eller mindre strøm og galaxy s kommer uten HTS sense. (hvis man sammenligner med HTC) HTC sense drar nok en del strøm siden det synker kontakter, sms, anropslogg og lokasjon mm regelmessig.

Lenke til kommentar
Kanskje Google virkelig bør se på strømstyringen i Android?

Hvorfor tror du det?

Strømstyring vil vel alltid være et viktig tema. Android gir brukeren stor grad av frihet til å styre strømbruken selv. Det er noe av det androidbrukere setter pris på. Muligheten til å selv bestemme hvordan mobilen skal oppleves.

Lenke til kommentar

De fleste leverandører pleier oppgi ganske ærlige tall. De er liksom ikke helt tjent på å lyve masse i lengden...

Jeg stresstestet min Samsung Omnia HD en gang i tiden, og da fikk jeg 2,5 timer lenger taletid og 3,5 timer lenger videotid enn hva Samsung oppgir :-) Jeg ble skikkelig overraska, og det er Samsung tjent på :-) Jeg testet dog ikke med aller høyeste skjermbelysning, men med automatisk, og det var i fjor vinter. Ikke superopplyst rom, men ikke total mørke heller.

Lenke til kommentar

Kanskje Apple virkelig bør se på innholdsstyringen i iOS?

Jeg bruker mac hjemme og pc på jobb. Min android synker helt problemfritt mot pc'en. Mac'en har jeg ikke satt opp synk på da jeg har forstått at det ikke er helt enkelt. Jeg har ikke behov for det heller. Men når jeg kobler DHD'en til mac'en så åpner den automatisk iPhoto og åpner bildene på DHD'en. En grei funksjon. Jeg opplever det som mye lettere å styre innholdet på en DHD med mac enn innholdet på en iPhone. Og spesielt siden jeg har minst 2 dataenheter å forholde meg til. En mac og en pc.

Jeg tok en titt i iPhonecafetråden der en stakkar skal bytte pc og opplever store problemer:

Så hvis jeg logger på forskjellig konto så skal man også kunne ha forskjellige biblioteker på samme PC?

Det diskuteres visst her:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=404377

Man kan visst veksle mellom bibliotekene ved å holde inne alt/option når du starter iTunes.

Takker for godt svar fra dere begge :)

Er visst ikke nødvendig med forskjellige biblioteker likevel. Har nå kjøpt en iPhone til Jr (7 år) og hadde ingen problemer med å få over kun det han skulle ha på sin telefon. iTunes klarte fint å skille mellom enhetene og husket dette også i etterkant, så det er mao bare å koble til og så "hive over" det du vil skal være på de enkelte enhetene etter tur.

Lærer stadig noe nytt selv om telefonen og tilhørende system i utgangspunktet er så enkelt at selv jeg klarer å få det til... :w00t:

Men så enkelt var det altså ikke her. Hun fikk sin ipod touch 2-3 måneder før jeg fikk min iphone og hadde synket sin enhet mot laptopen jeg nevnte i en måned allerede.

Så noen måneder senere fikk jeg iphone, lasted ned itunes og installerte på min stasjonære PC. Regget iphonen der, synket og oppdaterte den.

Så etter et par måneder forsøkte vi å synke hennes ipod mot itunes på min stasjonære PC og da slettet den alt på ipoden hennes før vi abrøt prosessen.

Så det spørs om det er så enkelt som du tror eller at du bare ikke forstod hva det ble spurt om?

Er det nødvendig å gjøre det så komplisert?

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du det?

Strømstyring vil vel alltid være et viktig tema. Android gir brukeren stor grad av frihet til å styre strømbruken selv. Det er noe av det androidbrukere setter pris på. Muligheten til å selv bestemme hvordan mobilen skal oppleves.

Så med andre ord lesser Google ansvaret for strømstyringen over på brukeren?

Er det ikke bedre om brukeren normalt ikke behøver å bry seg med noe så elementært som strømstyring?

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du det?

Så med andre ord lesser Google ansvaret for strømstyringen over på brukeren?

Er det ikke bedre om brukeren normalt ikke behøver å bry seg med noe så elementært som strømstyring?

Google "lesser" ikke ansvaret for strømstyringen over på brukeren. Google gir brukeren mulighet til å selv bestemme hvordan strømbruk skal prioriteres. Slik at brukere med forskjellig behov selv kan bestemme. En aksjemegler har mer bruk for tettere oppdatering av aksjekurser enn en skoleelev. Og en som reiser mye må kanskje prioritere annerledes enn en som sitter på kontor hele dagen.

Brukeren trenger normalt ikke å bry seg med strømstyring. Man gjør endringer når det oppstår avvik fra det normale bruksmønsteret. På en android endre man med ett trykk på en widget. Det er raskt og enkelt.

Endret av Hayward
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det stemmer helt med det Hedonism beskriver i innlegget sitt ;)

Hva vet vi om hvilket oppsett hedonism har brukt?

Når jeg slår av bakgrunnsdata på min DHD så holder den i 2 døgn med god margin. Det vil si at mine widgets ikke oppdateres før jeg trykker på dem. Hvis jeg lar alle mine widgets oppdateres fortløpende så brukes det mer strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...