nKyb Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Nå føler jeg at jeg må forsvare Android litt angående "slå av wifi osv innstillingene" Android har noe som heter sovemodus på wifi (finnes også på iPhone) for hver gang du skulle låse opp mobilen igjen så er den på da. Bluetooth er vel samme på begge OSene. Så da var det GPSen da. Jo, det finnes apps som bruker GPS bare for å finne ut hvor du er eller dele det med andre som f.eks Google Latitude. Hadde det ikke hvert greit å skru det av om man ikke ønsker å ha det på? (Spesielt innendørs). Android skrur også på automatisk GPSen når en GPS apps åpnes. Så hva er da problemet med batteriet da? Jo, det er ikke bare innstillingene som suger mye strøm, men at folk ikke greier å skru av appsene helt det er det som er problemet. Altså ekte multitasking. Om Wifien er på hele tiden vil mobilen enten være tilkoblet eller søke etter hotspot. Batteriet blir tappet enda mer dersom den søker hele tiden. Like greit å skru av da, right? Hva med programmene som kjøres i bakgrunnen? Disse suger jo også strøm. Derfor vinner iPhone 4 på batteritesten. Men en ting er sikkert, det er flere Android brukere som faktisk ikke vet at de har Android OS bak panseret enn iPhone brukere. Det er da disse som pleier å klage mest og vet ikke hvorfor batteriet tømmes så relativt fort. Google og andre mobilselskapene (også selgere for den slags skyld) må være bedre til å opplyse kundene om hva Android er og mulighetene bak det. Er man ikke en vitende person innenfor programmet er det derfor lettere å anbefalle disse en iPhone siden den er mer brukevennlig. For er være litt on topic er det vel ekte multitasking på iPhone også en fordel å ha? Endret 30. januar 2011 av Ky_kun Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Anngående dette med Widgets i Android, så er det faktisk ekstremt hendig og veldig bra. Ta f.eks denne her som et eksempel. Den har jeg på min Sony Ericsson XPERIA X10. Og den ser slik ut som widget. Og ikke nok med det, trykker du på selveste klokken, så kan du få opp alarmene dine. Trykker du på vær ikonet, så får du opp et værvarsel (weather forecast) for 5 dager med all viktig informasjon. Og trykker du på der det står hvor mange grader det er der jeg er, så får du opp Instillingene for programmet. Og alt dette kan du forandre på som vist under. Og som det første bildet også viser, så kan jeg starte å spille musikk via Winamp sin widget bare med ett trykk. Kan også skifte sanger og sette på Repeat og Shuffle uten å måtte gå inn i programmet. Dette er et meget godt eksempel på hvorfor jeg ALDRI kommer til å bruke noe som nemlig heter iOS eller iPhone så lenge widgets ikke er mulig der. Dem som ikke ser nyttigheten i dette er virkelig på villspor. Endret 30. januar 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Widgets er kommet for å bli. Android bør fokusere på andre ting, som de fleste har vært inne på. Kvalitet, enkelhet og brukeropplevelse er nøkkelord. Spørsmålet er i hvilken grad google er ansvarlig, og i hvilken grad leverandørene bør ta ansvar og sørge for å levere ferdige produkter. Her har jo apple en fordel da de kontrollerer a til å. Spørsmålet er hva de velger å gjøre videre i forhold til hverandre :-) Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Ky_kun. Du vet at de fleste mobilforhandlerene idag tilfører for kundene at de ulike androidenhetene kjører android OS? Det er nok mindre som tilfører at iPhone har iOS. Her refererer de bare at "Med iPhone kan du det og det..." Siden det er kun denne smartmobilen som kjører dette operativsystemer. Det samme med tv-reklamer. "Du kan nå kjøpe Samsung 'modellnavn' med Android!" Desire HD slår ikke automatisk på GPS ved applikasjoner som bruker det. Det kommer opp et varsel om at du ikke har skrudd på GPS. Gjelder dette kun for HTC eller Android generelt? Endret 30. januar 2011 av KjellGu Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) For å avslutte diskusjonen om hvor vidt widgets er nyttige: Fin definisjon på Android/widgets: Lar deg gjøre mobiloppgaver på en raskere og mer effektiv måte. Du får bedre overblikk. Samt muligheten for å sette opp smartmobilen etter personlig behov. Den som ikke ønsker de mulighetene, må vel mangle noe i hodet. +1 ? Widgets er kommet for å bli så definitivt. Regner med at det er mange iphonegutter verden over som ønsker noe lignende. Fordeler i massevis. God natt. Endret 30. januar 2011 av KjellGu Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) - Endret 30. januar 2011 av KjellGu Lenke til kommentar
nKyb Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Ky_kun. Du vet at de fleste mobilforhandlerene idag tilfører for kundene at de ulike androidenhetene kjører android OS? Det er nok mindre som tilfører at iPhone har iOS. Her refererer de bare at "Med iPhone kan du det og det..." Siden det er kunne denne smartmobilen som kjører dette operativsystemer. Det samme med tv-reklamer. "Du kan nå kjøpe Samsung 'modellnavn' med Android!" Desire HD slår ikke automatisk på GPS ved applikasjoner som bruker det. Det kommer opp et varsel om at du ikke har skrudd på GPS. Gjelder dette kun for HTC eller Android generelt? Det med at folk ser på mobilen de liker så er det ikke alltid de vet at det er en Android bak det. Har en venninne som kjøpte Galaxy S etter meg siden den hadde knall skjerm. Riktignok har de fleste mobilforhandlere opplysninger at det er en Android mobil, men jeg ser ofte bare logoen ved siden av prislappen. Mobilselgere pleier som vanlig bare å bable i vei og nevner bare ordet "Android" en gang midt i setningen. Hmm... min Galaxy S skrur den på automatisk av og på dersom GPS innstillingen er på. Den skrur seg av automatisk også etter lukking. Endret 30. januar 2011 av Ky_kun Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Helt rett:) Mulig det er produsentene som bestemmer det med GPS. GPSn fungerer vel ikke på Galaxy S uansett? hehe Jeg hørt flere mobilselgere som selger ved å promotere at mobilen har android. Og så forteller de fordelene for at kunden skal gå i "fella" Endret 30. januar 2011 av KjellGu Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Desire HD slår ikke automatisk på GPS ved applikasjoner som bruker det. Det kommer opp et varsel om at du ikke har skrudd på GPS. Gjelder dette kun for HTC eller Android generelt? Når jeg starter mitt GPS program, som da er Sygic Aura Drive v2.1.2, så får jeg spørsmål om å gå inn på GPS instillingene for å aktivere GPS'en om jeg ikke har den aktivert. Og det var slikt på CoPilot Live 8 som jeg testet ut. Lenke til kommentar
nKyb Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) GPS'en til min Galaxy S funger som bare rakkern. Er bare noen få uheldige som har fått dårlige GPS antenne. Er egentlig ikke bare Samsung som sliter med dette. (Ser på deg Nokia) EDIT: Dere som har HTC eller android mobiler, hva om dere har GPS inntillingene på hele tiden, vil den alltid søke etter GPS signal? Min søker bare når en gps apps åpnes. Endret 30. januar 2011 av Ky_kun Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Desire HD slår ikke automatisk på GPS ved applikasjoner som bruker det. Det kommer opp et varsel om at du ikke har skrudd på GPS. Gjelder dette kun for HTC eller Android generelt? Når jeg starter mitt GPS program, som da er Sygic Aura Drive v2.1.2, så får jeg spørsmål om å gå inn på GPS instillingene for å aktivere GPS'en om jeg ikke har den aktivert. Og det var slikt på CoPilot Live 8 som jeg testet ut. Samme med DHD GPS'en til min Galaxy S funger som bare rakkern. Er bare noen få uheldige som har fått dårlige GPS antenne. Er egentlig ikke bare Samsung som sliter med dette. (Ser på deg Nokia) Hehe ok. Han ene på jobben er frustrert til de grader med akkuratt dette;) Jeg googla dette med automatisk påslåing av GPS. Med ren Android får du opp varsel om at GPS ikke er påslått, og får spørsmål om du vil gå inn på innstillinger for å skru denne på. Dette skjer altså ikke automatisk. Produsenten Samsung som har ordnet denne funksjonen. Endret 30. januar 2011 av KjellGu Lenke til kommentar
Patience Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Denne mannen kunne trengt en innstillingswidget:) og kanskje en widget som hadde vist hvor mye han hadde brukt i form av data og kostnader. Enda godt det ikke var Android med screensa fulle av widgets da.. Det hadde til og med blitt enda dyrere når de skal sykronisere og oppdatere seg.. Kan en oppvakt jævel slå av i android, så kan en oppvakt jævel slå av på iPhone også.. "Alle" vet at datatrafikk i utlandet er svindyrt.. Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Patience: Hehe helt rett her. Utsagnet mitt var ment som 100% ironi. Han har nok hatt 3g på uten og lagt merke til det selv. Antageligvis en brukerfeil. Og med Android ville dette blitt dyrere ja! Lenke til kommentar
nKyb Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Desire HD slår ikke automatisk på GPS ved applikasjoner som bruker det. Det kommer opp et varsel om at du ikke har skrudd på GPS. Gjelder dette kun for HTC eller Android generelt? Når jeg starter mitt GPS program, som da er Sygic Aura Drive v2.1.2, så får jeg spørsmål om å gå inn på GPS instillingene for å aktivere GPS'en om jeg ikke har den aktivert. Og det var slikt på CoPilot Live 8 som jeg testet ut. Samme med DHD GPS'en til min Galaxy S funger som bare rakkern. Er bare noen få uheldige som har fått dårlige GPS antenne. Er egentlig ikke bare Samsung som sliter med dette. (Ser på deg Nokia) Hehe ok. Han ene på jobben er frustrert til de grader med akkuratt dette;) Jeg googla dette med automatisk påslåing av GPS. Med ren Android får du opp varsel om at GPS ikke er påslått, og får spørsmål om du vil gå inn på innstillinger for å skru denne på. Dette skjer altså ikke automatisk. Produsenten Samsung som har ordnet denne funksjonen. Hva om dere ikke skrur av etter det da? Vil den fortsatt være på og søker etter posisjon? Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hva om dere ikke skrur av etter det da? Vil den fortsatt være på og søker etter posisjon? ja så klart. Men det kan vi skru av på en tiendel med widget. Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hva om dere ikke skrur av etter det da? Vil den fortsatt være på og søker etter posisjon? ja så klart. Men det kan vi skru av på en tiendel med widget. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Så hva er da problemet med batteriet da? Jo, det er ikke bare innstillingene som suger mye strøm, men at folk ikke greier å skru av appsene helt det er det som er problemet. Altså ekte multitasking. Om Wifien er på hele tiden vil mobilen enten være tilkoblet eller søke etter hotspot. Batteriet blir tappet enda mer dersom den søker hele tiden. Like greit å skru av da, right? Hva med programmene som kjøres i bakgrunnen? Disse suger jo også strøm. Derfor vinner iPhone 4 på batteritesten. For er være litt on topic er det vel ekte multitasking på iPhone også en fordel å ha? Er du sikker på at Android har ekte multitasking? Sist jeg sjekket har begge systemene rimelig lik multitasking. Dette er derimot en stor fordel i en mobil enhet med begrensede strømresurser, derfor er full multitasking slik man finner på datamaskiner en dårlig ide i mobiltelefoner. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Desire HD slår ikke automatisk på GPS ved applikasjoner som bruker det. Det kommer opp et varsel om at du ikke har skrudd på GPS. Gjelder dette kun for HTC eller Android generelt? Når jeg starter mitt GPS program, som da er Sygic Aura Drive v2.1.2, så får jeg spørsmål om å gå inn på GPS instillingene for å aktivere GPS'en om jeg ikke har den aktivert. Og det var slikt på CoPilot Live 8 som jeg testet ut. Samme med DHD GPS'en til min Galaxy S funger som bare rakkern. Er bare noen få uheldige som har fått dårlige GPS antenne. Er egentlig ikke bare Samsung som sliter med dette. (Ser på deg Nokia) Hehe ok. Han ene på jobben er frustrert til de grader med akkuratt dette;) Jeg googla dette med automatisk påslåing av GPS. Med ren Android får du opp varsel om at GPS ikke er påslått, og får spørsmål om du vil gå inn på innstillinger for å skru denne på. Dette skjer altså ikke automatisk. Produsenten Samsung som har ordnet denne funksjonen. Hva om dere ikke skrur av etter det da? Vil den fortsatt være på og søker etter posisjon? Nei, da er den ikke aktiv så lenge det ikke er noe som går i bakgrunnen og bruker GPS'en. Så hvis du har et GPS program som går i bakgrunnen, så vil GPS'en være på hele tiden. Men om du går ut av GPS programmet, så vil GPS'en bli slått av selv om du ikke har skrudd den av i GPS instillingene. Endret 30. januar 2011 av Vindicator 1 Lenke til kommentar
nKyb Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Så hva er da problemet med batteriet da? Jo, det er ikke bare innstillingene som suger mye strøm, men at folk ikke greier å skru av appsene helt det er det som er problemet. Altså ekte multitasking. Om Wifien er på hele tiden vil mobilen enten være tilkoblet eller søke etter hotspot. Batteriet blir tappet enda mer dersom den søker hele tiden. Like greit å skru av da, right? Hva med programmene som kjøres i bakgrunnen? Disse suger jo også strøm. Derfor vinner iPhone 4 på batteritesten. For er være litt on topic er det vel ekte multitasking på iPhone også en fordel å ha? Er du sikker på at Android har ekte multitasking? Sist jeg sjekket har begge systemene rimelig lik multitasking. Dette er derimot en stor fordel i en mobil enhet med begrensede strømresurser, derfor er full multitasking slik man finner på datamaskiner en dårlig ide i mobiltelefoner. Ja, er helt sikker på at Android har ekte multitasking. Android skrur av appsene som ikke blir brukt i lengre tid automatisk. Og nei, iPhone og Android har ikke lik multitasking. Med Android så får du multitaske med alle programmene, mens iPhone er begrenset til Apple sine apps. @Vindicator: Jepp, det er ihvertfall på min Galaxy S. GPS logoen forsvinner og jeg merker batteriet går som normalt. Endret 30. januar 2011 av Ky_kun Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Android bruker vel services for sin multitasking, og de ligner på Apple sine API-er så vidt jeg har forstått. WIndows mobile derimot, kjører full multitasking. Da skal det ikke mange programmene til før den blir fryktelig treg. Apps i iOS bruker API-er for å slippe at hele programmet kjører i bakgrunnen, men funksjonene er der. F.eks musikkstreaming, navigasjon osv. iOS avslutter også programmer ved behov. Det står litt om det her: http://davidquintana.com/entry/mobile-multitasking UPDATE: Further evidence that the restrictions on background processing, especially network traffic, are indeed for extending battery life. Android has no such restrictions and as a result battery life can suffer with poorly implemented apps. As Steve Jobs said, if you need a task manager, you already failed. I think it is safe to assume that Apple thoroughly tested the different methods of allowing background processes before deciding on this restrictive, yet power friendly implementation. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå